Do kompetencie Dopravného podniku patrí aj odťahovacia služba. Kde v Bratislave pôsobíte?
- Odťahovacia služba v našej kompetencii od vlaňajšieho júna a do konca roka odtiahla 3 208 áut, tento rok očakávame, že ich bude okolo päťtisíc. V meste dnes pôsobia dve firmy, Dopravný podnik a Aster, ktorá mala doteraz monopol. My odťahujeme z územia celej Bratislavy na Bazovú ulicu, čo je neďaleko centra, kým Aster do Čierneho lesa, pričom má zmluvy len s mestskými časťami Ružinov a Staré Mesto. My pracujeme na všetkých cestách mestských častí, s ktorými máme zmluvné vzťahy, a na cestách, ktoré sú v kompetencii hlavného mesta.
Vy autá odťahujete, ale kto určuje, ktoré vozidlo treba odtiahnuť?
- Mestská polícia nariaďuje odstránenie vozidla, respektíve rozhodne o založení papuče. My odťahujeme výlučne len na základe rozhodnutia mestského policajta. Našimi vozidlami dokážeme odtiahnuť akékoľvek osobné auto vrátane Hummera. Záleží len na odvahe policajta.
Nie je presne špecifikované, v ktorých prípadoch treba auto odtiahnuť a kedy je dostačujúce nasadenie papuče. Nemali by byť stanovené jasné pravidlá?
- To je v kompetencii náčelníčky mestskej polície. Musím povedať, že doterajšia spolupráca s mestskou políciou je férová. Čo sa týka nás, vyšli sme v ústrety všetkým, ktorým odtiahli vozidlo, tak, že na Bazovej sme zriadili stabilné pracovisko pre mestského policajta. Čiže občan na jednom mieste vybaví všetky formality vrátane možnosti zaplatenia pokuty, ako aj poplatku za odstránenie. Chceme, aby časová strata občana - hoci urobil priestupok - bola čo najmenšia.
Vozidlo v areáli na Bazovej vydáte občanovi ihneď, ale je povinný buď zaplatiť 2 800 korún na mieste alebo prevziať poštovú poukážku, ktorú musí zaplatiť do siedmich dní. Šofér je nútený zaplatiť stanovenú sumu bez akejkoľvek možnosti obrany. Prečo?
- Zákon hovorí, že poplatok za odstránenie vozidla musí uhradiť priestupca. Samozrejme, splatnosť môže byť aj 15 alebo 30 dní, poznáme aj šesťdesiatdňovú splatnosť. Takisto existuje splátkový kalendár, ktorý vo výnimočných prípadoch umožňujeme aj my. To vtedy, keď je evidentne zrejmé, že ide o menej solventného občana, o dôchodcu, invalida a podobne.
Prečo len sedem kalendárnych dní?
- Čo sa týka lehoty splatnosti, pripomínam, že na Slovensku je veľmi zdĺhavé vymáhanie akýchkoľvek obchodných záväzkov a pohľadávok. Vlani sme riešili platbou poštovými poukážkami takmer tretinu prípadov. Z nich do mesiaca uhradili poplatok len asi dve tretiny, čo je okolo 700 ľudí. Zvyšných asi 450 prípadov sme museli dať na súd a tam trvá vymáhanie viac ako pol roka. Peniaze nám potom, samozrejme, chýbajú vo financovaní tejto prevádzky a musíme to pokryť z ostatných zdrojov. V konečnom dôsledku nám to zhoršuje cash flow, a preto sme sa rozhodli trvať na siedmich dňoch. Už po siedmich dňoch teda nekompromisne vymáhame zaplatenie 2 800 Sk súdnou cestou.
V porovnaní s výškou pokuty, ktorá je maximálne 2 000 korún, je poplatok za odtiahnutie vozidla neúmerne vysoký. Z čoho sa vychádzalo pri určení sumy 2 800 korún?
- V poplatku za odtiahnutie je, okrem pohonných látok, aj množstvo administratívy spojenej s dokumentovaním miesta činu a vozidla, ďalej mzdy pracovníkov, nájomné, strážna služba a podobne. Odťahovacie vozidlá sme kúpili na lízing. Naša cenotvorba je jasne zdokumentovaná a 2 800 korún je menej, ako to bolo v minulosti, keď odťahovala iba firma Aster. Našou podmienkou, ktorú sme prerokovali aj v našom predstavenstve, bolo, že to nemôže byť zárobková, ale ani stratová činnosť. Protimonopolný úrad skúmal počas previerky oprávnenie činnosti i sumu 2 800 korún a nezistil nedostatky.
StoryEditor
Ján Zachar: Z odťahovania áut nemáme žiadny zisk
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava Ján Zachar