StoryEditor

Bezkontaktné platby na vzostupe

16.08.2021, 00:00
Správanie spotrebiteľov na Slovensku sa vplyvom pandémie výrazne zmenilo a veľká časť spotrebiteľov prešla k nakupovaniu online, či už platobnou kartou alebo mobilom. To sa odrazilo aj v objeme obchodníkov v oblasti e-commerce, primárne však v počte slovenských e-shopov.

Otázka udržateľnosti a prechod na nízkouhlíkové hospodárstvo sa dostal aj vo finančnom sektore do centra pozornosti. Viaceré banky na Slovensku sa začali orientovať na podporu trvalo udržateľného obchodovania. Prvá banka na Slovensku, ktorá na trhu prináša ekologické platobné karty, je najväčšia retailová banka, Slovenská sporiteľňa. Ide o platobné karty, ktoré sú vyrobené z rozložiteľných alebo recyklovaných materiálov. Slovenská sporiteľňa bude vydávať už len tieto platobné karty. Zároveň dochádza k predĺženiu platnosti kariet z troch rokov na štyri roky, čo prinesie aj výraznú úsporu materiálu. Táto zmena priamo súvisí s posilnením dlhodobého partnerstva medzi spoločnosťou Visa a Slovenskou sporiteľňou.

Nedávno uzavreli dlhodobú spoluprácu pri vývoji platobných riešení uzatvorením exkluzívnej dohody o vydávaní platobných kariet. V praxi to znamená, že všetky nové platobné karty Slovenskej sporiteľne budú označené logom Visa. Slovenská sporiteľňa a spoločnosť Visa spolupracujú na slovenskom trhu už od roku 1994. Slovenská sporiteľňa sa vtedy stala prvou bankou na Slovensku, ktorá získala licenciu na vydávanie a prijímanie všetkých druhov kariet spoločnosti Visa. Ich spoločným cieľom je už vyše štvrťstoročie prinášať konečnému spotrebiteľovi možnosť jednoducho, rýchlo a bezpečne platiť.

Spoločnosť Visa rozširuje všetky svoje iniciatívy tak, aby svoje produkty, služby, siete, dáta, odborné znalosti v oblasti platieb a aj svoju značku využila na podporu udržateľného obchodovania a na prechod na nízkouhlíkové hospodárstvo. Spolupráca spoločnosti Visa a Slovenskej sporiteľne je súčasťou úsilia spoločnosti Visa podporovať v rámci svojej siete nízkouhlíkovú budúcnosť.

„Spoločnosť Visa sa zaviazala presadzovať udržateľnosť vo všetkom, čo robíme, od stopercentne obnoviteľnej energie, vďaka ktorej spracúvame transakcie v našich dátových centrách, až po udržateľné materiály kariet, ktoré majú v peňaženkách užívatelia,“ povedal Marcel Gajdoš, generálny riaditeľ Visa pre Česko, Slovensko a Maďarsko.

Digitalizácia platieb

Vďaka rozvoju digitálnych technológií, ich dostupnosti a pokrytia sa internet stal bežnou súčasťou nášho života. Inovácie v oblasti platieb môžu byť katalyzátorom rozvoja digitálnej ekonomiky. Spotrebitelia, komerčné firmy aj vláda budú mať úžitok z rozšírenia a zvýšeného využívania digitálnych platieb. Štúdia Visa Back to Business uskutočnená v roku 2021 ukazuje významnú zmenu spotrebiteľského správania. Primárnym dôvodom je zvýšená obava o zdravie a bezpečnosť z dôvodu pandémie. Takmer dve tretiny (65 %) spotrebiteľov uvádza, že by uprednostnili použitie bezkontaktných platieb ešte viac ako v súčasnosti, a iba 16 % tvrdí, že sa chce vrátiť k svojim starým platobným zvykom spred pandémie.

