1/11 Wikimedia Commons
2/11
3/11Dav zúfalých ľudí pred American Union Bank na začiatku veľkej hospodárskej krízy si chce vybrať svoje usporené peniaze. Márne. Zbankrotovala tretina amerických bánk… Najväčšiu hospodársku krízu 20. storočia odštartoval „čierny štvrtok“ – krach newyorskej burzy v októbri 1929, spôsobený panikou investorov, že ceny ich akcií padajú. Razom sa ich obrovská masa investorov bez úspechu snažila predať, čo ich cenu zrazilo až na dno. Akciové firmy tak zrazu nemali finančný kapitál, začali hromadne prepúšťať. Vypukla panika, ľudia sa snažili vybrať z bánk svoje úspory, tie toľko hotovosti nemali, a už to išlo ako domino...Archív
4/11V rade na polievku zdarma a vo vývarovniach pre chudobných boli samí muži. Pre ženy sa museli robiť vchody zozadu, pokiaľ im chceli pomôcť. Inak by neboli prišli. Hanbili sa, že potrebujú pomoc. Hádam preto, že ich to zastihlo vo chvíli, keď sa ako prvá generácia žien práve začali vo veľkom uchádzať o prácu a stavať sa na vlastné nohy. „Kríza vtedy naštartovala aj éru antikoncepcie,“ hovorí Milan Vodička.Wikimedia Commons, Profimedia
5/11Dva typické príbehy z Ameriky počas veľkej krízy. Hore schudobnený farmár v Oklahome musí vystrieľať svoj dobytok. Dolu: po krachu burzy na Wall Street sa jeden investor, ktorý prišiel o všetko, pokúša za sto dolárov predať svoje auto.Profimedia
6/11Tváre najväčšej hospodárskej krízy minulého storočia v Amerike. Snímka vľavo je z táboriska migrujúcich zberačov čaju. „Mnoho ľudí malo všetok svoj majetok naložený v starých fordkách a pendlovali za prácou po celej krajine. Medzi zberom pomarančov v Kalifornii k jablkám v Oregone a zemiakom v Idahu,“ opisuje Vodička. Aj u nás si mnohí ľudia, ktorí sa vtedy ocitli v biede, nosili všetok majetok so sebou. Vo vreciach. Tak ako na dobovej snímke vpravo, zhotovenej v Starom Meste v Prahe.Profimedia, ČTK
7/11V USA boli počas krízy spočiatku vyhadzované z ¬práce ako prvé ženy. Čoskoro sa však trend otočil, pretože ženy vtedy dostávali omnoho menší plat ako muži. A¬ do tovární ich potom firmy masovo naberali aj v ¬priebehu druhej svetovej vojny, keď muži odišli na front.Archív
8/11Firmy sa počas krízy v 30. rokoch snažili svoj tovar zákazníkom vnútiť aj pomocou novoobjavenej sily reklamy. A využívali v nej napríklad aj popularitu hollywoodskych hercov. Gene Autry, prezývaný Spievajúci kovboj, sa stal slávnym vďaka filmom z divokého západu, a tak začal propagovať novú hračku: detský revolver na kapsle. Vymyslel ho majiteľ maličkej firmy, a pretože nemal veľa peňazí, ponúkol hercovi namiesto honorára podiel na zisku z predaja. Zarobili na tom obaja. Za pár rokov sa „kapsloviek“ predali milióny. Profimedia
9/11Winston Churchill bol britským premiérom v rokoch 1940 – 1945 a potom 1951 – 1955. Británia sa pod jeho vedením ako prvá krajina Západu zapojila do druhej svetovej vojny proti Nemecku a Taliansku. Keď nastupoval v roku 1940 do čela vlády, predniesol prejav k národu: „Nemôžem vám sľúbiť nič než krv, drinu, slzy a pot.“ Milan Vodička hovorí: „Keď je zle, neoplatí sa ľuďom hovoriť, že to bude sranda. Je to veľmi nezodpovedné…“Profimedia
10/11Kríza vždy praje politickým „mesiášom“ ponúkajúcim jednoduché riešenia problémov. Veľká hospodárska kríza na začiatku minulého storočia spopularizovala myšlienky fašizmu, nacizmu a komunizmu. A sociálne problémy pomohli zrodiť diktátorov. Zľava: Mussolini, Hitler a Stalin…Profimedia
11/11Letovisko Miami Beach na Floride je dnes skvelá adresa. A¬ to vďaka podnikateľovi s -nehnuteľnosťami Stevovi Hanneganovi, ktorý v¬ 30. rokoch ľuďom nahovoril, že snom každého Američana je žiť na močaristom pobreží, vtedy plnom komárov. Stačilo len vymyslieť chytľavý názov! „Všeobecne platilo, že kto mal životaschopný nápad a¬ energiu, mohol sa presadiť,“ dodáva novinár Milan Vodička, autor knihy o¬ vtedajšej kríze: Deň, keď došli prachy.Shutterstock