Manažér musí poznať svojich ľudí, aby s nimi dokázal pracovaťSpoločnosť NN
StoryEditor

Manažér musí poznať svojich ľudí, aby s nimi dokázal pracovať

29.09.2021, 00:00
„Ak sa dnes opýtate ľudí, prečo u nás pracujú, najčastejšie vám odpovedia, že kvôli dobrému pracovnému kolektívu,“ hovorí Ľubor Kobich, Unit manažér excellent v NN Slovensko z Regionálneho riaditeľstva Poprad (satelit Spišská Nová Ves).

Predstavte čitateľom satelit Spišská Nová Ves. V čom je špecifický?

Ak sa na to pozrieme zjednodušene, tak satelit je okresná pobočka. Štruktúra je nastavená tak, že sme rozdelení na jednotlivé regióny. Náš satelit patrí pod región Poprad. Staráme sa o tri okresy – konkrétne Levoču, Spišskú Novú Ves a Gelnicu. Pre lepšiu predstavu, máme klientske centrum, ktoré slúži pre potreby našich existujúcich aj potenciálnych klientov. V Spišskej Novej Vsi máme osemnásť NN poradcov a veľkosťou patríme medzi top päť unít v rámci NN SR. No a v čom sú naše špecifiká? Odlišujeme sa najmä v tom, že personál máme vybudovaný na základe odporúčaní. Ja, ako manažér, som nepotreboval pri nábore nových poradcov využívať služby pracovných portálov. Vlastní poradcovia mi dokázali odporučiť nových kolegov.

Aká je rola unit manažéra v NN Slovensko?

Na základe mojich pracovných skúseností je rola unit manažéra kľúčová pre rozvoj internej obchodnej siete. Medzi základné úlohy patrí plnenie obchodných plánov a personálne budovanie unity. Môj bežný pracovný deň sa začína tým, že si robím prehľad e-mailov a denne sledujem, ako sa nám produkčne darí. Na základe toho viem, kde je nejaký problém, a následne si pripravujem individuálne stretnutia s poradcami. Okrem iného sa každý deň zaujímam o služobne najmladších kolegov, pretože sú najviac zraniteľní. Musím vedieť, ako ten človek funguje, kto sa mu venuje, prípadne či potrebuje moju osobnú pomoc. Veľkú váhu prikladám môjmu osobnému rozvoju. Na to využívam literatúru, coachingy či rôzne semináre a webináre. Tejto činnosti venujem dve hodiny denne. Možno sa zdá, že to nemá priamy súvis, ale v mojom prípade ide o celoživotný prínos, pretože aj ako manažér chcem ďalej rásť. Chcel by som zdôrazniť, že počas posledných rokov sa výrazne zlepšilo postavenie manažéra v NN. Taktiež sa veľa investuje do vzdelávania manažérov. Takže, ak má manažér chuť, môže sa veľmi rýchlo posúvať ďalej, pretože firma mu v tomto smere poskytuje veľa možností.

Spomenuli ste, že využívate program odporúčaní pri náborovom procese. Aké s ním máte skúsenosti?

Veľmi dobré. Celá naša unita je vybudovaná na základe odporúčaní. Sme ako jedna veľká rodina, a keď sa rodina rozširuje o nového člena, vždy sa môžu naštrbiť jednotlivé vzťahy. Keď príde niekto na základe odporúčania, tak to riziko naštrbenia je oveľa menšie. Nikto si nedovedie kolegu, ktorý by bol konfliktný alebo neprispôsobivý. Ďalšou výhodou je, že uchádzač už má konkrétnu predstavu o tom, čo zahŕňa naša práca. Ak by som využíval na hľadanie uchádzačov pracovné portály, kandidát si môže o nás síce niečo prečítať, naštudovať, ale tam sa to končí. No ak niekto príde na základe odporúčania, je to väčšinou náš klient. Ten sa už stretáva s naším poradcom nejaký čas, a vďaka tomu vie odsledovať, čo presne zahŕňa táto práca. Tento krok odporúčam aj iným kolegom - manažérom, je to najlepšia cesta, ako si zabezpečiť kvalitný tím ľudí.

Aké sú vaše skúsenosti s adaptáciou nových poradcov?

