Santiago Aguado, Regional managing director Hewlett Packard Enterprise: Digitálnej budúcnosti sa nevyhneme

Spoločnosť Hewlett Packard Enterprise je IT spoločnosť, ktorá pred šiestimi rokmi prešla transformáciou.

HPE_Santiago_Aguado
Zdroj: Hewlett Packard Enterprise

Nadnárodná spoločnosť Hewlett Packard Enterprise sa zaoberá podnikovými informačnými technológiami. Santiago Aguado vo firme pôsobí už osemnástym rokom a zastáva hneď dve organizačné funkcie.

Ako managing director spolupracuje nie len so slovenskými partnermi, ale má aj svoj takzvaný karpatský tím. V rozhovore pre HN vysvetlil problematiku prebiehajúcej digitalizácie, ako aj možnosti jej aplikácie do našich životov. Ako IT nadšenec vníma súčasný trend vývoja oblasti veľmi pozitívne.  Spoločnosť Hewlett Packard Enterprise sa v súčasnosti pýši revolučným produktom. Ten poteší všetkých, ktorí sa rozhodnú pre redizajn svojej firmy.

Akú pozíciu v spoločnosti Hewlett Packard Enterprise zastávate? Aké sú jej vízie?

Aktuálne zastávam dve funkcie. Kým prvá sa týka slovenského trhu v podobe pozície managing directora pre Slovensko, druhá, obdobná funkcia obnáša spoluprácu so slovenskými, ale aj maďarskými a rumunskými partnermi, ktorí tvoria môj takzvaný karpatský tím.

Spoločnosť Hewlett Packard Enterprise je IT spoločnosť, ktorá pred šiestimi rokmi prešla transformáciou, kedy sa konglomerát Hewlett Packard rozdelil na niekoľko menších firiem, konkrétne na tri spoločnosti. Hlavnou dejovou líniou bolo zameranie sa na klientov koncových zariadení a na podnikových klientov. To znamená, že spoločnosť Hewlett Packard Enterprise pokračuje v adresovaní podnikovej klientely, zatiaľ čo spoločnosť HP Inc. adresuje koncových zákazníkov.

Spoločnosť Hewlett Packard Enterprise, ako tradičný dodávateľ infraštruktúry pre veľké spoločnosti, tu si predstavme tie, ktoré zastrešujú dátové úložiská, výpočtové systémy či sieťové technológie, vníma trend cloudu. Spoločnosti ako Google, Amazon či Microsoft do značnej miery zrýchľujú fenomén digitálnej transformácie, avšak stále je tu prevažná väčšina podnikov, ktoré z akéhokoľvek dôvodu tento trend odmietajú, alebo cloud nechcú využívať v plnej miere. Spoločnosť Hewlett Packard Enterprise im ponúka „to najlepšie z oboch svetov“. To predstavuje ponechanie si svojej infraštruktúry pod vlastnou kontrolou, no zároveň čerpanie týchto IT prostriedkov cloudovým spôsobom, teda formou služby.

Ako sa posunuli úrovne služieb v IT sektore za posledných 5 až 10 rokov z pohľadu dodávateľov a zákazníkov?

V posledných desiatich rokoch vzniklo množstvo šikovných firiem, ktoré dokážu pre klientov meniť svet v podobe najmodernejších technologických služieb. Pred týmto časom si na obrovské projekty trúfali len veľké, etablované firmy. Dnes je tomu inak. Stredné a malé spoločnosti dokážu dodávať efektívne služby aj tým najnáročnejším klientom. Trh je dnes dynamickejší, plný nových hráčov s čistou a kreatívnou mysľou.

Ako vnímate digitálnu transformáciu? Čo priniesla, prípadne v čom vidíte výhody/nevýhody?

Digitálnu transformáciu chápeme ako proces zavádzania digitálnych technológií do rôznych oblastí ľudskej činnosti. Ten vedie k modifikácii tých existujúcich, prípadne k vytváraniu nových biznis procesov, kultúry a zákazníckej skúsenosti. Digitálna transformácia je schopná zmeniť v podstate každú oblasť činnosti firmy, ale taktiež aj náš každodenný život. Výhody je ťažko zrátať. Niektoré spoločnosti sa zamerajú len na modernejšie webové sídlo, cez ktoré komunikujú s potenciálnymi klientami, iné zavádzajú úplný redizajn jadra činnosti organizácie či firmy. Ako príklad uvediem celosvetovo známy Netflix, ktorý začínal ako požičovňa DVD prehrávačov, kým dnes ide o úspešnú, globálnu spoločnosť, ktorá streamuje najnovšie filmy, seriály či dokumenty, dokonca s vlastnou produkciou.

Ako sa prispôsobujú spoločnosti na tieto aktuálne výzvy?

V súčasnosti čelia firmy, ale aj samotná spoločnosť obrovskému množstvu zmien, či už ide o pandémiu, alebo aj dlhotrvajúce klimatické, ekonomické a politické zmeny. V takejto dynamickej dobe nám len ťažko ponúkajú priestor na predikcie a domnienky o ďalšom vývoji. To znamená, že nerátať s narušením akéhokoľvek podnikateľského trhu je prinajmenšom naivné. Každá firma, respektíve organizácia by sa mala zaoberať tým, ako bude jej budúcnosť, ako aj budúcnosť jej zákazníkov vyzerať. V súčasnosti však takto premýšľa veľmi málo managerov, čoho dôsledkom môže byť množstvo firiem, ktoré prestanú existovať. Stať sa tak môže, ak ich pohltia iné, už existujúce spoločnosti, alebo tie nové, s moderným premýšľaním, no taktiež je tu riziko zaniknutia podnikateľského trhu, ako tomu bolo s už spomínaným Netflixom.

