StoryEditor

Alstom predstavil nasledovníkov TGV

05.02.2008, 23:00

Francúzska strojárska spoločnosť Alstom včera predstavila najnovšiu generáciu vysokorýchlostných vlakov, ktoré by mali prekonať v súčasnosti známe TGV. Prototyp AGV (Automotrice Grande Vitesse) bude mať rýchlosť 360 km/h, čo mu umožnia motory uložené pod každým z vagónov, teda nepotrebuje lokomotívu. Do troch hodín by tak podľa výkonného riaditeľa Alstomu Patricka Krona mali prejsť tisíc kilometrov, čo je "nový stupeň v súperení s aerolinkami". Doterajšie TGV jazdia maximálne rýchlosťou 320 kilometrov za hodinu. Upravený TGV síce zašiel rekord 574,8 km/h, no iba špeciálnej trati. V reálnych podmienkach však takúto rýchlosť bežná súprava nikdy nezíska. Absolútny rekord drží japonský maglev, ktorý prekonal 581 km/h, ten ako dráhu nevyužíva koľajnice, ale takzvaný magnetický vankúš.
Firma verí, že nové vlaky posilnia jej pozíciu na trhu so železničnými dopravnými prostriedkami a pomôžu jej udržať náskok pred konkurenčným Siemensom a Bombardierom.
Na ceremónii sa zúčastnil aj prezident Nicolas Sarkozy, ktorý ocenil Alstom za udržanie financií pre výskum a vývoj aj v ťažkých časoch spoločnosti. Tá môže podľa BBC ďakovať práve Sarkozymu, ktorý ako minister financií v roku 2004 urobil všetko na záchranu Alstomu francúzskou vládou a zabránil tak prevzatiu spoločnosti nemeckým Siemensom plánujúcim rozdelenie podniku. Prvé vlaky AGV by mala získať talianska súkromná železničná firma Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV), ktorá si objednala 25 vlakov za 650 miliónov eur.
V poslednom čase získal mnohé kontrakty pre svoje vlaky prekračujúce 300 km za hodinu (najmä TGV) v Argentíne a Maroku. O veľkých projektoch rokuje aj v Kalifornii, Brazílii a Číne, kde chce dodať vlaky na prepravu medzi Šanghajom a Pekingom. Od uvedenia do prevádzky v roku 1981 doteraz predal Alstom celkovo 650 TGV.
Nový vlak je vďaka vyššiemu podielu hliníka a jeho zmesí ľahší a váži 395 ton na rozdiel od starších modelov, ktoré vážia 430 ton. Potrebuje aj o 15 percent menej elektriny než konkurenti.
Alstom je výrobcom aj ďalších rýchlovlakov vrátane taliansko-českého Pendolina, ako aj elektrárenských zariadení. Výrobné závody má aj v Českej republike a na Slovensku, kde zamestnáva vyše 900 ľudí. Celá skupina zamestnáva v 70 krajinách sveta takmer 69-tisíc ľudí.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 22:12