Minulý rok bol úspešným najmä pre energetický a automobilový sektor a rovnaký trend neminul ani materské firmy zahraničných spoločností pôsobiacich na Slovensku. Energetické giganty ako E.ON Ruhrgas alebo Gaz de France a rovnako aj Volkswagen, Hyundai a PSA Peugeot Citroen majú za sebou celkovo úspešný rok, aj to aj napriek problémom spôsobených zásahom Európskeho súdu do zákona o Volkswagene, súdu so šéfom Hyundaia a novým komplikáciám okolo nákladného projektu severomorského plynovodu Nord Stream. V ňom okrem iných pôsobí aj nemecký energetický gigant E.ON.
Úspešné automobilky
Z automobiliek sa v Európe za najúspešnejšiu dá považovať najväčšia z nich, nemecká spoločnosť Volkswagen, ktorá u nás pôsobí od roku 1991. Tá za tri mesiace tohto roka vytvorila prevádzkový zisk 4,28 miliardy eur, čo znamená 47-percentný medziročný rast. Zároveň za desať mesiacov tohto roka zvýšila predaj áut o 8,5 percent na rekordných 5,14 milióna. Teraz očakáva, že za celý minulý rok sa jej podarí splniť cieľ, ktorý si dala, a za rok vyrobí rekordných šesť miliónov áut. Rekord zlomila aj pri nákladných automobiloch, tentoraz za prvý polrok, keď ich predala 231 500.
V snahe uspieť aj v oblasti ekológie, na ktorú tlačí Európska únia stále viac, v septembri predseda dozornej rady Ferdinand Piech oznámil, že firma čoskoro začne vyrábať mimoriadne úsporné vozidlo
so spotrebou iba jeden liter na 100 kilometrov.
Aumobilkou v roku 2007 neotriaslo ani pokračujúce vyšetrovanie úplatkárskeho škandálu, ani oznámenie Európskeho súdneho dvora, že zákon o Volkswagene, ktorý ho chránil pred prevzatím, je nezákonný, čím otvoril dvere spoločnosti Porsche k úplnemu prevzatiu VW. Podľa viacerých analytikov však prevzatie kontroly firmou Porsche by nový gigant do budúcnosti iba posilnilo. Za úspešné minuloročné výsledky (aj keď ešte nie sú potvrdené, ale ďaleko od ich splnenia nie je), stoja zahraničné trhy, medzi nimi najmä Južná a juhovýchodná Ázia a Južná Amerika.
Ani tento rok nepredpokladá spomalenie. Práve spomínaná Ázia bude podľa mnohých analytikov ťahúňom automobilového trhu do budúcnosti, na rozdiel od USA, na ktoré sa obracali svetové automobilky v predchádzajúcich rokoch. Ťahúňom bude stále Čína, no najnovšie sa ako príťažlivý nastupujúci automobilový trh javí India, ktorá stavila na menšie autá. Volkswagen práve včera oznámil, že v Indii mieni uviesť v tomto roku na trh dva nové sedany a od budúceho roka predávať ročne 110-tisíc áut.
Nasledujúce roky sa obáva jedine rozhodnutia únie znížiť emisie oxidu uhličitého do roku 2012 na 120 g/km. Väčšina jej áut je väčších rozmerov s vyššími emisiami a patrí tak medzi prvé, ktorým by po neplsnení limitov hrozili pokuty.
Naopak, toho sa neobáva druhá najväčšia automobilka v Európe PSA Peugeot Citroen (na burze je vedený Peugeot SA). Francúzska spoločnosť je výrobcom najmä menších a úspornejších modelov a návrh únie, ktorý Brusle predložil ešte vo februári minulého roka, privítala.
Aj táto firma môže považovať rok 2007 za mimoriadne úspešný, aj keď na rozdiel od Volkswagenu môže za nárast vďačiť aj úspešnému predaju západnej Európe. Táto automobilka, ktorá v roku 2006 otvorila svoj závod aj na Slovensku, zaznamenala za celý minulý rok rast predaja osobných a ľahkých úžitkových áut o 3,8 percenta na 3,233 milióna.
