StoryEditor

ČSA môžu dolietať. Piloti nevylučujú štrajk

28.08.2009, 00:00

Český národný prepravca ČSA o svojho šéfa zatiaľ nepríde. Hoci Radomír Lašák zahral vabank, keď v stredu ponúkol odstúpenie celého vedenia "na minútu po tom, čo piloti odsúhlasia zníženie platov o tretinu a ostatní zamestnanci o šestinu“, nestalo sa tak. Odbory návrh síce neodmietli, rokovať o ňom chcú od budúceho týždňa, no odvčera sú zároveň v režime neobmedzenej štrajkovej pohotovosti. "Do štrajkovej pohotovosti sme vstúpili na základe zastrašovania zástupcov zamestnancov a prezidenta Českého združenia dopravných pilotov, ktorý dostal upozornenie na možnú výpoveď za vynášanie interných informácií na verejnosť. Takéto ustanovenia pre zamestnancov sa však na neho ako ich zástupcu nevzťahuje,“ povedal pre HN výkonný sekretár tohto združenia Martin Hanuš.

ČSA v číslach

Polročná strata: 1,8 mld. českých korún
Plat pilotov: 212-tisíc korún mesačne
Plat zamestnancov: 62-tisíc korún mesačne
Priemerná cena leteniek: 313 eur

Vo vzduchu však visí hrozba, že ČSA "dolietajú“ ešte pred svojou privatizáciou. "Áno, sme ochotní vstúpiť do štrajku, ak manažment bude pokračovať v krokoch, ktoré spoločnosti budú škodiť. Ak vstúpia do štrajku piloti, prevádzka ČSA by bola, samozrejme, ohrozená,“ potvrdil pre HN prezident združenia Filip Gaspar.

Dusná atmosféra
Ako pre HN poznamenal analytik spoločnosti Cyrrus Jan Procházka, Lašákov návrh na rezignáciu je gesto, no v spoločnosti vládne skutočne patová situácia - vedenie nekomunikuje s odbormi a naopak. Lašák tvrdí, že zníženie platov by firme ročne ušetrilo minimálne 1,2 miliardy korún. Už v máji pritom spoločnosť oznámila takzvaný záchranný plán, ktorý však zamestnanci kritizujú. V súčasnosti sa plat pilotov pohybuje na úrovni 212-tisíc korún (v prepočte 8,3 tisíca eur) mesačne, v prípade zamestnancov 62-tisíc korún. "Nemyslíme si, že situácia je patová. O návrhu vedenia budeme rokovať, ale za reštrukturalizačný plán ho nepovažujeme. Na nového vlastníka chceme apelovať, aby priviedol nové vedenie, ktoré pripraví nový reštrukturalizačný plán v spolupráci so zamestnancami tak, že ČSA prežijú,“ dodal pre HN Gaspar.

Spoločnosť, ktorá je už v procese privatizácie, má prepustiť 860 zamestnancov, ak so znížením platov nebudú súhlasiť. Zjavne to však bude viac. Jediný záujemca a budúci vlastník, ktorým by sa malo stať konzorcium Travel Service a Unimex Group, už totiž avizoval, že tento počet je nedostatočný. "Riešením však môže byť neplatené voľno, čiastočné úväzky či prenájom posádok do zahraničia,“ vyratúva možnosti Gaspar.

Smrtiaci kokteil
Strata aeroliniek, ktorá sa vyštverala až na 1,8 miliardy českých korún, by sa do konca roka mala zvýšiť o ďalších 600-tisíc korún. "Malo by to byť niekde medzi 2,4 až 2,6 miliardy korún. Ceny ropy sú zabezpečené, menové kurzy takisto, takže by muselo dôjsť k nejakej veľmi neočakávanej situácii, aby sa situácia zhoršila,“ dodal Procházka. Ešte vlani pritom Lašák predpovedal, že aerolinky budú v roku privatizácie v čiernych číslach. "Keby neprišla kríza a cestujúci by nešli o pätnásť percent dolu, už by sme tam boli,“ vysvetlil pred včerajším rozhodnutím odborov v rozhovore pre české HN. Viceprezident pre marketing Petr Pištelák však už taký optimista pre médiá nebol. "Ten kokteil, ktorý máme namiešaný, je skutočne smrteľný,“ priznal.

Pokles obsadenosti lietadiel Lašák obhajuje tým, že spoločnosť menila lietadlá s menšou kapacitou za väčšiu. Okrem toho však prišla aj o veľkú časť pasažierov v biznis triedach. Klesli tiež priemerné ceny leteniek, a to takmer o desatinu na 133 eur.

Situáciu zhoršuje i fakt, že firma má málo hotovosti aj na prevádzku. Podľa českej tlače má dokonca majetok v zápornej hodnote 700 miliónov korún. Tento rok síce ČSA dostali 2,5 miliardy korún ako pôžičku od štátnej firmy Osinek, no aerolinky už museli znížiť počet liniek a o tretinu znížia počet lietadiel aj na zimnú sezónu.

"Zrušením liniek a predajom lietadiel bude mať spoločnosť nadbytok pracovníkov,“ upozorňuje Procházka. Na predaj je už šesť z päťdesiatky lietadiel. Podľa Lašáka by však firma potrebné prostriedky mohla získať aj predajom Duty Free obchodov.

Analytici vylučujú, že by súčasná situácia ovplyvnila rokovanie o cene. "Osobne si myslím, že je škoda, že minimálna cena nebola stanovená vopred, aby sa dalo dohadovať. Teraz, keď zostal jeden záujemca, by to bolo zbytočné,“ poznamenal Procházka. Začiatkom augusta odstúpilo z tendra konzorcium Air France-KLM a zostal len Unimex. Podľa hovorcu českého ministerstva financií Ondreja Jakoba však nebol dôvod "vopred odkrývať karty“. "Bude to vláda, ktorá posúdi, či je ponúkaná cena prijateľná. Ak bude ponuka nízka, vláda ČSA nepredá,“ podotkol včera pre HN.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. november 2025 15:49