V rebríčku najväčších 500 firiem regiónu strednej a juhovýchodnej Európy podľa obratu má Slovensko až 30 zástupcov. Najvyššie, v prvej desiatke, figuruje Volkswagen Slovakia, ktorý za vlaňajšok dosiahol obrat takmer 5,2 miliardy eur. Hoci prekvapujúco ide medziročne o pokles takmer sedem percent, keďže podstatne klesli jeho tržby, paradoxne zisk vzrástol o tretinu na viac ako 283 miliónov eur. Vyplýva to z rebríčka Coface Central Europe a Coface Austria.
"Medziročný pokles tržieb Volkswagen Slovakia spôsobil výbeh jedného a nábeh nového produktu. Ku koncu roku 2007 ukončila spoločnosť výrobu VW Polo, pričom sériová výroba Škody Octavie nabehla až koncom 1. štvrťroka 2008. Na pokles tržieb vyčíslených v eurách malo vplyv aj výrazné posilnenie koruny oproti euru v priebehu roku 2008,“ zdôvodnil výsledok pre HN hovorca automobilky Vladimír Machalík.
Napriek tomu, že v prvej desiatke firiem v našom regióne dominujú energetické a automobilové koncerny, u nás najziskovejšie boli práve energetické spoločnosti. Najvyššie dominoval Slovenský plynárenský priemysel, ktorého zisk medziročne vzrástol o pätinu na vyše 599 miliónov eur, nasledovaný Slovenskými elektrárňami.
Paradoxy ČEZ-u
Lídrom v obrate je už druhý rok za sebou poľský energetický kolos PKN Orlen. Svojim rivalom MOL a Naftogazu Ukrajiny ušiel s takmer stopercentným náskokom. Kým obrat predstavoval takmer 22,8 miliardy eur, v prípade MOLu to bolo necelých 13,4 miliardy eur. Vo všeobecnosti však prvej desiatke dominujú poľské energetické spoločnosti.
Za umiestnenie vďačia najmä vysokým cenám ropy. Ďalší vývoj však bude zjavne závisieť od toho, ako sa budú ceny vyvíjať v poslednom štvrťroku. "Doterajší vývoj však naznačuje, že porovnanie rokov 2009/2008 bude pre ne vyznievať skôr negatívne. Treba však rozlišovať medzi jednotlivými oblasťami energetického priemyslu,“ podotkol pre HN generálny riaditeľ Coface Tomáš Jurík.
Na zmeny cien ropy totiž nereagujú najmä elektrárenské spoločnosti, ktoré by aj podľa analytikov mohli krízu zvládnuť a v rebríčku sa už na budúci rok posunúť o niekoľko priečok nahor. Prekvapením je nateraz postavenie českého ČEZ-u, ktorý síce v obrate zaostáva, no je najziskovejšou spoločnosťou v strednej a juhovýchodnej Európe. Za vlaňajšok dosiahol podľa údajov Coface čistý zisk 1,1 miliardy eur, teda stonásobne viac ako PKN Orlen. Jurík z Coface si to vysvetľuje tým, že na zisk vplývajú aj vonkajšie faktory. "Podstatná časť príjmov spoločnosti plynie zo štátom regulovaného trhu s elektrickou energiou, kde sa však ČEZ-u vďaka efektívnemu lobingu darí udržiavať sadzby pomerne vysoko. Takzvané trhové ceny energií uplatňované na ostatných príjmoch ČEZ sú zase odvodené od cien elektriny v Nemecku, kde pôsobí množstvo faktorov, napríklad ekologická loby,“ podotýka. ČEZ okrem toho podstatnú časť elektriny vyrába na odpísaných kapacitách, čo sa odráža na vytvorenom profite. Práve regulovaná cena energie do veľkej miery pomáha aj slovenským spoločnostiam v tomto sektore.