V celej Európe pokračuje dopyt spotrebiteľov po bezkontaktných, mobilných a online platbách. Inteligentné telefóny, tablety a ďalšie pripojené zariadenia umožňujú nové spôsoby platby: od platieb v aplikácii, cez online platby až po priame platby v mieste nákupu. Výsledky štúdie tiež ukázali, že viac ako 80 percent platieb spracovaných spoločnosťou Visa prebieha bezkontaktne.

Bezkontaktné platby na vzostupe

Na Slovensku predstavujú bezkontaktné platby viac ako 90 percent, čo z dlhodobého hľadiska radí Slovensko medzi lídrov v tejto oblasti. V rámci Európy došlo medzi rokom 2019 a 2021 k navýšeniu o 20 percent. Na druhej strane napriek takému vysokému percentu, sa Slovensko radí medzi krajiny s najnižším počtom podvodných transakcií. Slovensko je tiež lídrom vo využívaní platieb mobilom.

Bezkontaktné platby na vzostupe Bezkontaktné platby na vzostupe VISA Podľa údajov SBA, počet mobilných platieb v roku 2019 bol 13 miliónov 600 tisíc, v roku 2020 to bolo už vyše 36 miliónov a len za prvý štvrťrok tohto roku to bolo vyše 10 miliónov 700 tisíc. So zvýšeným záujmom o bezkontaktné platby zo strany spotrebiteľov sa aj obchodníci začali prispôsobovať tomuto rastúcemu trendu. Za minulý rok došlo na Slovensku k viac ako 40 percentnému nárastu online nakupovania. Aj predajcovia očakávajú zmenu, 74 percent z nich predpokladá, že spotrebitelia budú naďalej preferovať bezkontaktné platby. Malí podnikatelia zistili, že bezkontaktné platby môžu byť pre nich záchranou.

Podiel obchodníkov predávajúcich online sa globálne zvýšil z 27 percent na 43. „Spotrebitelia sa vo veľkom presunuli do priestoru bezkontaktných a e-commerce platieb. A tomu sa musia prispôsobiť aj obchodníci,“ hodnotí situáciu Marcel Gajdoš. Počet online obchodníkov stúpol na Slovensku z 3600 v roku 2019 na vyše 5 tisíc v roku 2020. Počas prvého štvrťroku 2021 ich počet stúpol o ďalších 500. V online prostredí bolo v prvom štvrťroku 2021 uskutočnených takmer 7 a pol milióna transakcií. (štatistiky SBA).

  • Viac ako 80 % platieb Visa v Európe prebieha bezkontaktne (marec 2021)
  • V rámci nových vyšších limitov na bezkontaktné platby bola spracovaná miliarda bezkontaktných platieb Visa (marec 2021)
  • V mnohých európskych krajinách sa podiel bezkontaktných transakcií Visa zvýšil najmenej o 20 % (medziročne, marec 2021).
  • V Európe zaznamenali transakcie uskutočnené online v priemere nárast viac ako 40 % (medziročne, marec 2021). Na Slovensku to bolo viac ako 70 %.

Terminál v mobile

Minulý rok spoločnosť Visa spustila do prevádzky službu „Tap to Phone“. Ide o terminál v mobile, čo obchodníkom umožňuje akceptovať platby prostredníctvom mobilu. V praxi to pre obchodníkov znamená, že na prijatie bezhotovostnej platby im stačí len telefón. Samotná inštalácia softwaru do mobilu je rovnako jednoduchá ako stiahnutie bežnej aplikácie. Keďže vo svete sa vzhľadom na pandémiu COVID-19 čoraz viac uprednostňujú digitálne platby, jednoduchá mobilná aplikácia môže pomôcť miliónom predajcov na celom svete rýchlo a bezpečne prijímať bezkontaktné platby a zároveň vylepšiť zákaznícku skúsenosť s platbami.