Súd Hyundaiom neotriasol
Úplne iné starosti mali v juhokórejskom Hyundai. Piatu najväčšiu spoločnosť na svete, ktorej dcéra Kia otvorila závod pri Žiline v decembri 2006, najviac zaujímal osud šéfa Čung Mong-kua, ktorému hrozilo väzenie za spreneveru. Tak, ako väčšina šéfov veľkých kórejských konglomerátov do väzenia nepôjde. Odvolací súd v Soule mu v septembri zmiernil pôvodný trojročný trest väzenia na trojročnú podmienku. Vedenie automobilky si mohlo vydýchnuť, pretože v juhokórejských konglomerátoch to napriek viacerým zmenám v riadení stále bez šéfa nefunguje. To ohrozovalo jej plán dostať sa v produkcii áut do roku 2010 do svetovej päťky. Zatiaľ však čo rok 2006 úspešný príliš nebol (predala 2,5 milióna áut oproti plánom takmer 2,7 milióna a klesol aj zisk, a to o 34 percent na 1,63 miliardy dolárov). V minulom roku však za tretí štvrťrok už čistý zisk medziročne zvýšila o 45 percent na 425,5 miliardy wonov a predstavila niekoľko modelov.
V septembri vo Frankfurte predstavil tri, z ktorých jeden, i-Blue, na palivo budúcnosti - vodíkový pohon. Mladých chce prilákať futuristickým športovým kupé Veloster s presklenou strechou a ďalšími zaujímavými prvkami a nakoniec pre Európanov päťdverový hatchback i30. Budúcnosť však vidí aj v luxusných modeloch. Práve v týchto dňoch predstavila prvý luxusný model Genesis, ktorým by chcela konkurovať najmä nemeckej Audi.
"Jadrové pokusy"
Klimatické zmeny a tlak na ekologickejšiu produkciu spôsobili zmeny aj na energetickom trhu. Tu najviac získali energetické podniky investujúce do jadra, o ktoré nastal mimoriadny záujem. Jadrové elektrárne zaznamenávajú renesanciu po celom svete, stavia ich Ázia, Amerika, Európa, aj Afrika. Tento a ďalšie roky sa tak veľké šance dávajú spoločnostiam ako EON, ktorá u nás vlastní podiel v Západoslovenskej energetike. Práve táto firma minulý rok prejavila záujem o výstavbu novej jadrovej elektrárne na Slovensku. Tie by rozšírili naše jadrové kapacity, keďže taliansky Enel, väčšinový majiteľ Slovenských elektrární (66 percent) plánuje pre zmenu do roku 2012 dostavať tretí a štvrtý blok elektrárne v Mochovciach.
E.ON sa koncom minulého roka opäť vrátil po stratovom roku 2006 opäť do zisku. Firma si veľa sľubuje ako od jadrovej energie, tak aj od plynovodu Nord Stream (je členom konzorcia, ktoré má plynovod postaviť). Projekt sa však mierne skomplikoval. Najskôr sa oddialila jeho výstavba pre muníciu na dne Baltského mora a na to sa zistilo, že aj náklady budú vyššie, podľa odborníkov môžu vyskočiť z päť miliárd dolárov až o 60 percent.
Najväčší záujem v strednej Európe však vyvolala spoločnosť MOL a pokus rakúskej OMV o jej prevzatie. Rakúšania už získali 20 percent akcií firmy, no chceli svoj podiel zvýšiť, čomu sa MOL, väčšinový vlastník Slovnaftu, bráni. V decembri preto predala sedem percent akcií českej firme ČEZ, čo ale akcionári MOL-u ostro kritizovali. Podľa nich je celá transakcia výhodná len pre ČEZ, ktorá do spoločného podniku na výstavbu plynovej elektrárne nevloží nič iba know-how, zatiaľ čo Maďari elektrárne a infraštruktúru.
Bezpečný prístav v telekomunikáciách
Striedavo oblačno sa darilo sektoru telekomunikácií, kde úspechy žne najmä španielska Telefónica, tretí mobilný operátor na slovenskom trhu, a to aj napriek pokute od Európskej komisie takmer 152 miliárd eur za neposkytnutie dostatočného priestoru rivalom na domácom trhu s internetovými linkami ADSL. Telefonica, ktorá očakáva za minulý rok rast tržieb o 10 percent, vyťažila minulý rok najmä z predaja aktív. Menej úspešný rok mala najväčšia európska telekomunikačná firma Deutsche Telekom, ktorá stále zápasí s odchodom zákazníkov z pevných liniek. Jeho zisk klesol za tretí štvrťrok minulého roka medziročne takmer o 90 percent na 259 miliónov eur, čo je už šeisty pokles za sebou.
Napriek tomu práve telekomunikačné firmy momentálne slúžia investorom ako bezpečný prístav v čase, keď vyhliadky globálnej ekonomiky nie sú práve priaznivé. Aj preto na akciových trhoch prakticky všetky telekomunikačné firmy zaznamenávajú v poslednom období rast.
StoryEditor