Kabinet Roberta Fica tak pravdepodobne splní svoju najťažšiu úlohu: dokáže prijať euro v termíne, ktorý stanovila ešte Dzurindova vláda. Sčasti to bude jeho zásluha, sčasti nie.
V prvom rade treba povedať, že ekonomický rast Slovenska je taký vysoký, že trojpercentný schodok deficitu verejných financií nie je žiaden zázrak, pred ktorým by bolo treba padať na zadok. Na budúci rok by mala naša ekonomika podľa odhadov MMF rásť najrýchlejšie spomedzi krajín EÚ. A to ešte spomalí z rastov v rokoch 2006 a 2007.
Trojpercentný schodok deficitu nevyzerá ako veľké víťazstvo najmä ak si uvedomíme, že desať krajín únie je v pluse, a to ich ekonomiky nestúpajú tak rýchlo, ako tá naša. Možno síce namietať, že tranzitívne ekonomiky to majú s dosahovaním prebytkov ťažšie, avšak medzi tými, čo sú v pluse, je napríklad aj Estónsko a Bulharsko.
Tento ekonomický rast Ficova vláda zdedila po Dzurindovej, sama má podľa odborníkov šancu ukázať vlastné výsledky až po približne dvoch rokoch vládnutia. Ak aj na konci jej volebného obdobia budú čísla podobne pozitívne (aj keď k desiatim percentám sa už blížiť nebudú a asi ani nemôžu), vtedy si bude môcť pripísať aj túto zásluhu. Aspoň nateraz to tak nevyzerá, pretože zmeny v Zákonníku práce, znižovanie DPH na lieky, či zvyšovanie agrodotácií nie sú niečím, čo by sa dalo nazvať motorom ekonomiky aspoň zďaleka porovnateľným s povedzme zavedením rovnej dane.
Ficov kabinet má však ešte jedno šťastie, resp. zásluhu. A tou je personálne obsadenie ministerstva financií. Pretože ak by to malo produkovať podobné rozhodnutia, ako robia napríklad "kolegovia" na ministerstve práce, euro už mohlo byť dávno viac utópiou, ako reálnym plánom. Ministerstvo financií je totiž aj po zmene vládnej garnitúry tým, čím by malo predovšetkým byť: strážcom verejných financií. Našťastie sa nepretransformovalo na ministerstvo blahobytu a krajších zajtrajškov, ako by si možno mnohí voliči vládnej koalície želali a s nimi aj časť tých, ktorých volili.
Preto by napríklad minister dopravy Ľubomír Vážny mohol akceptovať výsledky štúdie o vplyvoch "zrýchlenej" výstavby diaľnic na verejné financie, ministerka Viera Tomanová prestať rozdávať vianočné príspevky a ich šéf Robert Fico pochopiť, že pri 40-percentných preferenciách a vysokom ekonomickom raste si skutočne môže dovoliť šetriť.
Ak by totiž euro skrachovalo a minister financií Ján Počiatek splnil svoj dávny sľub a odstúpil, bola by to škoda. Skončil by možno ten, kto je za celú oblasť najviac zodpovedný, ale najmenej toho pokazil. Lebo na Slovensku platí, parafrázujúc ministra dopravy Ľubomíra Vážneho: človek mieni, premiér mení.
Lukáš Pardubský