Slovenskí spotrebitelia si z vyraďovania obyčajných žiaroviek ťažkú hlavu nerobia. Nákupné šialenstvo, ktoré sprevádza zákaz sto- a viac wattových žiaroviek v západných krajinách, sa nám tak vyhlo, hoci predajcovia priznávajú, že zásoby vystačia len niekoľko mesiacov. Distribútori, ktorí už nakúpili väčšie množstvo zásob klasických žiaroviek, tak svoj tovar predávajú do okolitých krajín.
Zásoby idú do Česka
"V uplynulom období sme nezaznamenali zvýšený predaj klasických žiaroviek, ani zvýšený záujem o iné kategórie žiaroviek, ktoré ich v budúcnosti nahradia. Momentálne máme približne 300 klasických žiaroviek, ktoré plánujeme postupne dopredať," hodnotí situáciu v predajniach Lucia Ondriašová, hovorkyňa Nay Elektrodom. Podľa Olgy Vomáčkovej, marketingovej manažérky Datart International, žiarovky do zásoby nenakupoval ani reťazec Datart. "Zásoby 100 W klasických žiaroviek máme už len do konca tohto mesiaca," dodáva Vomáčková.
Pritom aj samotní distribútori so svetelnými zdrojmi hovoria, že tak zvýšený dopyt ako v Nemecku, Rakúsku či Česku u nás nezaznamenali. Tí, čo stihli nakúpiť do prvého septembra väčšie množstvo sto- a viacwattových žiaroviek, tak zatiaľ svoje zásoby predávajú do Česka. "Nedávno sme kúpili 300-tisíc žiaroviek a do mesiaca budú preč. Keby som mal ešte milión kusov, tak predám aj ten," tvrdí Stanislav Turčányi, obchodný riaditeľ firmy Benlux.
Nevedomosť plodí nedôveru
Podľa Jozefa Nagya z firmy Jogise tvoria za posledné tri mesiace úsporné žiarivky 47 až 78 percent z predaja svetelných zdrojov v obchodoch firmy v závislosti od ich lokality. "Na skladoch sa postupne zamieňali zásoby obyčajných žiaroviek za žiarivky. V sklade, na ktorom boli žiarovky, sú už len žiarivky a žiarovky sa opatrne doobjednajú v minimálnom množstve na maloobchodné prevádzky," povedal Nagy. Napriek stúpajúcemu predaju ekologických produktov sa však odborníci zhodujú, že nákupnú paniku a nedôveru spotrebiteľov môže spôsobovať ich nízka informovanosť. "V prvom rade by informovanie zákazníkov mali zabezpečovať predajcovia prostredníctvom svojich odborníkov," myslí si Oliver Čelko, výkonný riaditeľ Združenia výrobcov a distribútorov svetelnej techniky.
Povedomie nakupujúcich je slabé najmä v oblasti recyklácie kompaktných žiariviek, ktoré patria medzi najvyhľadávanejšie spomedzi "úsporiek". "Asi len dve percentá ľudí nosia žiarivky naspäť do obchodu, ostatné končia v smetnom koši, lebo zákazníci nie sú dostatočne informovaní a nevedomky znečisťujú prírodu elektroodpadom," hovorí Nagy.
Slovenský výrobca žiaroviek Osram Slovakia zatiaľ na domáci trh smeruje len dve percentá svojej produkcie, no predpokladá, že toto číslo bude mierne narastať. "Výrobné kapacity existovali, takže pri predpokladanom vyššom európskom dopyte by tak mohlo prísť k lepšiemu vyťaženiu výrobných kapacít. Toto sa aktuálne deje, keďže po odstavení výrobných liniek pre klasické typy sme nemuseli znižovať stavy personálu tým, že došlo k zvýšeniu zmennosti pri výrobe inovatívnych produktov," vraví Roman Slobodník, riaditeľ pre obchod, marketing a logistiku Osramu.

