StoryEditor

Bezprostrednosť v STV

19.08.2002, 00:00

Dnes sa začne schôdza Národnej rady SR, ktorá má na programe aj návrh Rady STV na odvolanie Milana Materáka z funkcie ústredného riaditeľa STV. Podľa rady bol bezprostrednou príčinou Materákov podpis pod kolektívnou zmluvou, ktorá neprimerane zvýhodňuje manažment STV pri odchodnom a odstupnom a spolu s desaťpercentným zvýšením platov zamestnancov prehlbuje celkovú finančnú krízu STV. Podľa Materáka boli bezprostrednou príčinou jeho odvolania "predvolebné brušné tance" niektorých členov Rady STV. Do istej miery má nárok na takýto názor. V minulosti totiž niekoľkokrát svojím rozhodnutím oveľa vážnejšie prehĺbil finančnú krízu STV a v rade sa vždy našiel potrebný počet hlasov na podporu jeho zotrvania vo funkcii.
Členov rady volí a odvoláva tiež parlament. Materák si na rozdiel od svojho prostoduchejšieho predchodcu dobre prečítal nielen zákony a normy, ktoré vymedzujú jeho kompetencie a kompetencie rady, ale aj štruktúru záujmových skupín v parlamente. Rýchlo zistil, že v parlamentnom mediálnom výbore aj v rade má najsilnejšia vládna strana -- premiérova SDKÚ -- marginálny vplyv. To mu umožňovalo udržať si nezávislú pozíciu od vlády, respektíve od jej najsilnejšej zložky -- predstaviteľov SDKÚ, bez toho, že by tým bezprostredne ohrozoval svoju funkciu. Výsledkom bolo nesporné zvýšenie objektivity, vyváženosti aj dôveryhodnosti spravodajstva a publicistiky STV vo vzťahu k vláde. Oveľa horšie však možno hodnotiť dosah tejto konštelácie na Materákovo pôsobenie v obchode a ekonomike STV. Tu mu umožňoval nezávislý rozlet okrem iného aj fakt, že rada má absolútne nedostatočné kompetencie v usmerňovaní a kontrole komerčných vzťahov a finančných tokov. Vďaka platným normám Materák nemusel rade predložiť na schválenie ani plošné zvýšenie platov, ani odchodné a odstupné vedúcim pracovníkom v televízii. On o tom radu dokonca ani neinformoval, čo by podľa štatútu STV mal. Dôslednejšia kontrola finančných tokov a dôležitých obchodných vzťahov bola zakotvená vo vládnom návrhu novely zákona o STV, o ktorom na odporúčanie mediálneho výboru Národná rada napokon nerokovala. Namiesto toho, aby sa naši zákonodarcovia snažili urobiť vo vládnom návrhu úpravy tých paragrafov, ktoré považovali za zlé, ponechali radšej v platnosti starý zákon so všetkými jeho nedostatkami.
Bezprostredným dôsledkom sú nielen neodistené časované bomby nevýhodných zmlúv z Kubišových čias a nových zmlúv, ktoré podpísal Materák, ale aj možnosť absolútne nekontrolovateľného vývoja v STV po tom, čo by Národná rada síce Materáka odvolala, ale na jeho nástupcovi by sa nedohodla. Podľa platných noriem by mal viesť STV v takomto prípade štatutárny zástupca ústredného riaditeľa. Lenže Materák má dvoch a oboch zvrchovane menuje aj odvoláva on. Kým nedostane do rúk verdikt parlamentu, záleží len na ňom, či poslancom zľahčí situáciu a jedného zo svojich zástupcov odvolá. Pri veľkej odvahe a správnom načasovaní je v takomto prípade v jeho rukách aj možnosť dočasného bezvládia v STV -- ak odvolá oboch zástupcov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 21:43