StoryEditor

Z Peugeotu odchádza majster šetrenia

25.11.2013, 11:52
Šéf automobilky Philippe Varin ide do dôchodku. Za jeho éry sa škrtalo najviac.

Dve zatvorené továrne a zosekanie vyše jedenástich tisícok pracovných miest. A k tomu polročná strata 510 miliónov eur. S takýmto účtom odchádza do dôchodku šéf francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroen Philippe Varin. Jeho nástupcom má byť bývalý prevádzkový riaditeľ Renaultu, Carlos Tavares. Ešte pred odchodom však chce Varin dokončiť partnerstvo s čínskou automobilkou Dongfeng.


Kráľ škrtov
Philippe Varin sa usadil na najvyšší trón v automobilke v roku 2009, kedy automobilový trh zažíval žatvu vďaka šrotovnému. Druhá vlna krízy však zrazila toto odvetvie na kolená. Európania z obáv o peniaze prestali kupovať nové autá. A najhoršie si to odniesol práve Peugeot. Každý mesiac sa predalo menej a menej áut, a v prípade koncernu PSA predstavoval tento pokles vždy dvojciferné číslo. Varin tak s Peugeotom zažil tie najhoršie časy. Aj masívne prepúšťanie, aj zatvorenie továrne v Aulnay, aj boj s odbormi. Dno automobilka dosiahla v minulom roku. Celoročná strata za rok 2012 dosiahla rekordných päť miliárd eur. Varin bol preto nútený šetriť. Situáci abola taká zlá, že rodina Peugeotovcov sa rozhodla vzdať hlasovacích práv v záujme zachovania firmy. Bola to totiž jedna z
požiadaviek záchrancu PSA- čínskej automobilky Dongfeng.

Nová éra
Počas roka aj v PSA prišli na to, že zákazníci v Číne ešte stále nemajú dosť áut a po tých európskych doslova bažia. Automobilka sa preto rozhodla investovať v Číne a vytvoriť tu spoločný podnik s miestnym výrobcom, Dongfeng. Pôvodne mali Číňania odkúpiť až 20 percent, konečná dohoda však hovorí o desiatich percentách. Partnerstvo s Číňanmi je jedným z dôvodov, prečo chce Varin odísť. Svojho nástupcu, Carlosa Tavaresa chce najať ako člena predstavenstva, ktorý bude za túto transakciu zodpovedný. Neskôr preberie kormidlo v celej firme. Odborníci hodnotia tento postup dobre. „Ak chce PSA zvýšiť svoju dôveryhodnosť, dávy zmysel, že chce ukázať svetu schopnosť prijať takého veľké a závažné rozhodnutie,“ myslí si analytik Erich Hauser z International Strategy&Investment Group, ktorého oslovila agentúra Bloomberg. „Výmena generálneho riaditeľa je dobrá správa aj pre investorov, aj pre Dongfeng,“ dodáva Hauser.

Automobilka odmietla správy komentovať, no keď Carlos Tavares opúšťal Renault, povedal, že odchádza do inej automobilky. Philippe Varin odíde do dôchodku budúci rok.

01 - Modified: 2005-09-27 18:00:00 - Feat.: 0 - Title: EP odmieta v azylovej politike princíp superbezpečných krajín
01 - Modified: 2024-04-10 13:14:11 - Feat.: - Title: Zaváhajú aj automobiloví experti: Spoznáte menej známe automobilky iba podľa loga? 02 - Modified: 2024-04-03 09:51:29 - Feat.: - Title: Fiat 128: Ukázal smer, motorizoval mnohé krajiny a jazdil ním aj samotný Enzo Ferrari 03 - Modified: 2024-04-02 09:20:35 - Feat.: - Title: Čínskej automobilke BYD klesol predaj elektroáut o vyše 40 percent, Tesla sa môže vrátiť do vedúcej pozície 04 - Modified: 2024-03-25 10:10:00 - Feat.: - Title: Má ešte španielsky Seat budúcnosť? Minulý rok bol najlepší v histórii, toto sú jeho plány 05 - Modified: 2024-03-23 08:44:19 - Feat.: - Title: Legendárna „embéčka“ má 60 rokov. Za raritné verzie dnes dostanete aj 40-tisíc eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 01:52