StoryEditor

Hrozno na dosah

26.11.2003, 23:00
Slovensko sa tak či tak posunie dopredu medzi prvými desiatimi krajinami vyrábajúcimi najviac automobilov na tisíc obyvateľov na svete. Rozvoj automobilovej výroby je stále ešte indikátorom úrovne vyspelosti krajiny.

Čo tam po automobilke, po halách ako niekde v Číne, navyše, keď tam budú vykorisťovať pracujúcich nízkymi mzdami, nech si idú na Slovensko. U nás sa rozhodol Mercedes postaviť v Plzni svoje vývojové centrum! To už má iný zvuk! Počuť z Česka na margo toho, že sa Žatec nedostal do dvojčlenného finále v súboji o investíciu juhokórejskej automobilky Hyundai.
Pripomína to líšku, ktorá nedosiahla na hrozno a povedala, že aj tak je kyslé. Lebo aj keď Mercedes poskytne prácu nejakej stovke vysokokvalifikovaných pracovníkov, lepšie by už aj pre Česko bolo zamestnať aj 3 -- 4 tisícky nezamestnaných, ako im vyplácať sociálne dávky.
Úspech Slovenska, ktorým je toto zaradenie interných i externých agentúr, vyniká vonku viac ako doma, kde nie je minister Rusko prorokom. Hodnotenie sa zvýrazní práve viac v blízkom zahraničí, kde sa navzájom obviňujú aj politici, kto za to môže, že Česko vypadlo z hry. Aj českí politici sa uspokojujú aspoň tým, že umiestnenie automobilky či už na Slovensku alebo v Poľsku pomôže rozvíjať ich subdodávateľské kapacity, ktoré ho budú zásobovať a oceňujú, aký to bude mať významný dosah na rozvoj celého regiónu.
Netreba upierať podiel ministrovi Ruskovi. Je faktom, že delegácia SR cestovala začiatkom októbra do Soulu v situácii, keď sa už o Slovensku nehovorilo a k favoritom patrili Česko a Maďarsko, ako aj to, že zohrala úlohu zmena stratégie, keď Slovensko podľa kórejských kritérií vybralo do ponuky len jednu lokalitu.
Ale ani Miklošovi. Najviac sa pri analýze možných ponúk štyroch súperiacich krajín dávajú za príklad slovenské reformy, najmä daňová. "Keby výsledky ekonomiky SR neboli také, aké sú, vrátane naštartovaných reforiem, boli by sme z hry už vonku," zdôraznil Rusko.
K výsledkom, ktoré rozhodli, však patrí aj to, že Slovensko so 47 percentami HDP na obyvateľa bude piatou najchudobnejšou krajinou rozšírenej 25-člennej Európskej únie. Aj keď ešte nižší hrubý domáci produkt na obyvateľa ako SR bude mať druhý finalista -- Poľsko, Slovensko bude poukazovať aj na výhodu dlhodobo nižších miezd. No automobilový priemysel i naň nadviazané subdodávateľské odvetvia tak či tak priemerné mzdy v krajine dvíhajú.
V Žatci pripisujú vinu za neúspech vláde, ktorá nedokázala investovať do dopravenej infraštruktúry. Finálová pozícia Slovenska nebude teda stáť iba prostriedky na investičné stimuly, bez ktorých si Hyundai ťažko Slovensko napriek všetkým prednostiam vyberie, ale aj do urýchlenia výstavby diaľnice aspoň po Žilinu.
Samozrejme, netreba veľmi kričať na slávu, kým sme nevyhrali, no už signál, že Slovensko sa stalo vážnym konkurentom pri získavaní investícií, je nesporne významný. Okamžite ho pocítila aj slovenská koruna. Bude treba však prejaviť veľkú zodpovednosť aj vo vládnej koalícii, aby nás nakoniec Hyundai nepoužil iba na zvyšovanie svojej ceny za umiestnenie investícií a nemuseli sme sa uspokojovať, že aspoň náš rozvinutý dodávateľský priemysel získa nejaké odrobinky aj bez toho, aby sme si požičiavali peniaze na motiváciu bohatých Kórejčanov. Potom zostane už iba neurobiť chybu, aby sa podarilo získať niektorého z ďalších uchádzačov -- či už anglický Rover alebo japonskú Mazdu. Slovensko sa tak či tak posunie dopredu medzi prvými desiatimi krajinami vyrábajúcimi najviac automobilov na tisíc obyvateľov na svete. Rozvoj automobilovej výroby je stále ešte indikátorom úrovne vyspelosti krajiny.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 15:15