Americká automobilka General Motors konečne zaujala pozíciu, ktorá sa od nej už dlhšie očakávala, meno nového vlastníka jej nemeckej dcéry Opel je teda na svete. Je ním nechcené a obávané konzorcium rakúsko-kanadskej Magny a ruskej banky Sberbank. Finálna dohoda o predaji by podľa predstaviteľov General Motors a nemeckej vlády mala byť podpísaná do jedného mesiaca.
Miliardy, ktoré nemá
K rozhodnutiu dospela americká ikona po dvojdňovom rokovaní v Detroite. Včera v Berlíne nemecká kancelárka Angela Merkelová potvrdila, že GM potvrdil svoj plán na predaj Opla.
Dôvodom mohlo byť aj to, že General Motors bol dotlačený k múru. Podľa štúdie KPMG by koncern musel na udržanie Opla vynaložiť takmer 4,3 miliardy eur, v prípade, že by si značku ponechal vo svojom portfóliu. K tomu sa pridala aj nemecká vláda. Tá sa začala vyhrážať, že ak GM Opel nepredá, bude žiadať vrátenie dotácie - 1,5 miliardy eur. K tomu však treba pripočítať ďalších 50 miliárd dolárov, ktoré výrobca dostal od Bieleho domu na záchranu samého seba. Na toto však už nemal dostatok peňazí. "Posledné dva týždne diskusií o riešení detailov ohľadne nemeckého finančného balíka pre Opel nás donútili k rozhodnutiu Opel predať a predať ho Magne,“ potvrdil šéf GM Fritz Henderson.
Výsledkom teda je, že konzorcium Magna/Sberbank predajom získa majoritný podiel, 55 percent, General Motors si ponechá 35 percent a ostatných desať percent si rozdelia zamestnanci automobilky.
"Rozhodnutie ma teší“
Teraz sa karta obracia smerom k Nemecku. To bude musieť zainvestovať do Opla prisľúbených 4,5 miliardy eur. Dohoda, ktorej kľúčové otázky by mali byť uzatvorené v najbližších týždňoch, zabezpečuje obom stranám benefity. GM vo svojom vyhlásení uvádza, že ide najmä o benefity na strane technológií. Práve tých, za ktoré tak bojovala, keď z predchádzajúcich úvah o predaji vyčleňovala Magnu.
Istých je však niekoľko vecí. Americkej ikone takto vyrastie nový obrovský konkurent, no stane sa z neho iba "americká značka, bez zreteľných globálnych ambícií,“ ako to pre HN zhodnotil partner Redbaenk Michal Mišun.
Ďalej sa tým Nemecko užšie prepojilo s Ruskom. V tomto prípade ide však o politickú hru - Nemecko pomôže Rusku zabezpečiť obrovský biznis, Rusi na revanš pomôžu Nemecku s plynom. "Magna bola favoritom od začiatku. Mnohí budú z tohto obchodu profitovať,“ potvrdil pre HN analytik Jürgen Pieper zo spoločnosti Metzler.
Nemecká kancelárka Angela Merkelová, ktorá GM tlačila k čo najskoršiemu rozhodnutiu povedala, že ju to teší. Nemecký Opel dokázala predať dva týždne pred voľbami, čím si zaistila opätovné víťazstvo. "Najviac to pomohlo jej (Angele Merkelovej),“ tvrdí pre agentúru Reuters aj Gerd Langutth politický vedec z Univerzity v Bonne.
