StoryEditor

Bývalá pýcha Ruska Moskvič je minulosťou

02.03.2006, 23:00

Moskovský arbitrážny súd v utorok vyhlásil bankrot legendárnej ruskej automobilky Moskvič, ktorá ešte v roku 2001 zastavila výrobu, informovala ruská internetová stránka RIA Novosti. Súd zároveň rozhodol, že na jej bývalého správcu bude podané trestné oznámenie.
Automobilky zanechala dlh v celkovej hodnote 23,3 miliardy rubľov (828,6 milióna USD). Až 86 percent dlžnej sumy dostala automobilka od ruského ministerstva financií. Najväčším akcionárom Moskviča bol štát, ktorému v ňom patril 60,4-percentný podiel.
Moskvič pod vedením externého manažéra Alexandra Ivanova zarobil za posledné dva roky na prenájmoch svojich priestorov približne 197 miliónov rubľov (asi 7 miliónov USD). Napriek tomu však musela automobilka v tomto období prepustiť 1 500 ľudí, informoval Itar-Tass.
"Vyhlásenie bankrotu bol jediným objektívnym krokom vzhľadom na zlú finančnú situáciu v spoločnosti," uviedol Ivanov. Nepotvrdili sa tak očakávania niektorých predstaviteľov moskovskej samosprávy, že konkurzné konanie, ktoré sa voči automobilke začalo v roku 2003, bude začiatkom ozdravovania moskovskej automobilky.
Na niektorých pozemkoch, ktoré kedysi Moskvič využíval, si napríklad francúzska automobilka Renault postavila továreň Avtoframos na výrobu lacných modelov Logan.
Po niekoľkých rokoch nečinnosti sa znehodnotili aj jej mnohé výrobné zariadenia. Obnova výroby už nie je možná. Teraz už nie sú žiadne prekážky na predaj majetku automobilky a zbúranie jej objektov. Na 17-hektárovej ploche Moskviča vyrastú obytné domy a obchody.
Pád komunistického režimu poškodil všetkých ruských producentov automobilov. Aj napriek tomu, že vozidlá domácej výroby boli v krajine vždy lacnejšie v porovnaní so zahraničnými značkami, ruskí spotrebitelia sa začali viac orientovať na dovoz zo zahraničia -- Volkswageny, Toyoty a Fiaty.
Moskvič, značka známa po celej Európe, bol založený v roku 1930, keď odštartoval výrobu modelu GAZ-A. Viaceré z jeho modelov boli vyvezené aj do západných európskych štátov, tie však vzhľadom na nízku kvalitu a dizajn nedokázali obstáť v silnej konkurencii západných automobiliek.
V roku 1947 začala spoločnosť s výrobou legendárnych Moskvičov. Po perestrojke a transformácii na akciovú spoločnosť sa produkcia automobilky začala prudko znižovať. Ako informovala britská mediálna spoločnosť BBC, do roku 1980 vyrábala spoločnosť ešte viac než 150-tisíc vozidiel ročne, ale v roku 1999 sa jej výroba znížila pod 600 áut ročne. V 80. rokoch sa automobilke podarilo získať aj úver na vybudovanie továrne na produkciu motorov, tento projekt sa nikdy nezrealizoval, uvádza sa na ruskej internetovej stránke www.autosoviet.altervista.org.
Ešte pred finančnou krízou v Rusku v roku 1998 bol moskovský závod zatvorený, jeho výroba sa obnovila vďaka finančnej pomoci, ktorú získal od mesta v polovici 90. rokov.
V roku 2001 spoločnosť vyrobila už len 810 vozidiel, hoci mala kapacitu na 100-tisíc áut. Činnosť automobilky sa práve v tomto roku zastavila, upozornila agentúra AFP.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 00:43