StoryEditor

Ročná správa -- zrkadlo firmy

Kvalita ročných správ obchodných spoločností, ktoré sa v tomto roku prihlásili do súťaže o Najlepšiu ročnú správu za rok 2005, sa zlepšila, podobne aj miera zverejňovania informácií o firmách.
Popri veľkých finančných i nefinančných subjektoch, ktoré sa zúčastňujú súťaže, sa v posledných troch rokoch javí prínosom výrazne zvýšená účasť stredne veľkých podnikov z nefinančnej sféry.
Základné informácie, vyjadrujúce profil spoločnosti, vyjadrené v charakteristikách kľúčových podnikových činností a histórie, zvládali účastníci najlepšie zo všetkých kritérií. Značnú vypovedaciu schopnosť o sile a pozícii podniku má vyčíslenie jeho podielu na trhu. Súťažiaci často len opatrne odkrývajú tieto, podľa nich citlivé informácie. Často sa preto orientujú na medziročné porovnanie vývoja štruktúry svojej vlastnej produkcie.
Vlastnícka štruktúra zohráva dôležitú úlohu vnímania spoločnosti najmä investormi. Firmy začali viac zverejňovať dané informácie za materské spoločnosti, menej už venovali pozornosť majetkovým účastiam v ďalších spoločnostiach. Trend je však pozitívny a tradične kvalitne tieto informácie poskytujú finančné inštitúcie a najnovšie stredné nefinančné firmy.
Manažéri v anonymite
Osobitnú pozornosť v ročných správach si zaslúži identifikácia a štruktúra vrcholných predstaviteľov so stručnou charakteristikou a profilom. Prevláda zjednodušený prístup minimalizácie údajov, a to len fotografie a mená, ešte menej aj funkcie. Paradoxne, takto minimálne informujú finančné inštitúcie, v ktorých profesionalita predstaviteľov je všeobecne prijímaná.
Účastníci súťaže sa stále ešte nezžili s potrebou deklarovať plnenie svojich záväzkov voči štátu a ostatným partnerom. Napríklad, napriek tomu, že viaceré firmy sa v skutočnosti úspešne podrobili ratingovému hodnoteniu, neprezentujú ich v ročnej správe. Ročná správa umožňuje prezentovať firmám vlastnú, nezameniteľnú firemnú identitu, ktorá má vplyv na emocionálne vnímanie zainteresovanými skupinami. Darí sa to permanentne najmä veľkým spoločnostiam a pomerne vysokému podielu účastníkov. Chýba však zvládnutie komplexnosti identity - výrazne chýba prehľad o uverejnených kľúčových informáciách o firme v médiách.
V rámci všeobecnej informovanosti dve tretiny účastníkov boli schopné naformulovať strategické východiská (poslanie, vízia, zámery a ciele) ako svoje predstavy na najbližšie roky. Práve stredne veľké podniky to dobre zvládli, finančné inštitúcie tomu už venovali podstatne menej pozornosti.
Zverejnenie preferencií o spokojnosti obchodných partnerov plnia približne dve tretiny účastníckych firiem, čo je oproti uplynulému ročníku výrazne menej. Pre informovanie o vzťahoch k zamestnancom, aj keď vo vyčlenených kapitolách, chýbala komplexnosť informácií a často boli poskytované len základné údaje a štatistiky. V rámci tejto časti bolo možné zapracovať i pozornosť voči ženám a menšinám, čo sa fakticky objavilo v minime ročných správ. Z dlhodobého hľadiska ide o jedno z najslabšie plnených kritérií, veľmi formálne chápaných.
Nezaujímavá ekológia
Environmentálnej politike venujú osobitnú pozornosť v ročných správach predovšetkým spoločnosti, pôsobiace v chemickom a stavebnom priemysle. Ostatné firmy a finančné inštitúcie vnímajú túto politiku pre ne ako neprislúchajúcu, čo svedčí o ich nepochopení problému. Ochrana životného prostredia sa aj nepriamo dotýka každého subjektu, a preto plnenie tohto kritéria bolo hodnotené ako nedostatočné. Uvedenie humanitných aktivít, sponzoringu zrejme vnímajú najmä finančné inštitúcie ako problematické. Pritom, spolu s veľkými firmami majú v skutočnosti reálne prijaté programy podpory spoločenských aktivít, len ich nezverejňujú prostredníctvom ročných správ.
Ročná správa by mala osloviť čo najširší okruh subjektov, ktoré sú v akomkoľvek vzťahu k firme. Tomuto kritériu vyhoveli dve tretiny hodnotených ročných správ. Ostatným buď chýbal stimul pre zamestnancov, alebo komplexné informácie pre potenciálnych investorov. Napriek tomu, že ročná správa nie je vyslovene iba marketingový materiál, niektoré informácie boli práve príliš cielené na obchodných partnerov.
Zaujímavosťou je, že o viacerých spoločnostiach je známe, že majú prijaté podnikové etické kódexy, ale neuvádzajú to vo svojich ročných správach. Rovnako, napriek tomu, že firmy poznajú silu a význam médií ako dôležitej zainteresovanej skupiny na vlastnej identite, zatiaľ podceňujú možnosť prezentácie citáciami z médií vo svojej ročnej správe.

František Okruhlica, Ekonomická univerzita Bratislava, Milan Kisztner, Inštitút INEKO

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 03:41