StoryEditor

Železnica popod Malé Karpaty? Radšej širokorozchodnú

09.12.2008, 23:00

Keby sprisahanci usilujúci sa o prerozdelenie bohatstva nezosnovali finančnú krízu, slovenská vláda by sa teraz nemusela mimoriadne zaoberať situáciou na železnici. Doprava automobilmi by sa utešene rozvíjala, výroba a predaj vozidiel by stúpali a, samozrejme, aj zamestnanosť by šla hore. Takýto idylický rast vlastne podväzovala iba oneskorená výstavba diaľnic, ktorú zanedbala predošlá vláda, a tiež poslanci, ktorí chceli naplniť článok Ústavy SR o nemožnosti vyvlastnenia majetku bez náhrady... Toto denne hlásajú koaliční politici. Teda, nebyť sprisahancov svetového kapitalizmu (premiér Fico o nich niečo vie), pokračoval by tu rast, ktorý sa nemal nikdy skončiť.
Najväčšie problémy na železnici má spoločnosť Cargo Slovakia -- operátor nákladnej dopravy. Jej výkony napriek uplynulému mohutnému ekonomickému rastu stagnovali. Na tom má podiel jej manažment. Ten po nástupe vlády v roku 2006 vymenili. Faktom je aj to, že zákazníkov Carga odháňa konkurenčná cestná doprava, ktorá nie je u nás primerane spoplatnená. Za to môže aj minister dopravy, lebo nebol schopný uzavrieť tender na diaľničné mýto. Do Carga, ktoré táto vláda zachránila pred privatizáciou, teraz treba naliať miliardy. Inak ho vraj banky, na ktoré štát, bohužiaľ, nemá vplyv, pošlú na bubon. Už je jasné, prečo zachraňovať firmy pred privatizáciou a prečo je zlé nemať štátnu banku.
Z tejto situácie sa tešia cestní prepravcovia. Už sa nesťažujú, že máme najdrahšiu naftu v okolí. Aj na tom bol založený volebný úspech premiéra Fica. 
Situáciu na železnici začali medializovať odborári. Hovorca dopravného rezortu ju vyhrešil: "Nátlakové postupy znižujú priestor na zmierňovanie pretrvávajúcich problémov." Je fajn, že použil prívlastok "pretrvávajúci", inak by sme uverili, že za situáciu na železnici môže finančná kríza.
Nedávno mala vláda na stole dva materiály, týkajúce sa prevažne osobnej dopravy. Jeden všeobjímajúci o akčných plánoch na presadenie trvalo udržateľného rozvoja, kde sa má aj "modernizáciou mobilného parku zabezpečiť konkurencieschopnosť ŽSSK" -- teda tej železničnej firmy, ktorá vozí pracujúci ľud. Tento cieľ nadväzuje na Programové vyhlásenie vlády, kde je aj záväzok: "Vláda podporí rozvoj verejnej osobnej dopravy pred dopravou individuálnou." Vyhlásenie sľubuje, že sa  o to postarajú samosprávne kraje.
Bratislavský kraj nelenil a v pripomienkovom konaní k inému materiálu o rozvoji verejnej osobnej dopravy dal požiadavku: "Dobudovať pokračovanie železničnej trate minimálne zo Zohoru cez Plavecký Mikuláš až po Jablonicu a z východnej strany Malých Karpát od mesta Pezinok cez Modru po Trstín." Takéto projekty v našom sociálnom štáte nehrozia. Skôr sa začne budovať širokorozchodná železnica, alebo sa z verejných financií začne stavať atómová elektráreň. Ak by sa  to nepodarilo, na príčine bude finančná kríza, potom ako dôkaz sociálnej orientácie tejto vlády sa aspoň vyplatia miliardy na záchranu Tiposu. Hry predsa národ vždy potrebuje.

Juraj Strážnický, ekonóm

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. december 2025 10:11