StoryEditor

Hromadná požiadavka manažérov

02.02.2006, 23:00
Úrad pre štátnu službu je na odstrel. Nie je to len jeden návrh jedného koaličného poslanca, ale hromadná požiadavka vedenia štátnych inštitúcií.

Zrušiť Úrad pre štátnu službu. Nie je to len jeden návrh jedného koaličného poslanca, ale hromadná požiadavka vedenia štátnych inštitúcií.
V zásade majú proti úradu (a tiež platnému, už 16-krát zlepšovanému zákonu o štátnej službe č. 312/2001 Z. z) dve skupiny výhrad.
Centralizácia rozhodovacích personálnych kompetencií napriek istému uvoľneniu novelami (prijímanými ad hoc, keď sa ukázali slabé miesta systému) obmedzuje činnosť ministerstiev a ďalších ústredných orgánov. Nezodpovedá moderným potrebám a narušuje jeden zo základných princípov riadenia -- že rozsah zodpovednosti musí byť totožný s rozsahom kompetencií. Zákon o štátnej službe uberá inštitúciám isté personálne právomoci a presúva ich na Úrad pre štátnu službu -- ten však za výsledky rezortu zodpovednosť nenesie. Štyri roky pôsobnosti úradu nedokazujú naplnenie pôvodného zámeru -- vytvorenie apolitických funkčných zostáv, ktoré by nepodliehali politickým vplyvom a nemenili by sa po každých voľbách či turbulenciách v koaličných stranách. Tento cieľ aj pri existencii Úradu pre štátnu službu ostáva vo vzduchu, lebo víťazné koalície si nájdu spôsob, ako obsadiť tie miesta, ktoré chcú. Len je to zdĺhavejšie a ťažšie. Spor o potrebe či nepotrebe Úradu pre štátnu službu je v prvom rade o práve politických strán obsadiť si kľúčové miesta v štátnej správe. Súvisí to so stavom politickej kultúry, ale tú nevyrieši ani jeden zákon, ani jeden úrad. Ale je to aj o tom, či má manažér -- tam v tejto súvislosti patrí aj minister -- mať možnosť vybrať si nielen užší, ale aj širší okruh spolupracovníkov. Zrejme áno. A je lepšie, ak sa tak deje v zákonnom rámci ako rôznymi nedôstojnými formami, ako otváraním elektronickej pošty, kontrolou presného príchodu do práce či zadávaním nesplniteľných úloh.
Druhá vec, a o tom sa hovorí menej, je administratívne zaťažovanie inštitúcií. Napríklad systém hodnotenia. Len inštrukcie mali 30 strán, formulár šesť, stojí to mnoho času. Pritom šéfovia úradov dokážu stanoviť (a v interných hodnoteniach aj stanovujú) výstižnejšie kritériá, ušité na konkrétnu pôsobnosť hodnoteného manažéra, a vyhodnocujú ich plnenie. Zglajchšaltované univerzálne hodnotenie má pramalý význam pre inštitúciu a napokon i pre Úrad pre štátnu službu. Pri výberových konaniach úrad deleguje právomoci na šéfa inštitúcie, ale výsledky musí potvrdiť. Má to logiku?
Ak by sme mali prísť o európske peniaze na prípravu a tréning štátnych úradníkov, tak by úrad v istej podobe mal prežiť. Ale radšej ako vzdelávacia agentúra než firma na komplikovanie života manažmentu štátnych úradov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 04:20