Ide o významný posun v odosielaní a prijímaní platieb, nakoľko Slovensko zaostáva za priemerom západnej Európy v počte terminálov na tisíc obyvateľov a ich počet vplyvom pandémie len mierne vzrástol. Podľa údajov SBA bolo na Slovensku ku koncu roka 2020 62 tisíc platobných terminálov. Na podporu zavedenia platobných terminálov, ale aj virtuálnych na e-shopoch, spustila v októbri minulého roka spoločnosť Visa iniciatívu Slovensko platí kartou. V rámci tohto projektu môžu dnes dostať firmy a obchodníci na šesť mesiacov platobný terminál zadarmo.

Okamžité platby

Významným míľnikom, ktorí sa dnes už pripravuje na pôde Národnej Banky Slovenskej republiky sú okamžité platby, ktoré by mali byť spustené vo februári 2022 a súčasťou by mali byť všetky popredné banky na Slovensku. Dnes odoslanie alebo prijímanie platieb môže trvať aj niekoľko dní a preto spoločnosť Visa poskytuje riešenie Visa Direct, ktorá slúži na okamžité zasielanie peňazí či už zákazníkom, zamestnancom alebo iným firmám a prekážkou nie sú ani hranice krajín.

Bezkontaktné platby na vzostupe Bezkontaktné platby na vzostupe VISA Už v decembri 2020 zaznamenala spoločnosť Visa 500 percentný medziročný globálny nárast cezhraničných prevodov v reálnom čase. „Očakávame, že v nasledujúcich rokoch sa platby v reálnom čase stanú v mnohých prípadoch novým štandardom - čo umožní plynulejšie platby, či už ide o peer-to-peer, business-to-business alebo cezhraničné platby,“ hovorí Marcel Gajdoš. Spoločnosť Visa vníma okamžité platby ako platformu k ďalšej spolupráci, v ktorej vie poskytnúť obchodným partnerom mnohoročné skúsenosti z celého sveta.

Umelá inteligencia v platobnom styku

V súčasnosti predstavuje umelá inteligencia významný nástroj pri uľahčovaní, rýchlosti ako aj bezpečnosti platieb spracovávaných na dennej báze a táto úloha bude podľa spoločnosti Visa ďalej rásť. Technológiu AI využíva spoločnosť Visa už dlhšie a dnes pomáha najmä zachytávať podozrivé platby.

V prípade že by došlo napríklad k platbe v Bratislave a o 10 minút neskôr by bola rovnaká karta použitá napríklad v Belfaste, technológia AI túto transakciu vyhodnotí ako podozrivú. Samozrejme, čim viac dát má táto technológia k dispozícií, tým viac sa učí a stáva sa de facto inteligentnejšou.

Spoločnosť Visa však pripomína, že nevyužíva technológiu umelej inteligencie len ako bezpečnostný prvok ochrany, ale aj ako nástroj na vývoj produktov, ktoré budú slúžiť bankám na zistenie správneho zostatku na klientskom účte alebo podporia odolnosť siete, aby prebiehali transakcie aj v prípade, že by došlo k výpadku služieb. „S ďalším vývojom tejto technológie môžeme očakávať ešte viac spôsobov použitia, vďaka ktorým budú platby pohodlnejšie a bezpečnejšie pre finančné inštitúcie aj spotrebiteľov,“ približuje najbližšie plány spoločnosti v oblasti vývoja a použitia AI Marcel Gajdoš.

  • Vplyvom pandémie došlo k výraznému nárastu používania bezkontaktných platieb
  • Spoločnosť Visa nedávno spustila službu terminál v mobile, ktorá môže pomôcť rozšíriť prijímanie platobných kariet v obchodoch
  • Platobné karty vyrobené z recyklovateľných materiálov sa stávajú novým trendom v bankovom sektore
  • Virtuálne meny s patričným krytím sa už dnes zapájajú do platobných systémov a testujú sa pre čo neafektívnejšie využitie.
  • Visa Direct je službou poskytujúcou platby v reálnom čase
  • Umelá inteligencia neslúži len ako bezpečnostný prvok, ale aj ako nástroj na vývoj nových produktov pre bankový sektor.

(Špeciálny projekt)

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
19. apríl 2024 22:50