Budeme môcť toto leto cestovať?
Cestovanie do zahraničia bude závisieť od toho, ako sa vyvinie stav verejného zdravia v jednotlivých členských štátoch. Ideálne by samozrejme bolo celoplošné zrušenie opatrení, ale na to by sa epidemiologická situácia v celej Únii musela vyvinúť dostatočne pozitívne. Najpravdepodobnejší je scenár postupného a koordinovaného uvoľňovania opatrení. Komisia navrhuje, aby tento proces začal zrušením obmedzení a kontrol medzi regiónmi a členskými štátmi s dostatočne podobnou epidemiologickou situáciou. Treba však počítať aj s možnosťou, že ak si to vyžiada zdravotná situácia, niektoré opatrenia sa zavedú znova.
Čo ak vám zrušia dovolenku či let?
Koronakríza nepriaznivo ovplyvnila aj odvetvie turizmu, mnohé cestovné kancelárie či dopravné spoločnosti sa ocitli v zlej finančnej situácii, na toto však v žiadnom prípade nesmie doplatiť zákazník – cestujúci. EÚ má na svete najprepracovanejší systém ochrany spotrebiteľa, kam patria práva cestujúcich a nechýbajú ani pravidlá týkajúce sa cestovných služieb. Pandémia je mimoriadna okolnosť, ale napriek tomu majú cestujúci nárok na to, aby im boli zrušená dovolenka alebo let preplatené. Cestujúci má nárok vybrať si vrátenie peňazí alebo cestovný poukaz (voucher), pričom náhrada prostredníctvom poukazu sa môže uskutočniť len vtedy, ak s tým cestujúci súhlasí.
Viac o právach cestujúcich sa dozviete na internetovej stránke www.vasaeuropa.eu. Ak máte pocit, že sú tieto vaše práva porušované, alebo sa neviete domôcť spravodlivosti, obráťte sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu, alebo Európske spotrebiteľské centrum.
Odporúčania EK pri cestovaní:
- dopravnými prostriedkami (autobus, vlak alebo trajekt) môže cestovať len obmedzený počet cestujúcich.
- nosenie rúška je samozrejmosťou.
- tam, kde je náročnejšie zaistiť obmedzenie fyzického kontaktu, by sa mali zaviesť dodatočné ochranné opatrenia, napríklad používanie ochranných rúšok.
- vo vozidlách a v dopravných uzloch by mali byť k dispozícii dezinfekčné gély, vozidlá by sa mali pravidelne dezinfikovať.
- zlepšenie vetrania.
Preventívne opatrenia pri leteckej doprave:
Priorita: chrániť cestujúcich, posádky a pracovníkov v doprave pri opätovnom spustení leteckej dopravy.
- cestujúcim by sa mali pred cestou poskytovať zrozumiteľné informácie o postupoch na letisku a pravidlách leteckej spoločnosti.
- mala by byť zachovaná povinnosť nosiť osobné ochranné prostriedky (rúška).
- mali by byť dodržiavané prísne hygienické a čistiace opatrenia.
- znížená interakcia na palube.
- posilnené systémy filtrovania a prúdenia vzduchu používané v kabínach lietadiel, ktoré znižujú riziko prenosu.
- pozornosť bude venovaná aj usporiadaniu sedenia s cieľom zmierniť riziko nákazy.
Čo by mali poukazy (vouchery) ponúkať?
- bude sa na ne vzťahovať ochrana v prípade platobnej neschopnosti dopravcu alebo organizátora.
- budú refundovateľné, ak sa nepoužijú: cestujúci by mali najneskôr 12 mesiacov od vydania poukazu a kedykoľvek potom mať nárok na peňažnú náhradu.
- poukazy by mali umožňovať rezerváciu na tej istej trase za rovnakých podmienok ako pri pôvodnej rezervácii. Náhradný balík služieb by mal mať rovnaké charakteristiky ako balík, ktorý si cestujúci pôvodne zakúpil.
- cestovná kancelária alebo poskytovateľ služby môže, ako alternatívu ponúkať poukazy. Cestujúci však musí s touto alternatívou súhlasiť, v opačnom prípade musí poskytovateľ vrátiť peniaze.
(Špeciálny projekt)