StoryEditor

Spomienky na budúcnosť

04.07.2002, 00:00

Aliancia nového občana (ANO) ide do predvolebného súboja s programom rozsiahlych úprav vo verejnej správe. Jej návrh na zrušenie funkcie štátnych tajomníkov a ich náhradu námestníkmi má racionálny základ. Ak je za rozhodnutia ministerstva všeobecne považovaný minister, mal by mať zvrchované právo na výber svojho zástupcu. V súčasnosti sú funkcie štátnych tajomníkov politické a na ich výber si osobujú právo politické strany, tvoriace vládu. V praxi sa tento model často premietal do svojvoľného konania štátnych tajomníkov, za ktoré však niesol politickú zodpovednosť minister. Pri návrhu ANO na paušálne zlučovanie ministerstiev a zrušenie regionálnych štátnych úradov však treba zohľadniť realitu štátu, ktorý má ambíciu vstúpiť do Európskej únie. ANO navrhuje zníženie súčasného počtu ministerstiev z 15 na 10 a ústredných orgánov štátnej správy z 11 na 7. Zníženie počtu úradníkov a úradov zdôvodňuje prechodom kompetencií na krajské samosprávy a obce. Tento moment určite zohráva významnú úlohu v znížení zaťaženia štátnej správy, v návrhu ANO sú však málo zohľadnené nové úlohy niektorých ministerstiev a ústredných orgánov štátnej správy v súvislosti s integráciou Slovenska do Európskej únie. Tá totiž od vlády žiada administratívne posilnenie vnútra, justície, poľnohospodárstva a životného prostredia. Prinajmenšom zlučovanie a redukcia posledných dvoch rezortov pod jedného ministra môže narušiť ich pripravenosť na implementáciu európskeho práva a administráciu nástrojov európskej pomoci.
Najvážnejší je však návrh ANO, aby sa Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku SR zlúčilo s Fondom národného majetku do Úradu pre správu a privatizáciu národného majetku, ktorý by bol podriadený Národnej rade SR. Ide totiž o "zlepšený " variant fungovania privatizácie z neslávne známeho obdobia 1994 -- 1998. "Novelou privatizačného zákona z roku 1994 sa vytvorili zákonné podmienky, aby sa mohli uplatniť kritériá vyhovujúce jednej skupine, ktorá bola stranícky alebo inak previazaná na fond," zhodnotila toto obdobie ministerka privatizácie Mária Machová. Vzhľadom na jej predchádzajúce pôsobenie v podnikateľskej sfére i vzhľadom na prezentované postoje k úlohe štátu ju rozhodne nemožno podozrievať z nedostatku liberálneho ekonomického myslenia. Návrat práva vlády rozhodovať o privatizácii sa uskutočnil na základe nálezu Ústavného súdu, podľa ktorého fond nemôže prevziať zodpovednosť vlády za predaj štátneho majetku. Ústavný súd vydal tento nález ešte v roku 1996, ale Mečiarova vláda ho až do konca svojho volebného obdobia nerešpektovala. Róbert Nemcsics, predkladateľ tohto reformného návrhu strany ANO, by o tom mal čosi vedieť. V rokoch 1996 až 1998 bol ako nominant HZDS vedúcim úradu ministerstva financií.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 18:40