StoryEditor

Facebook: Ako funguje mašina na peniaze (komentár dňa)

15.05.2015, 00:00
Autor:
Pavel PetrPavel Petr

Facebook sa narodil v univerzitnom kampuse v Harvade v roku 2004, teda na prestížnej univerzite z Ivy League, keď Mark Zuckerberg, toho času vášnivý programátor, napísal kód novej sociálnej siete so skúsenosťami z prvých dvoch experimentov.

V roku 2005 sa Facebook začal rozširovať medzi ďalšie univerzity z Ivy League a následne dorazil aj na univerzity do Veľkej Británie. Po roku 2006 sa Facebook, už na originálnej doméne facebook.com zakúpenej za 200 000 dolárov, rozšíril aj mimo študentské a univerzitné kruhy pre všetkých s platnou mailovou adresou. V tej sa už o Facebook zaujímal ako Google, tak Yahoo. Ponuka sa vyšplhala až k 2 miliardám dolárov. Zuckerberg odmietol. Z dnešnej perspektívy to bol majstrovský ťah.

Mašinka na peniaze

Už od samého začiatku sa financovanie točilo okolo reklamy. Aké aktuálne reklamy na Facebooku generujú tie skvelé čísla, ktorým sa budeme venovať vzápätí?

Prvým formátom sú klasické "Facebook Ads", tie slúžia k reklame hlavne externého obsahu, ktorý sa nachádza mimo prostredia Facebooku. Typicky ho využívajú eshopy, webové stránky, blogy, apod. Každý z nás, ak máme účet Facebooku, tak sa s nimi bežne stretávame. Na celý systém sa uplatňuje systém aukcií a draží sa Cost Per Mile - CPM - čiže za 1000 zobrazení reklamy.

Ďalším formátom, ktorý možno využiť na FB je "Sponsored Stories" - alebo známe ako sponzorované príbehy. Jedná sa o reklamu, ktorou chcete podporiť prísun nových fanúšikov napríklad na firemných stránkach, alebo chcete získať užívateľa aplikácie na Facebooku (typicky nejaké hry) alebo môžete tiež propagovať pozvánku na niektorú z akcií a získať tak viac návštevníkov.

Výhodou formátu je, že ak niekto propaguje svoju stránku a žiada užívateľov o kliknutie na tlačidlo "To sa mi páči" a zároveň niekto z facebookových priateľov užívateľa to už urobil, zobrazí sa táto informácia v nadpise reklamy. Takáto reklama je potom osobnejšia a má väčší CTR (mieru preklikovosti - meria pomer počtu klikov na počet zobrazení). Podobne to platí pre skupiny, udalosti, atď.

Ďalšou veľmi populárnou témou je aktuálne mobilná reklama v aplikácii Facebook. Tá sa zobrazuje aj v NEWSFEED používateľa. S trendom prechodu na mobilné zariadenia sa blížime do stavu, keď mobilná reklama bude dominovať.

Facebook samozrejme nespí a premýšľa ako ešte zvýšiť svoje príjmy. V poslednom oznámení vyšlo najavo, že príspevky firiem budú mať nižšiu váhu vo feedu užívateľa, inými slovami nebudú toľko viditeľné. Firemné príspevky nebudú mať tak jednoduchú cestu k očiam užívateľov. Inými slovami sa Facebook snaží zvýšiť tlak na firmy, aby udržali dosah svojich príspevkov - inými slovami priplatia si za napr. Sponzorované príspevky.

Ďalšou cestou, ktorú Facebook predstavil už vlani je tzv. "Buy Button" alebo možnosť nakúpiť  inzerovaný predmet priamo v prostredí Facebooku bez nutnosti ho opúšťať. To bude zaujímavé najmä pre retailerov ako zvýšiť svoje predaje. Mimochodom Facebook nie je sám, svoje tlačidlo "kúpiť" má v testovaní tiež Twitter. Takže sa pravdepodobne nejedná o žiadny úlet, ale realitu, ktorá nás možno čo nevidieť stretne.

Ďalším a to ešte nie celkom jasným bodom je monetizácia Facebook Messengera, teda aplikácie pre smartfóny, kde si môžu užívateľa vymieňať správy ako klasické SMS. Konkurujú mu ďalšie služby ako Google Hangouts, TapaTalk, Line, Wech a ďalšie. Do budúcnosti sa počíta s príspevkom na zisk aj z týchto častí portfólia služieb, ktoré Facebook vlastní.

Spôsobov ako speňažiť Messenger poťažmo WhatsApp, ktorý je tiež v portfóliu značiek Facebook, je veľa. Prvým je platená verzia Messenger bez reklamy alebo s prémiovými funkciami, ďalšou možnosťou je predaj špeciálnych obrázkov, nálepiek a pod., Alebo možnosť overiť si identitu. Možností je mnoho a Facebook zatiaľ neprišiel s plánom ako miliardu účtov z Messengera a ďalšie stovky miliónov užívateľov donútiť, aby Facebooku poslali nejaký ten poplatok či peniaz.

Nedávno predstavil Facebook finančné výsledky za 1Q15. Tržby Facebooku rástli medziročne o 42 percent, keď sa dynamika rastu mierne spomalila. Tržby vo 1Q bývajú nižšie ako v 4Q vplyvom Vianoc, kedy sa retaileri pustili do navyšovania marketingových rozpočtov, aby podporili predaj počas najzaujímavejšej časti roka. Negatívne sa na výsledkoch prejavilo posilňovanie amerického dolára.

Tržby z mobilnej reklamy rástli o 83 percent a ich podiel na celkových reklamných príjmoch vzrástol o 4 percenta.

Facebook už pred časom obmedzil množstvo zobrazovanej reklamy užívateľom. Čím stratil veľké množstvo zobrazení, ktoré však veľmi pekne nahrádza rastúcim objemom ceny reklamnej jednotky CPM (teda 1000 zobrazenie). Medziročne sa cena CPM zvýšila o 285 percent, čo je raketový rast hlavne vplyvom zníženého objemu zobrazovanej reklamy.

01 - Modified: 2007-06-01 08:04:00 - Feat.: 0 - Title: Reálna mzda vzrástla v prvom štvrťroku medziročne o 4,2 %
01 - Modified: 2024-02-07 09:30:07 - Feat.: - Title: Rozprávkové tri mesiace Marka Zuckerberga. Fenomenálnemu obratu stojí v ceste jediné 02 - Modified: 2024-02-04 19:19:25 - Feat.: - Title: Dve desaťročia Facebooku. Siete, ktorá mala spájať, ale rozdeľuje 03 - Modified: 2024-02-04 08:00:00 - Feat.: - Title: Facebook oslavuje 20 rokov. Toto je príbeh najväčšej sociálnej siete na planéte, ktorá vznikla v izbe na Harvarde 04 - Modified: 2024-01-31 21:52:16 - Feat.: - Title: Máte na rukách krv. Politici grilujú šéfov sociálnych sietí kvôli zneužívaniu detí 05 - Modified: 2024-01-05 13:49:32 - Feat.: - Title: Zuckerberg koncom roka odpredal akcie Mety za viac ako 400 miliónov dolárov
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 15:33