StoryEditor

Monitor zahraničnej tlače

22.07.2002, 00:00

MF DNES
Začiatkom 90. rokov boli politické kuloáre nešťastné. Keby sa, nedajbože, s Václavom Havlom niečo stalo, kde by sme vzali "nového"? Havel vtedy nosil hermelínový plášť kráľa, tŕňovú korunu mučeníka i tógu filozofa. Zároveň bol českým maskotom aj najlepšou obchodnou značkou. Jeho zásluha na tom, že sa náš novodobý štát má k svetu (a svet sa má k nemu), je jednoducho kľúčová. Už vieme, že prezident je síce formálne slabý, ale napriek tomu významným hráčom na ústavnom ihrisku. Nie je ani poloboh, ani nezaujatý mudrc. A takých tu pár máme. Petr Pithart bude skvelý. Kto iný, než predseda prvej českej vlády? Kto iný, než predseda prvého českého Senátu? Kto iný než bývalý komunista, disident, človek idúci od víťazstva cez porážky zase k víťazstvu? Václav Klaus bude vynikajúci. Kto iný než najväčší český novodobý politik? Kto iný než "otec transformácie"? Miloš Zeman bude perfektný. Kto iný, než muž, ktorý vykopal z hrobu umierajúcu sociálnu demokraciu a de facto ju dvakrát priviedol do vlády? Kto iný, než vtipný rečník, ktorý bol kedysi komunistom, potom thatcheristom a dnes je uznávaný sociálny demokrat?
(Skvelý prezident, Petr Kamberský, 20. 7.)

Le Soir
V EÚ sa diskutuje o návrhu Európskej komisie týkajúcom sa reklamy alebo informácií na lieky, ktoré sú na lekársky predpis. V súčasnosti sa širokej verejnosti môže adresovať iba reklama na voľne predajné lieky. Farmaceutickým firmám je striktne zakázané propagovať verejnosti lieky spadajúce pod lekársky predpis. Reklama na takéto medikamenty môže byť adresovaná iba profesionálnym zdravotníkom. Podľa návrhu EK by sa to malo zmeniť a voľný prístup k informáciám o liekoch na predpis by mali mať aj pacienti. Reklama by bola zakázaná iba v prípade medikamentov proti aids, astme, chronickým pľúcnym ochoreniam a cukrovke. Združenia európskych pacientov zastávajú názor, že všetci pacienti majú základné legitímne právo mať prístup k informáciám o svojom zdraví a možných spôsoboch liečby ochorení. Pacienti potrebujú jasnú, pravdivú a úplnú informáciu, aby sa mohli rozhodnúť, ako chcú byť liečení. Treba nájsť východisko zo súčasnej situácie, keď majú pacienti v médiách a na internete prístup k mnohým informáciám o liekoch, avšak ich dôveryhodnosť či zdroje nie sú garantované.
(Aké informácie a aká reklama, Pierre Claessens, 20. 7.)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 08:52