Slovenská story
Hoci Volkswagen Slovakia je našou najväčšou automobilkou, aj napriek poklesu tržieb predbehol rivalov ako PSA Peugeot Citroën či Kia Slovakia, ktoré v TOP 500 tancujú pokiaľ ide o obrat až okolo 50. priečky. Ako pripomína managing partner KPMG Slovensko Ľuboš Vančo, práve malé modely znamenajú nižšie tržby nielen pre Volkswagen Slovakia, ale aj obe ďalšie automobilky. "Tie vyrábajú síce menej áut na kusy, ale v tržbách je ich zaostávanie ešte výraznejšie. Kia a PSA vyrábajú malé autá, kým VW vyrába Q7 a Tuaregy,“ dodáva.
Do regionálnej tridsiatky sa dostal aj U.S. Steel Košice. Náš najväčší zamestnávateľ si síce oproti vlaňajšku polepšil o jednu priečku, no podľa analytikov môže o ňu už budúci rok prísť. Ako však upozorňuje generálny riaditeľ Coface Jurík, hoci sa znížený dopyt po výrobkoch a negatívny vývoj na trhu odrazia na jeho postavení, o koľko a či vôbec prepadne, bude závisieť od posunov ostatných firiem.
Podľa Vanča pôjdu hore najmä rafinérie a energetické firmy, aj keď sa postavenie elektrární môže oslabiť v dôsledku súčasných nižších cien elektriny. Podľa Juríka sa očakáva, že najmä firmy na chvoste rebríčka, ako Whirlpool Slovakia, Continental Matador či Doprastav, sa budú musieť snažiť, aby z neho nevypadli. Ohrození sú podľa Vanča aj subdodávatelia v automobilkách, keďže ich kríza zasiahla oveľa viac, ako samotné automobilové koncerny. Tie mali slabý najmä prvý polrok, keď šrotovné ešte nefungovalo, no Machalík z Volkswagenu napríklad optimistom nie je. "Zavedenie šrotovného sa výroby nedotklo, keďže je vo všeobecnosti určené pre vozidlá nižšej strednej triedy. Zaznamenali sme však pozitívny vplyv šrotovného na výrobu prevodoviek a komponentov,“ konštatoval.
Celý rebríček nájdete tu
| Prečítajte si aj: |
| Kríza vytlačí päť našich firiem z TOP 500 Rozhovor. Generálny riaditeľ Coface Tomáš Jurík pre HN: Rebríček pripravujete už niekoľko rokov. Ako na ňom spolupracujú slovenské firmy? Získavanie údajov od firiem je hlavne na Slovensku zatiaľ najtvrdší oriešok. V prípade najväčších spoločností, ktoré sú súčasťou rebríčka TOP 500 je, samozrejme, situácia odlišná. Nebránia sa v takej miere zverejňovaniu údajov, keďže mnohé z nich sú dcérskymi spoločnosťami zahraničných podnikov, kde je takáto prax bežná. Okrem toho si dávajú oveľa väčší pozor na plnenie legislatívnych predpisov. Jedným z nich je aj zverejňovanie výsledkov firmy v zbierke listín. Vo veľkých spoločnostiach skôr niekedy narážame na časový problém. Kým sa uskutoční audit, výsledky sú schválené orgánmi spoločnosti a zverejnené, ubehne, hlavne pri konsolidovaných celkoch, veľa času, a tak sa dostávame k výsledkom niektorých z nich za uplynulý rok až v poslednom štvrťroku daného roku. Omnoho komplikovanejšie to je v prípade malých a stredných spoločností, kde zverejňovanie výsledkov firiem predpísané zákonom nie je práve naším „národným športom“. A tak musíme v mnohých prípadoch prácne dolovať informácie priamo od spoločností. Tie si väčšinou neuvedomujú, že takýmto postupom si môžu viac uškodiť ako pomôcť. Ohrozia totiž svoju pozíciu u svojich obchodných partnerov. Poisťovne nebudú schopné udeliť limit, dodávateľ nebude mať indíciu o výške dodávky, ktorú si z hľadiska rizika môže dovoliť, a nedodá. |

