Radikálnu obmenu zastaraného vlakového parku na prímestských tratiach chystajú maďarské štátne železnice MÁV. Do tendra na dodávku 30 hypermoderných vlakových súprav v hodnote 40 miliárd forintov sa pôvodne prihlásilo šesť renomovaných nadnárodných firiem. Technické rokovania vedie v súčasnosti výberová komisia s nemeckým Siemensom, so švajčiarskym Stadlerom, s francúzskym Alstromom a nemeckou centrálou kanadskej spoločnosti Bombardier.
Ako uviedol denník Népszabadság, do užšieho výberu by mali postúpiť dve firmy, pričom víťaz tendra okrem dodávky vlakov zabezpečí aj ich prevádzkovanie a údržbu. Napríklad Alstrom ponúka poschodové vozne a Bombardier zasa multifunkčné súpravy, ktoré dokážu bez väčších úprav komunikovať aj na rakúskych železniciach. Podľa odborníkov, obnova by mala okrem zvýšenia prevádzkovej rýchlosti vlakov priniesť do Maďarska aj úplne novú kultúru hromadnej dopravy.
Najväčšie šance na víťazstvo prisudzujú spoločnosti Alstrom, ktorá nedávno zvíťazila v tendri za miliardu eur v Číne a ponúka budapeštianskemu metru vozne s automatických riadením. Uspieť však môže aj spoločnosť Bombardier, ktorá má v meste Dunakeszi spolu s MÁV-om železničné opravovne a na rozhodujúcom európskom trhu v Nemecku získala minuloročnými tržbami 15,4 miliardy eur silnú pozíciu. O tom, kto postúpi do finále, by mali v nasledujúcich dvoch týždňoch pri približne porovnateľnej cenovej ponuke rozhodnúť predovšetkým garancie za outsourcing a za termíny dodávok prvých tridsiatich súprav.
Ďalších 30 vlakov plánuje potom MÁV objednať v druhej fáze modernizácie. Maďarské štátne železnice chcú po obmene vlakového parku investovať do roku 2010 do rozvoja ďalších 500 miliárd forintov. V tejto súvislosti by sa mal počet spojov MÁV na prímestských tratiach v najbližších rokoch zdvojnásobiť na 458.
StoryEditor