Finančná a hospodárska kríza ako najhoršia nočná mora. Tak ju vníma množstvo podnikov, ale aj zamestnancov a spotrebiteľov. Všetkým týmto skupinám však môže nakoniec priniesť množstvo pozitívneho. Kríza dáva všetkým priestor, aby sa sústredili na podstatné veci a jej výsledkom bude vyššia kvalita výrobkov, spokojnejší zamestnanci a z dlhodobého hľadiska aj bohatší akcionári.
Väčšina podnikov dnes trpí poklesom tržieb, nedostatkom objednávok a stratou klientov. To je však vynikajúci priestor na to, aby sa existujúcim klientom venovala zvýšená pozornosť. Aby mali pocit naozaj osobného prístupu. Aby im firmy splnili, čo im na očiach uvidia. Nájde sa zároveň aj priestor na nezáväzné, prípadne dokonca neformálne stretnutia so zákazníkmi, ktorí, bohužiaľ, v súčasnosti odoberať nemôžu, ale pre budúcnosť zostávajú stále slušným potenciálom. Pri takýchto stretnutiach, kde odberateľ nebude mať pocit, že mu chceme opäť niečo nasilu natlačiť, môže vzniknúť základ vzťahu, ktorý prinesie v budúcnosti nečakané výsledky. Konečne to bude o starostlivosti s veľkým S. A výsledok toho všetkého? Spokojnejší zákazníci.
Množstvo podnikov je dnes nútených prepúšťať, aby pri poklese obratu zabezpečili prežitie podniku. Zvýšte starostlivosť o skupinu zostávajúcich pracovníkov. Sú to ľudia, ktorí by mali byť tým najlepším, čo ste si ponechali, a ktorí sa vám za vašu prejavenú dôveru v budúcnosti odvďačia lojalitou a zvýšeným výkonom. Výsledok? Spokojnejší zamestnanci v budúcnosti.
Trhy mnohých produktov sa zmenšujú a predaj je problematickejší. Východisko? Inovácie a skvalitňovanie produktov a služieb. Nemusí ísť pritom o inovácie vyžadujúce si obrovské náklady. Často bude stačiť jednoduchá zmena procesov alebo jednoducho len zodpovednejší prístup. Výsledok? Kvalitnejšie výrobky a spokojnejší klienti.
A kde sú akcionári? Podnik budúcnosti bude podnik, ktorý sa snaží o optimálny zisk, a nie tak, ako to bolo doteraz, o maximálny zisk. Spokojní zamestnanci, kvalitnejšie výrobky, viac času venovaného klientom. To všetko, samozrejme, niečo stojí. A tak sa z krátkodobého hľadiska nedá hovoriť o vyšších nárastoch ziskov ako v minulosti. Z dlhodobého hľadiska je to však pri takomto prístupe viac ako isté. Coface pravidelne uverejňuje celosvetovo index PII (Payment Incident Index), ktorý zohľadňuje úroveň platobnej nedisciplinovanosti podnikov vo viac ako 60 krajinách sveta. Slovenské firmy s domácimi odberateľmi v tomto smere ešte nepociťujú enormný tlak, aj keď sa reálne splatnosti naťahujú aj na Slovensku. Kto však už pocítil problémy s inkasom pohľadávok, sú exportéri.