StoryEditor

Aj na bežnom nákupe ušetríte. Poradíme vám, kde najviac (infografika)

02.04.2015, 15:56
Výhodnejšia ako pred rokom sa dá nakúpiť zelenina, cukor i olej. Naopak, o čosi drahšie vyjde čokoláda.

Ceny potravín klesajú. Vajcia, jablká i zemiaky sa predávajú za menej ako vlani. To by mohlo byť predzvesťou lacnejšieho veľkonočného nákupu. HN si urobili prieskum, ako by vyzeral sviatočný nákupný košík prvého apríla. Najvýhodnejšie sa včera dalo nakúpiť v Tescu, a to aj vďaka tomu, že mnoho výrobkov zo zoznamu ponúkajú v akciových cenách. „Pokiaľ by ľudia urobili úplne rovnaký nákup minulý a tento rok, teraz by mali zaplatiť o niečo menej. Samozrejme, záleží na type obchodu alebo lokalite,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.

Čo a kde kupujeme
A samozrejme aj na zložení nákupného košíka. „V porovnaní s vlaňajším veľkonočným nákupom zlacneli najvýraznejšie zemiaky, medziročne o vyše 40 %. Výrazne menej zaplatia spotrebitelia aj za jablká (- 29 percent), kryštálový cukor (- 26 percent) alebo olej (- 13 percent),“ uvádza analytička Poštovej banky Dominika Ondrová. Z prieskumu HN naopak drahšie vyšlo 125-gramové maslo, dvojlitrová Coca-Cola či kinder vajíčko. Kým predvlani stála táto cukrovinka pred Veľkou nocou približne 50 centov, tento rok ho obchodné reťazce ponúkajú skoro za jedno celé euro.

Vo všeobecnosti však platí, že ceny potravín kontinuálne klesajú už od apríla minulého roka. A za tým stojí viacero faktorov. „Prvým z nich bola dobrá úroda, ktorá tlačila ceny potravín na svetových trhoch smerom nadol. Významnou mierou ruku k dielu ale pridalo aj geopolitické napätie a s tým súvisiace sankcie medzi Ruskom, EÚ a USA,“ pokračuje Dominika Ondrová. A v neposlednom rade to bola aj nižšia cena ropy. „Ceny v našich obchodoch medziročne klesli v priemere o tri percentá,“ potvrdzuje aj Ľuboš Žinčík, marketingový riaditeľ spoločnosti Terno Group, ktorá zastrešuje predajne Terno a Moja samoška.

Hlavná je cena
Tieto správy s radosťou vítajú zákazníci. Ešte stále totiž platí, že sa nakupuje cez cenu a svoje spotrebiteľské správanie prispôsobujú akciám v predajniach. „Napríklad len v minulom roku až 40 percent tržieb z predaja potravín bolo realizovaných práve nákupom tovarov v akcii,“ hovorí marketingový riaditeľ Billa Slovensko Oliver Vališ. A to aj napriek tomu, že zákazníkom podľa aktuálnych štatistík rastú reálne príjmy. „Mzdy sa dvíhajú, zatiaľ čo ceny v obchodoch nie. Vďaka tomu si spotrebitelia môžu dovoliť nakúpiť viac a pravdepodobne to aj urobia,“ vysvetľuje Michal Kozub. Ten pokračuje, že ľudia sa aj vďaka tomu nebudú obmedzovať v nákupoch tak ako robili po minulé roky.

Aj keď nepôjde o zásadný rast, keďže kríza vychovala zákazníkov k racionálnejším rozhodnutiam a k tomu, že už neutrácajú bezúčelne. Avšak to, že si počas veľkonočných sviatkov doprajú viac, potvrdzujú obchodníci už teraz. „Podľa doterajšieho vývoja môžeme skonštatovať, že zákazníci nakupujú v supermarketoch Billa viac ako tomu bolo v rovnakom období minulého roka,“ dodáva Oliver Vališ.

01 - Modified: 2007-05-01 10:05:20 - Feat.: 0 - Title: Blair budúci týždeň oznámi, kedy odstúpi
01 - Modified: 2024-03-12 23:00:00 - Feat.: - Title: Známe influencerky v Parndorfe: Barbora Bakošová či Lenka Tekeljaková zažiarili v trendy outfitoch 02 - Modified: 2024-03-10 23:00:00 - Feat.: - Title: Lacnejšie veľkonočné nákupy? Reťazec zrušil daň z pridanej hodnoty pre stovku základných potravín 03 - Modified: 2024-03-01 17:35:27 - Feat.: - Title: Slováci musia na potravinách šetriť. Mesačne im z rozpočtu ukroja výrazne viac, ako iným Európanom 04 - Modified: 2024-02-29 09:44:13 - Feat.: - Title: KVÍZ Ste nákupná maniačka? Otestujte sa, čo viete o móde! 05 - Modified: 2024-02-16 17:14:38 - Feat.: - Title: Bitka reťazcov na Slovensku: Lidl pritvrdil, Billa aj Jednota sú pre novú taktiku v pozore
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
23. apríl 2024 18:15