StoryEditor

Nevyužité právo, zanedbaná povinnosť

26.04.2004, 00:00
Výsledkom brainstormingu bol kompromisný návrh zákona na ochranu súkromia pred odpočúvaním, ktorý vstúpil do platnosti koncom mája minulého roku. Rozšíril najmä priestor na zákonnú kontrolu špeciálnych služieb štátu. Keď totiž po prepuknutí kauzy politici iniciovali poslanecké prieskumy v SIS i na vnútre, museli pripustiť, že ich policajti, ale ani príslušníci SIS k ničomu podstatnému nepustili a že ani nemali možnosť overiť si informácie, ktoré od nich dostali.

Politici pravdepodobne rezignovali na objasnenie minuloročnej kauzy nelegálneho odpočúvania. Napriek nejasnostiam okolo používania informačnotechnických prostriedkov v SR, ktoré sa objavili už takmer pred rokom a pol, parlament doteraz nebol schopný využiť zákonné možnosti na preverenie fungovania odpočúvania v SIS a na ministerstve vnútra. V čase, keď bola táto téma predmetom vnútrokoaličných rozporov a vzájomných podozrievaní ich lídrov vládnych strán zo zneužívania bezpečnostných zložiek, sa na verejnosti objavovali rôzne návrhy na posilnenie kontroly nad odpočúvaním. SMK sa inšpirovala u našich južných susedov a prišla s myšlienkou vytvoriť osobitný úrad na odpočúvanie, ANO navrhla krížovú kontrolu a zrušenie 24-hodinovej lehoty na odpočúvanie bez súhlasu sudcu. SDKÚ videla riziko zneužitia systému odpočúvania v bývalých eštebákoch stále pôsobiacich v útvaroch operatívnej techniky a KDH predstavilo plán na digitalizáciu techniky a oddelenie odpočúvacích systémov SIS a rezortu vnútra.
Výsledkom brainstormingu bol kompromisný návrh zákona na ochranu súkromia pred odpočúvaním, ktorý vstúpil do platnosti koncom mája minulého roku. Rozšíril najmä priestor na zákonnú kontrolu špeciálnych služieb štátu. Keď totiž po prepuknutí kauzy politici iniciovali poslanecké prieskumy v SIS i na vnútre, museli pripustiť, že ich policajti, ale ani príslušníci SIS k ničomu podstatnému nepustili a že ani nemali možnosť overiť si informácie, ktoré od nich dostali. Poslanci preto sami seba zaviazali dvakrát ročne v pléne prediskutovať správu o stave používania informačnotechnických prostriedkov v SR. Zároveň uložili ministrovi vnútra a riaditeľovi SIS povinnosť na požiadanie poskytnúť poverenému výboru akékoľvek vyžiadané informácie o odpočúvaní. Ak by bol parlament túto možnosť využil, možno by malo aj jeho vyšetrovanie vojenskou prokuratúrou reálnejšie výsledky, pretože klamať poslancov je celkom iné riziko ako zavádzať vyšetrovateľa. Parlament doteraz dohľad nad odpočúvaním nepridelil žiadnemu výboru. Zdá sa teda, že energia, ktorú politici investovali do zvyšovania parlamentnej kontroly nad odpočúvaniami, nepriniesla pôvodný efekt a vyšumela len na prijatí dohôd za podporu zákona. Čo poslancom bránilo reálne využiť nové kompetencie na poznanie, kde sa končí exhibícia a kde sa začína dril, dnes už nevie posúdiť nikto z nich...

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 05:43