Mladý čínsky výrobca mobilných telefónov Xiaomi obsadil prvú významnú baštu. Na domácom čínskom trhu prekonal v druhom štvrťroku v predajoch všetkých konkurentov na čele s globálnym lídrom Samsungom, a stal sa tak čínsku jednotkou. Informovala o tom televíza CNBC.
Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ
Obrovský čínsky trh so smartfónmi má nového kráľa. Ázijského i globálneho vodcu menom Samsung zosadil v druhom štvrťroku z prvej priečky domáci Xiaomi. Teda firma, ktorá vznikla len pred štyrmi rokmi a má za sebou nevídaný rast. Medziročne predala na najväčšom svetovom trhu o 240 percent viac. To znamená dodávky 15 miliónov inteligentných telefónov a 14-percentný trhový podiel.
Je ale potrebné dodať, že rozdiely zostávajú tesné. Viac ako desaťpercentný podiel čínskeho trhu má aj zosadený juhokórejský Samsung a ďalší traja čínski výrobcovia: Lenovo, Yulong a Huawei.
Rýchly rast, ktorý má Xiaomi za sebou, je zatiaľ geograficky veľmi jednosmerný. Spoločnosť predáva 97 percent svojej produkcie práve na čínskom trhu. Ako ale uvádza CNN Money, neostane iba pri tom.
Globálny hráč
Už vlani čínsky výrobca pretiahol Googlu manažéra Huga Barru, ktorý z neho má urobiť globálneho hráča. Ako prvé ciele expanzie boli označené rozvíjajúce sa veľké trhy ako Indonézia, Mexiko, Rusko, Thajsko alebo Turecko.
Aj tam sa chce presadiť podobným štýlom, akým si získava zákazníkov doma - nízkou cenou. Tá sa totiž u modelov Xiaomi, ktoré podľa kritikov až priveľmi pripomínajú iPhony od Applu, pohybuje okolo 130 dolárov (asi sto eur), teda len veľmi málo nad súčtom cien práce a súčiastok.
Práve to považuje zakladateľ, majiteľ a šéf spoločnosti Lej Ťün (v anglickej transkripcii Lei Jun) za kľúčový prvok ich obchodného modelu. "Náš biznismodel je podobný Amazonu. Naše hardvérové produkty predávame s veľmi malými maržami, takže môžeme mať oproti Applu tretinové ceny. Zisk potom dosahujeme vďaka platenému obsahu a službám," opísal Lej už vlani v rozhovore pre CNN.
Samsung spomaľuje
Aj keď o pozíciu jednotky na čínskom trhu Samsung prišiel, o svoj post najpredávanejšej globálnej značky smartphonov sa zatiaľ báť zrejme nemusí. No začína zaostávať za tempom, ktoré sám nastavil.
Za druhý štvrťrok tohto roka predal podľa štatistík IDC 74,3 milióna kusov smartphonov, čo predstavuje viac ako štvrtinu všetkých inteligentných telefónov predaných v tomto období na celom svete. Pred rokom to ale bolo o tri milióny viac a podiel na globálnom trhu mal Samsung dokonca 32 percent.
Podiel ale klesá aj konkurentovi číslo jedna - americkému Applu, ktorý teraz ovláda už "len" 11,9 percenta svetového trhu. Rastú naopak už spomínané tradičnejšie čínske značky Huawei a Lenovo. A o päť percentuálnych bodov zvýšila svoju relatívnu váhu aj skupina "Iné", do ktorej sa na globálnej úrovni radí práve aj Xiaomi.