StoryEditor

Nemecko sa nevzdá VW

17.01.2008, 23:00

Tri mesiace po rozhodnutí Európskeho súdneho dvora sa Nemecko rozhodlo, že za každú cenu udrží svoj vplyv v automobilke Volkswagen. Na základe návrhu zákona, ktorý v stredu tento týždeň zverejnilo nemecké ministerstvo spravodlivosti, bude mať väčšinový akcionár Porsche (vlastní takmer 31 percent akcií) stále problém presadiť radikálnejšie zmeny, ak sa nebudú páčiť aj štátu či odborom. Návrh totiž počíta s ponechaním spornej klauzuly o súhlase akcionárov s 80 percentami plus jedna akcia na prijímanie všetkých "dôležitých rozhodnutí".
Politický vplyv
Súd koncom októbra minulého roka rozhodol, že zákon o Volkswagene porušuje pravidlá Európskej únie o voľnom pohybe kapitálu. Najväčší problém robil 20-percentný limit na hlasovacie práva bez ohľadu na to, koľko akcií v skutočnosti akcionár v podniku vlastní. Ďalej to bola spomínaná hranica 80 percent, čo znamenalo, že každú radikálnejšiu zmenu vo Volkswagene museli odsúhlasiť akcionári s minimálne 80 percentami akcií. A nakoniec súd zrušil aj právo Dolného Saska dosadzovať do dozornej rady vždy dvoch členov, čo druhému najväčšiemu akcionárovi (20,3 percenta) tiež umožňovalo zablokovať prijatie nevyhovujúcich rozhodnutí.
Ako informoval International Herald Tribune, limit na hlasovacie práva Berlín zruší, rovnako aj klauzulu o práve na dvoch členov v dozornej rade pre Dolné Sasko. To však Porsche nemusí stačiť. Napríklad, ak by sa pokúsila zatvoriť niektoré závody v Nemecku, bude stále potrebovať súhlas div nie všetkých akcionárov. To znamená, že opäť rozhodnú Dolné Sasko a zástupcovia odborov, ktorí majú tiež svoj podiel v automobilke a sedia aj v dozornej rade. "Je jednoznačné, že politici a odbory si chcú udržať v automobilke vplyv," povedal Ferdinand Dudenhöffer, riaditeľ Centra pre automobilový výskum. Nemecko tento návrh zverejnilo len deň po tom, ako fínska Nokia oznámila, že zatvorí továreň na výrobu mobilov v Porúrí a prepustí asi 2 300 ľudí.
Nadpráva akcionárov
Odborári sú spokojní a presvedčení, že aj ich tlak sa podpísal pod rozhodovanie vlády. "Viac než 80-tisíc podpisov pod petíciu za zachovanie zákona o VW, ktoré sme vyzbierali v závodoch Volkswagenu a Audi v Nemecku iba za dva týždne, boli dostatočným signálom pre Berlín," citovala agentúra Reuters šéfa odborov v automobilke Bernda Osterloha.
Iný názor majú na udržiavanie takýchto práv akcionárov experti na firemné riadenie. "Ak ste mäsokombinát a chcete sa preladiť na produkciu ocele, je logické, že potrebujete na to súhlas akcionárov," tvrdí odborník na riadenie firiem na Frankfurtskej univerzite Theodor Baums. "Ale zatvorenie závodu alebo jeho predaj by sa mali nechať výhradne na rozhodnutie manažmentu."
Spoločnosť Porsche sa k návrhu odmietla vyjadriť, no podľa ľudí z automobilového sektora ním nie je nadšená. Očakávala totiž, že Berlín splní nariadenie Európskeho súdneho dvora, proti ktorému nie je odvolanie.
Otázne je, ako sa po prípadnom schválení návrhu zákona v takejto podobe zachová Európska komisia. Aj keď o nelegálnosti zákona rozhodol súd, ďalšie kroky nemeckej vlády v tejto veci už bude monitorovať Brusel.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 12:48