Kuriéri vyšli v ústrety podnikateľom. Dôraz firiem na cenu zásielok a príklon k pozemnej doprave motivoval doručovacie spoločnosti k znižovaniu cien a tvorbe nových produktov. Kuriéri v boji o zákazníka vytiahli lákadlá ako špeciálne ceny na najčastejšie destinácie či spätné bonusy za realizované tržby. "Najväčší záujem sme zaznamenali práve v tomto období pri najlacnejšom produkte Economy. Nárast zásielok vzrástol oproti predchádzajúcemu obdobiu zhruba o 30 percent,“ povedala Jana Kubincová, managing director firmy Carexpress.
Ceny klesli
Kým niektoré firmy nezaznamenávajú žiadne zmeny v predaji služieb oproti minulému roku, iné za tento rok očakávajú až 20-percentný prepad tržieb. Všetky subjekty si však uvedomujú, že zákazník sa prísnejšie pozerá na cenu, a tak firmy začali meniť tvorbu svojich cien. "Celkovo na trhu môžeme pozorovať udržiavanie alebo znižovanie cien v kuriérskych službách. Formy sú v jednotlivých spoločnostiach rozdielne,“ hovorí Josef Ošlejšek zo spoločnosti GO4 a dodáva, že odhadom došlo v jeho firme k všeobecnému zlacneniu o päť percent.
Motivovanie bonusmi
Pri niektorých konkrétnych produktoch však došlo k podstatne vyšším zľavám. "Špeciálne sme znížili ceny do najčastejších krajín vývozu a dovozu, a to od 15 do 20 percent,“ vraví Kubincová na margo zásielok s destináciou v Rakúsku, Nemecku a Maďarsku. Výnimkou nie je ani znižovanie cien formou spätných bonusov za objednané služby.
Kuriérov však priviedli meniace sa potreby zákazníkov okrem flexibilnejšieho prístupu k cenovým ponukám aj k vytváraniu nových služieb. "Môžete si podľa aktuálnej situácie nechať doručiť zásielku domov, do práce, do reštaurácie alebo pokojne aj na kúpalisko, ak je to pre vás v danom dohodnutom čase najvýhodnejšie,“ vysvetľuje Ošlejšek.
Podľa Juraja Danielisa, hovorcu Slovenskej pošty, sa štátny kuriér priklonil skôr k stabilizácii cien a zvyšovaniu kvality. "Znižujeme lehoty dodania na jednej strane a na druhej strane pridávame rôzne doplnkové služby,“ poznamenal Danielis.
K zmenám dochádza aj na strane zákazníkov, pričom rozvíjajúci sa zásielkový obchod ponúka mnoho nových klientov z radov jednotlivcov. "Zákaznícka štruktúra sa mení smerom k súkromným osobám. Trh B2B viac menej stagnuje, kým naši klienti evidujú viac objednávok smerom k internetovému predaju pre fyzické osoby,“ tvrdí Peter Červeň, generálny riaditeľ Direct Parcel Distribution. Hoci náznakov o zlepšovaní ekonomiky je čoraz viac, z hľadiska firiem by sa ceny na pôvodnú hladinu tak skoro dostať nemali. "Návrat k starým cenám nepredpokladáme, jedine s výraznou pridanou hodnotou pre zákazníka, ale to bude skôr výnimka,“ myslí si Juraj Otta, Marketing & Sales Manager DHL Express Slovakia. Situáciu by však mohli zmeniť meniace sa podmienky na trhu, ktoré zvýšia podnikom náklady. "Ceny za prepravu balíkov by mali v nasledujúcom období stagnovať, avšak k miernemu nárastu predsa len príde, ale z iného dôvodu - pre zavedenie mýtneho. Tu predpokladáme zvýšenie jednotkových cien v segmente kuriérskych služieb o 10 až 20 eurocentov,“ predpovedá Červeň.

