Japonská automobilka Toyota po viac než 50 rokoch ukončila výrobu v Austrálii. Továreň v Altona North, na predmestí Melbourne, dnes vyrobila posledné vozidlo. Minister priemyslu štátu Victoria Wade Noonan hovoril o "mimoriadne smutnom dni".
Toyota začala v Austrálii vyrábať v roku 1963 a pri ukončení výroby zamestnávala zhruba 2 700 ľudí. Odbory predpokladajú, že napriek preškoľovaniu si mnohí z pracovníkov nenájdu novú prácu, doteraz si zamestnanie našla len tretina.
Zďaleka nie jediná
Austrálska vláda chce zmierniť dôsledky zatvorenia fabriky sumou v prepočte 66 miliónov eur. Až 70 percent vozidiel smerovalo na export, najmä na Blízky východ. Najvyššiu úroveň dosiahla výroba v roku 2007, keď fabriku opustilo 149-tisíc áut.
Toyota ani zďaleka nie je jediná, kto odchádza z Austrálie. Jej americký konkurent Ford, ktorý tu vyrábal autá už od roku 1925, svoju poslednú fabriku zatvoril minulý rok. Ford oznámil svoje rozhodnutie už v roku 2013 a krátko na to nasledovala aj austrálska automobilka Holden, ktorá zatvorí svoju továreň 20. októbra a bez práce zostane 3-tisíc ľudí.
Neudržateľná výroba
Vzhľadom na stratu dvoch veľkých firiem sa lokálna výroba komponentov stala neudržateľnou a Toyota napokon musela neochotne taktiež pristúpiť k zatvoreniu továrne.
Znamená to úplný koniec výroby vozidiel na tomto kontinente. Analytici predpovedajú stratu tisícov pracovných miest v pridružených odvetviach. Univerzita Adelaide vyčíslila najhorší scenár na 200-tisíc stratených miest, v dôsledku čoho Austrália ročne stratí na hrubom domácom produkte 29 miliárd austrálskych dolárov (19,29 miliardy eur).