StoryEditor

Rakúsko sa odmieta podriadiť rozhodnutiu o tranzitnej dohode

27.11.2003, 23:00
Porážka Rakúska v rokovaniach s Európskou úniou o predĺžení tranzitnej dohody vyvolala v krajine tvrdú vlnu kritiky na taktiku pri rokovaniach. Dokonca aj členovia vyslaného tímu ministra dopravy Huberta Gorbacha a zástupcovia Európskej komisie varovali pred odmietnutím kompromisu.

Porážka Rakúska v rokovaniach s Európskou úniou o predĺžení tranzitnej dohody vyvolala v krajine tvrdú vlnu kritiky na taktiku pri rokovaniach. Dokonca aj členovia vyslaného tímu ministra dopravy Huberta Gorbacha a zástupcovia Európskej komisie varovali pred odmietnutím kompromisu.
Gorbach sa v stredu vyjadril, že nie je pripravený uplatniť rozhodnutie. Vysokí rakúski diplomati však upozorňujú, že neuposlúchnutie rozhodnutia povedie k novým sporom s EK a členskými štátmi, odhliadnuc od nákladných procesov pre porušenie zmluvy.
EK vo svojom vyhlásení uviedla, že kompromis umožní riadiť ekologické zaťaženie prostredia a navyše zvýhodňuje ekologicky čistejšie kamióny, ktoré od budúceho roka nebudú potrebovať žiadne ekologické body. Komisárka EÚ pre dopravu Loyola de Palaciová si myslí, že Gorbach možno nepochopil, ako krajine EÚ vyšla v ústrety.
Tento názor zastáva aj väčšina členov Európskeho parlamentu. Člen dopravného výboru Georg Jarzembowski pre denník Die Presse dokonca vyjadril presvedčenie, že "Rakúsko vôbec nemalo záujem o riešenie". Taliansky poslanec Paolo Costa dodáva, že alpské regióny má aj Taliansko, Francúzsko a Nemecko, no tie nepožadovali právo obmedziť tranzit.
Kritické hlasy sa ozývajú aj zo samotného Rakúska. Vzhľadom na minulotýždňové rozhodnutie Európskeho súdneho dvora, ktoré vytýka Rakúsku nesprávnu kalkuláciu tranzitných jázd, rakúski sprostredkovatelia z tohto hľadiska nepovažujú Gorbacha za dôveryhodného. Poukazujú na to, že minister pozabudol zdôvodniť fakt, prečo do systému ekobodov spadalo iba 11 % všetkých tranzitných jázd.
Rakúsko sa nemieni vzdať bez boja. Ako pre Die Presse potvrdil minister vnútra Ernst Strasser, exekutíva je "dobre vyzbrojená". Podľa jeho slov plán opatrení predstavia začiatkom decembra a pripojí sa k nemu aj prevádzkovateľ poplatkového elektronického systému Asfinag. A hoci Strasser odmietol uviesť podrobnosti, cieľ je jasný: "Polícia bude postupovať v spolupráci s orgánmi spolkových krajín a Asfinagom s cieľom ochrany záujmov rakúskeho obyvateľstva."
Brusel však upozorňuje, že Rakúsko si konfrontačným kurzom môže uškodiť. V prvom rade v otázke harmonizácie zákazu víkendových a nočných jázd kamiónov, ktorou sa 5. decembra budú zaoberať ministri dopravy členských krajín EÚ. Predĺženie existujúcich zákazov, ktoré zvažujú niektoré krajinské vlády, však nebude možné bez súhlasu Bruselu. Keďže EP už o tejto otázke rokoval, harmonizácia môže byť schválená veľmi rýchlo.
Ďalším kritickým bodom je Rakúskom navrhovaná nová smernica o spoplatnení diaľnic. Projekt už od začiatku naráža na odpor niektorých krajín a rakúske povstanie môže privodiť jeho definitívne odvolanie. Navyše EK pozorne preskúma legálnosť všetkých rakúskych opatrení, ktoré môže napadnúť súdnou cestou. To, že rozhodnutie o prípadných žalobách členských krajín nemusí trvať roky, dokázala EK v boji proti zákazu prepravy určitých druhov tovaru v Tirolsku. Európsky súdny dvor predbežne zakázal zámer Tirolska ešte pred vstúpením smernice do platnosti. Rozhodujúca je predovšetkým oprávnenosť a vhodnosť zásahov do voľnosti nákladnej dopravy. Zakázané sú totiž obmedzenia, ktoré zasiahnu najmä zahraničné kamióny, čo súvisí s diskrimináciou.

ČO PRINÁŠA KOMPROMIS Z BRUSELU
Ekobody ešte tri roky -- Systém sa predlžuje najviac do roku 2006 a platí pre celé územie Rakúska. Jeho platnosť sa končí schválením novej smernice o spoplatnení ciest.

Žiadne obmedzenie počtu -- Úplne sa ruší obmedzenie počtu tranzitných jázd, ktoré obsahovala pôvodná tranzitná dohoda v tzv. 108-percentnom ustanovení.

Voľnosť pre moderné kamióny -- Vozidlá, ktoré si doteraz za každú tranzitnú jazdu odpočítavali najviac päť bodov, od 1. januára 2004 úplne vypadávajú zo systému ekobodov. Podľa názoru odborníkov sa to bude týkať 58 % objemu tranzitnej dopravy.

Zákaz pre staré kamióny -- Vozidlá, ktoré si doteraz odpočítavali viac než osem bodov, budú od januára úplne zakázané. Do tejto kategórie však patrilo iba 5 600 jázd ročne. Kamióny registrované v Grécku, a odolné špeciálne vozidlá, sú z tohto ustanovenia vyňaté. Drvivá väčšina kamiónov, ktoré najviac zaťažovali životné prostredie, pochádzala práve z Grécka.

V systéme zostávajú kamióny, ktoré si za svoje jazdy odpočítavali šesť, sedem alebo osem bodov. V tomto roku vykonali 608 tis. z celkovo 1,6 mil. povolených tranzitných jázd, čo zodpovedá 39 %.

Šesť miliónov ekobodov -- V prvom roku budú mať prepravcovia a členské krajiny EÚ k dispozícii 6 593 487 ekobodov, v rokoch 2005 a 2006 sa počet zníži vždy o 5 %. na porovnanie: Rakúsko v tomto roku rozdelilo 9,4 mil. bodov, keďže do systému patrili všetky kategórie kamiónov.

Kandidátske krajiny dostanú celkovo 360 tis. bodov. Tento relatívne nízky počet má prepravcov motivovať na prechod na čistejšie a modernejšie kamióny.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 16:09