Santiago_Aguado
Zdroj: Hewlett Packard Enterprise

Čo v prípade, že majiteľ firmy uvažuje nad digitalizáciou. Kde by mal začať? Na čo nesmie zabudnúť? Prípadne, môže sa obrátiť na vašu spoločnosť s pomocou?

V prvom rade by som každej organizácii odporúčal uvažovať nad partnerstvom so špecializovanou firmou, ktorá už má skúsenosti s digitálnou transformáciou a pozná nové trendy. Začať by mala pri výbere oblasti, ktorá je najviac skúšaná. Ak sa napríklad dynamicky mení trh a firma vníma úbytok, alebo naopak príliv zákazníkov, osobne by som hľadal príčinu a spolu s partnerom by som sa snažil adresovať práve vďaka digitálnej transformácii či už náber nových zákazníkov, alebo ponúknuť už existujúcim takú službu, ktorá by mi im imponovala. Digitálna transformácia si vyžaduje nový pohľad, väčšiu energiu a častokrát sa taktiež môže zdať, že spočiatku pôsobí ako neproduktívne využitý čas. Myslím tým to obdobie, kedy sa ešte len spôsob komunikácie a zmien konštruuje, vtedy ide totiž o prácu navyše, k už existujúcej agende spoločnosti. Dôležité je teda nájsť oblasti, kde sa efekt objaví rýchlo a viditeľne.

Slovenské zastúpenie spoločnosti Hewlett Packard Enterprise sa v tomto kontexte venuje primárne väčším organizáciám a podnikom, avšak obrátiť sa na nás s pomocou môžu aj menšie spoločnosti. Následne ich vieme spojiť s niektorými z našich biznis partnerov.

Mohli by ste priblížiť celkový proces tejto „pomoci“ klientom?

V úvode ide vždy o diskusiu s kľúčovými členmi spoločnosti a snažíme sa porozumieť smer zákazníka, jeho potreby a oblasti, v ktorých vieme pomôcť. Následne sa zameriavame na aktuálny stav problému klienta, respektíve prekážky, ktoré ho presvedčili o potrebe pomoci. Tento prístup odkryje množstvo detailov o fungovaní spoločnosti a môže nastať konzultácia. Každý proces má iný scenár, ten závisí od klienta, riešeného problému a otvorenosti danej spoločnosti k digitalizácii. Kľúčový moment je mať na strane zákazníka niekoho, kto má záujem a čas sa na redizajne, respektíve požadovanej zmene, podieľať spolu s nami.

Aj vďaka pandémii sa začalo množstvo procesov zrýchľovať a firmy investujú nemalé prostriedky do digitalizácie. Evidujete zvýšený dopyt v tejto oblasti?

Vo všeobecnosti vidíme u väčšiny podnikov, s ktorými spolupracujeme preferenciu stability, respektíve pomalšieho evolučného vývoja. Pandémia je výborný príklad, nakoľko ide o vonkajší vplyv, na ktorý sa nedalo pripraviť. Táto zmena prinútila všetky firmy k opatreniam, ktoré by za iných okolností trvali príliš dlho. Hovorím o práci z domu, digitalizácii komunikácie so zákazníkmi či dodávateľmi a podobne. Zaznamenali sme živý biznis v sektoroch telekomunikácii, vysoký dopyt po technológiách, ktoré umožňujú digitálnu komunikáciu medzi zamestnancami, alebo s klientmi. Odhliadnuc od pandémie však môžeme vidieť na Slovensku zvýšený záujem o trend digitalizácie. Príkladom je napríklad aj potreba spoločností komunikovať s mladšou generáciou, ktorá v online priestore vyrastá, a teda aby firma neupadla do zabudnutia, je jej prítomnosť v digitálnom svete nutná.

Predstavme čitateľom produkt HPE GreenLake. O čo ide?

HPE GreenLake je náš vlajkový, revolučný produkt. Ide o službu, ktorou umožňujeme zákazníkom konzumovať IT zdroje formou služby v prostredí ich datacentra, respektíve takého, ktoré majú pod kontrolou. Ide o obdobnú formu služby, ktorú ponúka aj samotný cloud. Ak je však spoločnosť citlivá na to, kto má k jej informáciám prístup a nie je ochotná ich spracovávať mimo svojich priestorov, môže po našom produkte siahnuť. To jej zabezpečí istotu, že sa k dátam firmy dostanú len overení zamestnanci. Kľúčovým benefitom, okrem spomínanej kontroly, je cloudový model financovania. To znamená, že aj tá spoločnosť, ktorá si myslí že na moderné technológie nemá dostatočné prostriedky, si môže nastaviť začiatočný budget podľa svojich možností. Ten sa môže následne meniť, ak sa jej digitalizácia rozbehne správnym smerom a budú rásť aj potreby spoločnosti. Zákazníci HPE GreenLake čerpajú taktiež benefit dostupnosti takej technológie, ktorá je aktuálne najmodernejšia. V rámci dostupných financií a teda možností, je možné modernizovať časti infraštruktúry podľa potreby. V starom svete IT investícií bolo potrebné alokovať veľký objem financií, v prípade tohto modelu to nie je nutné a klient tak môže pridávať požadované zmeny, respektíve úkony spolu s peniazmi postupne. Na začiatok podnikania, alebo  v prípade redizajnu spoločnosti sa tak klient nemusí automaticky finančne zadĺžiť a venovať desaťtisíce a viac do digitalizácie, ale ich, spolu s investíciou, navyšovať podľa potreby.

www.doveryhodneit.sk

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.