Adaptácii ako procesu dávam veľkú váhu. Pokiaľ nováčikovi nevenujete od začiatku dostatočnú pozornosť a nedáte mu dostatok odborných skúseností, môže to znamenať jeho rýchly koniec. Tento proces som v našej unite od začiatku nastavil tak, že každý nováčik má svojho mentora. Zvyčajne je to práve odporučiteľ, ktorý ho do NN priviedol. Po prijatí sa o nového kolegu stará približne jeden rok. Počas tohto obdobia si spolu prechádzajú najmä praktické veci. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že v predchádzajúcich zamestnaniach som videl, ako nový človek každému zavadzia a nemá sa mu kto venovať. V NN je to úplne iné. Keď nováčik príde za svojím mentorom, ten má povinnosť venovať mu svoju pozornosť. Toto je veľkou výhodou pre každého nováčika, lebo vďaka tomu rýchlejšie rastie.

V predchádzajúcich rozhovoroch kolegovia hovorili o dobrej spolupráci senior poradcov s nováčikmi. Súhlasíte s nimi?

Služobne starší poradcovia tiež niekedy začínali na svojej pozícii. Môžem hovoriť aj za seba. Na začiatku, keď som prišiel do NN, bol som nezorientovaný, pretože som predtým pracoval v úplne inej oblasti. Potreboval som pomoc niekoho skúseného a veľmi mi to pomohlo. Doteraz volám na porady s nováčikmi aj skúsenejšieho poradcu, ktorý im vie vysvetliť, ako sa cítil na začiatku. Už vie, aké urobil chyby a dokáže na ne upozorniť, aby sa im súčasní nováčikovia vyhli. Takýmto spôsobom dokáže skúsený kolega odovzdať svoje poznatky tým, ktorí k nám práve nastúpili. Robíme to aj preto, aby spoznali v rámci unity čo najviac ľudí. Dôležité je poznamenať, že služobne starší poradcovia neberú nováčikov ako svoju konkurenciu. V štandardných zamestnaniach je to celkom bežné, u nás nie.

Nováčik teda nepredstavuje pre skúseného poradcu konkurenčnú hrozbu. Čo v prípade, že sa z neho stane rovnocenný partner?

U nás má každý svoj okruh klientov. Tieto kontakty sa naozaj málokedy prekrývajú. Pri dobrých kolegiálnych vzťahoch sa dá vyriešiť každý podobný prienik.

Satelit patrí pod regionálne riaditeľstvo Poprad. Stretávate sa s kolegami z celého východného Slovenska?

Stretávame sa len v rámci nášho popradského regiónu. Poprad patrí medzi top regióny v rámci NN Slovensko už dlhé roky. Myslím si, že je to preto, lebo každý manažér je iný a prináša nové inšpiratívne nápady. Máme tiež veľmi dobré osobné vzťahy.

Znamená to, že tvoríte jednu veľkú rodinu, ktorá sa stretáva aj mimo práce?

Čo sa týka našej unity, tak medzi veľmi dôležité roly manažéra patrí, aby poznal svojich ľudí. Každý z nich má inú motiváciu k práci v NN. Platí, že čím lepšie poznám svojich ľudí, tým lepšie viem o ich zámeroch, motivácii a dokážem s nimi pracovať. Myslím si, že je veľmi podstatné, aby sme k ľuďom pristupovali naozaj individuálne. U nás je to špecifické aj tým, že ja ako manažér nepoznám len človeka, s ktorým pracujem – poznám i jeho rodinných príslušníkov, deti... Nežijeme len v práci, stretávame sa aj mimo nej. Dnes už ide o skutočne výnimočnú vec, pretože žijeme vo svete, keď sú ľudia veľmi individuálni a každý sa po práci stiahne domov. U nás si vo voľnom čase organizujeme rôzne výlety, predĺžené víkendy v zahraničí, varíme guláš, stretávame sa na NN dňoch či športových podujatiach. Myslím si, že toto je naozaj veľmi dôležité. Ak sa dnes opýtate ľudí, prečo u nás pracujú, najčastejšie vám odpovedia, že kvôli dobrému pracovnému kolektívu. Aj ja osobne si nesmierne vážim na kolegoch práve to, že si nezávidíme, sme družný kolektív a dokážeme byť priateľmi aj mimo práce.

Ako hodnotíte priestory, v ktorých pracujete?

Navštívil som takmer všetky satelity a pobočky na Slovensku. Som veľmi rád, že máme moderné a atraktívne priestory. V Spišskej Novej Vsi sa nachádzame pri frekventovanom obchodnom centre, čiže klienti majú možnosť zaparkovať hneď pri pobočke, čo je ďalšou výhodou.

 

(Natívna informácia)

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
18. apríl 2024 20:04