Štvrťročné čísla môžu zmeniť pohľad na to, ako sa bude vyvíjať dlhodobejšie hospodárenie spoločností. Pozrime sa, ako to je so spoločnosťou Apple, Facebook a Twitter. Od roku 2011 sa domnievam, že Apple je dospelá spoločnosť, ktorá už nemá taký potenciál rastu. To znamená, že jej tržby neporastú o viac ako 5 percent. Ziskovosť by mala byť pomerne stabilná, aj keď bude zrejmý tlak na marže, pretože v základnom segmente sa zvyšuje intenzita konkurencie. Pravdepodobnosť, že Apple príde s ďalším prelomovým produktom, je podľa môjho názoru malá. Je to dané veľkosťou firmy a tým, že táto schopnosť s rokmi klesá.
Pohľad na sériu štvrťročných výsledkov ma v mojom postoji utvrdzuje. Apple väčšinou predčí očakávania, aj keď nie výrazne. S trhmi to však moc nehýbe. Ak štvrťročné čísla očistíme od sezónnych vplyvov, tržby v podstate stagnujú či dokonca mierne klesajú. Trhy sú fixované najmä na predaje produktov iPhone a iPad. Dáva to zmysel, pretože firma generuje väčšinu tržieb z týchto segmentov. Zmeny objemu predajov potom ukazujú na ďalší vývoj tržieb. Apple v týchto segmentoch tiež dosahuje pekné marže a je veľmi dôležité, ako sú tieto marže udržateľné.
Vývoj akcií Applu
Každý štvrťrok sa hovorí o tom, že prichádza nejaký nový prelomový produkt, ale investori sú k podobným tvrdeniam stále chladnejšie. Posledné čísla potvrdzujú, že spoločnosť dosiahla stabilitu, investori už nemajú takéto očakávania a firmu hodnotí podľa jej reálneho stavu: Apple je mimoriadne ziskový a má najhodnotnejšiu značku na svete. Dopredu ho ženie peňažný stroj iPhone, marže klesajú len pomaly. Dôvodov pre zmenu môjho odhadu hodnoty týchto akcií moc nevidím. Podľa mojej mienky dosahuje táto hodnota 96,55 dolárov. Ako investor by som si mal pripraviť plán na exit v prípade, že sa cena vďaka iPhone 6 dostane nad 100 dolárov. Ak nie, budem akciu držať ďalej, užívať si dividendy a čakať na exit, až ďalšia vlna optimizmu zdvihne cenu vyššie.
Tesne pred IPO Facebooku som tvrdil, že cena 38 dolárov leží príliš vysoko. Cenový vývoj mi dal zdanlivo za pravdu, ale cena klesala z iných dôvodov, než ktoré som uvádzal. Keď sa cena dostala pod 20 dolárov, akcia už bola podľa môjho názoru podhodnotená. Mal som šťastie a v tomto bode som ju nakúpil. V auguste 2013 som hodnotu akcie odhadoval na 45 dolárov. Facebook sa medzitým naučil, ako pracovať so štvrťročnými očakávaniami a číslami. Vykazuje zisky a tržby, ktoré prevyšujú očakávania. Jadrom jeho úspechu je pokračujúci rast klientskej bázy, reklamy a zlepšujúca sa kapitálová efektivita. Posledné štvrťročné čísla to potvrdzujú.
Vývoj akcií Facebooku
Môj názor na Facebook sa teraz mení. Predtým som sa domnieval, že sa vyrovná Googlu. Dnes verím, že sa stane kráľom reklamy a naďalej si udrží svoju ziskovosť. Marže budú vyššie, rast bude silnejší. Facebook tiež potvrdzuje, že je ochotný vydať veľké sumy na vstup na nové trhy a na predaj nových služieb a produktov. Negatívom je to, že dosahovaný rast je drahý, aj keď tieto náklady sa v súčasnosti skrývajú vo finančných položkách. Firma ale skladá dohromady všetko, čo potrebuje k tomu, aby využila svoju klientskú bázu. Hodnota akcií Facebooku sa teraz podľa môjho názoru nachádza na 63 dolároch. Mýlil som sa, keď som predával za 45 dolárov a možno svoju chybu teraz opakujem. Za 72 dolárov ale akcie podľa môjho názoru atraktívne nie su a do nákupu sa nehrniem. Uznávam však, že odhady hodnoty sa môžu ešte dlho pohybovať za rastúcou cenou.
S valuáciou Twitteru som mal problémy. Domnieval som sa, že pôjde o významnú firmu, ale nie o firmu dominantnú. Hodnotu som odhadol na 18 dolárov. Po IPO už sme videli tri štvrťročné správy. Prvé dve boli trhom prijaté negatívne, čiastočne preto, že firma ďalej prerábala peniaze. Posledné čísla ale vyvolali ovácie, aj keď tie čiastočne utíchli tak rýchlo, ako vzplanuli.
V číslach sa ale neobjavuje nič, čo by ma nútilo k prehodnoteniu môjho názoru: Twitter bude úspešný, avšak v reklame dominovať nebude.
Vývoj akcií Twitteru
Keď som počúval komentár k posledným číslam, mal som taký pocit, že ide o správu vytvorenú akciovým analytikom pre akciových analytikov. Podivné bolo napríklad tvrdenie, že Twitter vlastne peniaze neprerába, pretože odmeny založené na akciách by sme nemali brať ako výdavok. Hodnotu akcie dnes odhadujem na 22,53 dolárov. Prudko rastúce tržby nemajú moc veľký prínos, ak náklady na tento rast rastú ešte viac. Twitter používam viac ako Facebook a želám mu úspech. Ako investor ale zostávam skeptikom.