Zviditeľniť Slovensko a prilákať k nám viac biznisu. S takým cieľom ide do miesta konania letných olympijských hier v Londýne Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR). Okrem tradičných prírodných scenérií či hradov jej k tomu má pomôcť aj Eset, prezentovanie krajiny ako automobilovej veľmoci či upír Nosferatu. Práve ony majú byť na reklamných pútačoch Slovenska v Londýne. „Chceli sme použiť takú komunikáciu, ktorá by nás odlíšila od druhých krajín,“ konštatuje zástupca generálneho riaditeľa SACR František Stano.
Londýn namiesto hokeja
Vlani sa snažilo Slovensko prezentovať ako hokejová republika. Aj vzhľadom na konanie majstrovstiev sveta v hokeji u nás bol koncept lákania turistov zameraný práve na hokej. Ani tento rok neopúšťa SACR športový moment a Slovensko chce zviditeľniť na olympijských hrách. „Je to najväčšia a najmasívnejšia udalosť tohto roka,“ vysvetľuje generálny riaditeľ SACR-u Peter Belinský. Podľa jeho slov je to ideálna príležitosť ako zviditeľniť Slovensko.
Tomuto cieľu má pomôcť reklamná kampaň. V rámci nej budú na londýnskych doubledeckroch, v metre, ale aj na taxíkoch prezentované rôzne vyobrazenia Slovenska. Na rozdiel od podobných kampaní u nás však stavila štátna agentúra na netypické motívy. Aj preto sa na bilbordoch objaví softvérová spoločnosť Eset v spojení so Spišským hradom, Audi Q7 v pozadí s Tatrami či upír Nosferatu v Oravskom hrade. „Možno to bude trochu provokatívne, ale snažili sme sa aj takéto veci spropagovať a priradiť k Slovensku,“ konštatuje Stano.
Za aj proti
Rozpočet kampane sa má pohybovať na úrovni 1,5 milióna eur. Analytici majú na reklamu počas top podujatia roka rôzne pohľady. „Prezentácia akejkoľvek krajiny či spoločnosti na olympijských hrách prináša dlhodobé výsledky a efekt,“ myslí si Viliam Sivek, predseda Asociácie cestovných kancelárií ČR. Jedným dychom však dodáva, že konkurencia bude veľká. Za pravdu mu dáva aj Petra Tomášová, poradkyňa v oblasti destinačného manažmentu spoločnosti TopProjekt. „Napríklad Nemecko alebo Rakúsko neponecháva nič na náhodu. Majú veľmi dobre premyslené propagačné stratégie a vedia, čo presne chcú Londýnom dosiahnuť,“ hovorí Tomášová.
Cieľom agentúry je však nie je len zviditeľnenie. „Netreba očakávať, že ten, kto príde do Londýna, uvidí všade slovenské vizuály a kampaň. Určite mnoho bohatších krajín nás predstihne, čo sa týka objemu aj viditeľnosti,“ porovnáva Stano. Podľa jeho slov sa agentúra zameria aj na neverejnú cestu.
Práve v zákulisí sa bude odohrávať oveľa dôležitejšia časť kampane. „Olympiáda je zaujímavá aj pre ďalšie relevantné oblasti ako hospodárstvo či športovú a politickú diplomaciu,“ konštatuje Belinský. Veľa si sľubuje hlavne od polohy Slovenského reprezentačného domu. V rovnakej budove totiž sídli aj podnikateľské združenie Institute of Directors. „Práve v tejto budove sa bude konať najväčšia hospodárska konferencia roka za účasti najvýznamnejších biznismenov,“ upozorňuje Belinský. Aj preto sa do Londýna chystá aj Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). „Letné olympijské hry sú udalosť, kde sa koncentrujú nielen osobnosti z oblasti športu, ale aj hospodárskej diplomacie a biznisu,“ prezradila Ľubomíra Gabrielová, vedúca odboru marketingovej komunikácie SARIO.
O tom, že v Londýne sa premelie kvantum ľudí, hovoria aj štatistiky. Podľa Jaromíra Beránka z konzultačnej spoločnosti MAG Consulting napríklad olympijské hry v Aténach navštívilo takmer šesť miliónov turistov.