StoryEditor

Odvážna licenčná politika Microsoftu

24.07.2002, 00:00
Nová licenčná politika americkej softvérovej spoločnosti Microsoft začína hnevať firemných zákazníkov. Konkurencia, ktorá inak hlasno protestovala, je teraz podozrivo ticho. Z novej licenčnej politiky môžu totiž profitovať aj konkurenčné firmy. Podľa denníka Handelsblatt sa tento nový príznak elektronického obchodu volá Volume Licensing 6.0.

Novým licenčným modelom chce Microsoft presvedčiť firemných zákazníkov, aby pravidelne obnovovali svoje programové vybavenie. Komu sa to nepáči, ten by mohol prísť o pripojenie a dokonca ohroziť aj svoje investície. Hlavne vtedy, keď programová podpora pre staré systémy skončí svoju platnosť. Ak bude neskôr potrebná obnova pre klasickú plnú verziu programu, bude si musieť klient priplatiť. "Firmy budú v konečnom dôsledku nútené zaplatiť viac peňazí, ak budú chcieť kupovať obnovy programov iba každé štyri roky," povedal Ashim Pal, analytik spoločnosti Meta Group. V súčasnosti totiž firmy môžu preskočiť niektorú novú podnikovú verziu programu a používať starý už odpísaný balík Office alebo program pre internetové servery, čím ušetria čas aj náklady. Ako uviedol Handelsblatt, firmy sa musia rozhodnúť do 31. júla, či sa budú podieľať na novom licenčnom modeli, ktorý sa týka hlavne firiem vlastniacich viac ako päť počítačov.
Základný kameň nového tarifného modelu sa volá Software Assurance. Tento názov v sebe skrýva obchodný model. Zatiaľ čo doteraz sa softvér od Microsoftu predával zákazníkom jednorazovo a konečne, pri tomto novom modeli dostane zákazník právo používať softvér len v určitom časovom období, samozrejme, za poplatok, čo sú obchodné praktiky podobné káblovej televízii. Prirodzene, keď sa predplatné skončí alebo zákazník nezaplatí poplatok, počítač mu neprestane fungovať, ale na konci zmluvného obdobia stratí právo používať tento softvér. To znamená, že bude používať pirátsku kópiu programu.
Spustiť nový cenový model umožní práve internet. Keď na začiatku roka Bill Gates vyhlásil, že sieťová stratégia umožní ziskovosť internetu, myslel tým asi práve na tento model. V budúcnosti sa pri elektronickom obchode nebudú inštalovať do počítača celé programy, ale len jeho časti, ktoré potom umožnia stiahnutie celej verzie z internetu.
Konkurencia sa však len prizerá. "Pre ostatných predajcov softvéru je nový cenový model od Microsoftu božím darom. Ak bude mať Microsoft úspech, môžu, a určite budú vyvíjať aj konkurenti nové cenové modely, ktoré by zvýšili obrat," dodáva A. Pal. Pre Microsoft je však tento koncept rizikový. Prechod zákazníkov ku konkurencii by mohol číslo jeden vo svete softvéru zasiahnuť na najcitlivejšom mieste.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. apríl 2024 17:32