Francúzske automobilové koncerny Renault a PSA Peugeot Citroën podnikajú nesmelé kroky smerom k návratu na iránsky trh, ktorý bol pre obe automobilky donedávna jedným z najdôležitejších. Ak by vláda novozvoleného prezidenta Hasana Rúháního ustúpila v otázke jadrového programu a výmenou za to dosiahla zmiernenie ďalekosiahlych medzinárodných sankcií, mohol by nárast odbytu na osemdesiatmiliónovom iránskom trhu trápiacim sa automobilkám výrazne pomôcť.
Zástupcovia oboch spoločností sa preto separátne zišli s iránskym ministrom priemyslu na novembrovom veľtrhu autodielov v Teheráne. Rokovania sa vraj točila okolo obnovenie spolupráce , zavádzanie nových modelov a tiež znovunaštartovanie kompletizácia vozidiel v Iráne z dovezených súčiastok.
Schôdzky sa uskutočnili len niekoľko dní po podpise prelomovej predbežnej dohody medzi Iránom, Nemeckom a piatimi stálymi členmi Bezpečnostnej rady OSN, medzi ktoré patrí aj Francúzsko. Teherán sa v nej zaväzuje k obmedzeniu aktivít v oblasti jadrových technológií, za čo by mu mal byť obnovený prístup k niektorým peniazom na zahraničných kontách a tiež by mala prestať platiť vybraná obmedzení v zahraničnom obchode. Dohoda platí len šesť mesiacov a môže byť predĺžená o ďalších šesť. Pre Renault aj PSA je to príliš krátky časový horizont na zváženie väčších investícií v Iráne.
Keďže akékoľvek obnovenie aktivít automobiliek v Iráne bude vyžadovať posvätenie vlád oboch strán dohody , pokrok v úsilí Renaultu aj PSA je ostro sledovaný . Môže totiž veľa napovedať o smerovaní rozhovorov o jadrovom programe . Francúzska vláda drží v Renaulte 15 % balík akcií a v dohľadnej dobe bude možno nútená prevziať významný podiel aj v PSA , ktoré sa utápa v stratách a dlhoch .
Obe automobilky budú postupovať veľmi opatrne a budú požadovať silné záruky. Raz už sa v krajine , ktorej od roku 1979 vládne teokratický režim, dosť spálili. Po razantnom sprísnenie sankcií tento rok v lete musel Renault zaúčtovať rezervu na straty vo výške 512 miliónov EUR, v PSA došlo na prepúšťanie stoviek zamestnancov .
Na hotové automobily Teherán pri importe uvaľuje prohibitívne vysoké clá, čo výrobcu túžiacieho sa po usadení na trhu núti k investíciám do miestnych montovní . Renault a PSA v tomto ohľade donedávna patrili k lídrom. V roku 2011 na ich značky pripadla viac než tretina z 1,6 milióna vyrobených vozidiel v krajine.
StoryEditor
Francúzske automobilky sa trápia. Pomôcť im má dôležitý trh v Iráne
Renault a PSA Peugeot Citroën sa chcú vrátiť na trh, ktorý bol donedávna pre tieto automobilky jedným z najdôležitejších.