StoryEditor

Namiesto v baroch pijeme radšej doma

23.04.2009, 00:00
Hospodárska kríza mení spotrebiteľské návyky slovenských konzumentov piva.

Čoraz menej penivého moku vypijeme v pohostinských a reštauračných zariadeniach, naopak, spotreba v domácnostiach rastie. Zároveň prudko opadáva záujem o pivá s vyšším obsahom alkoholu, na úkor nealko a nízko alkoholických značiek.

Ceny i životný štýl
Dôvodom sú predovšetkým nižšie ceny a príklon Slovákov k zdravšiemu životnému štýlu. Podľa výkonného riaditeľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Romana Šustáka majú 12- a viac stupňové pivá už len okolo dvadsaťpercentný podiel na trhu. Pred desiatimi rokmi to boli takmer dve tretiny. "Pripisujeme to hlavne cene. Ľudia sú však zároveň zvyknutí na čoraz ľahšie pivá - najpopulárnejšia je jednoznačne desiatka,“ tvrdí Šusták. Pivovarníci podľa neho pociťujú i zmeny v rozložení záujmu o čapované a fľaškové pivo. Penivý mok vo fľašiach a plechovkách má takmer 65- percentný podiel na celkovom predaji.

Podľa hovorcu pivovaru Heineken Slovensko Romana Krajniaka však jednoznačne najväčší nárast záujmu pociťujú pri pive balenom v PET obaloch. "Maxifľaše sú najrýchlejšie rastúcim segmentom. Vlani sme v ňom zaznamenali až 13-percentný medziročný nárast,“ hovorí Krajniak. Klasickú 1,5-litrovú PET fľašu začiatkom apríla rozšírili o značku Zlatý Bažant v praktickom litrovom balení.

Chceme menej alkoholu
Všetky slovenské pivovary zároveň hlásia, že ich zákazníci žiadajú čoraz viac nealkoholického a nízko alkoholického piva. "Desiatka a jedenástka zaznamenali iba malý pokles, ale to, že ľudia menej míňajú, najviac postihlo dvanástku,“ tvrdí generálny riaditeľ pivovaru Steiger Jaroslav Vysloužil. Podľa neho čoraz lepšie obraty registrujú aj pri ich nealkoholickej značke Steiger Free.

Trend k nižšej stupňovitosti je jednoznačný i podľa Drahomíry Mandíkovej z Pivovarov Topvar. "V minulosti boli symbolmi kvalitného piva predovšetkým dvanásťstupňové ležiaky a na nízko alkoholické pivá sa pozeralo s určitým dešpektom. Dnes to už vôbec neplatí a kvalitatívne parametre sú úplne rovnocenné, bez ohľadu na stupňovitosť.“

Ľubomír Vančo zo spoločnosti Banskobystrický pivovar k tomu dodáva, že v záujme o jednotlivé druhy piva sa prejavujú výrazné regionálne rozdiely. " Napríklad v Trenčíne a okolí jednoznačne dominuje 10-stupňové pivo. V neďalekom prievidzskom regióne je však situácia úplne iná. Pivári viac preferujú jedenástku a dvanástku,“ tvrdí Vančo.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
07. december 2022 11:53