"Ako ste to zasa urobili? To už nezvládnete ani tie najjednoduchšie úlohy?", vyčíta nadriadený sekretárke. Ona na vyslovené slová reaguje výhovorkami a ďalšími obvineniami, čo celú situáciu ešte väčšmi vyostruje. Výčitky z oboch strán narážajú na seba a každý z partnerov chce toho druhého pretromfnúť vlastnými argumentmi, čo sa, prirodzene, pri tomto spôsobe komunikácie ani šéfovi, ani jeho sekretárke, nepodarí...
Obaja vysielali len negatívne signály. Výsledkom je ťaživý pocit, pochybnosti nad tým, čo on i ona všetko povedali, a strach z toho, že podobné hádky môžu v budúcnosti nastať častejšie. Okrem toho platí, že ak obaja budú pokračovať v rovnakej línii, spory budú čoraz silnejšie a vyslovené slová čoraz ostrejšie. Ako uvádza server HRweb, zmenu môžu priniesť len predsavzatia od základu zmeniť doterajšie postoje a spôsob vyjadrovania.
Kódy vyjadrovania
Veta: "Už nikdy nerozprávajte také hlúposti!," je dobrým príkladom vyjadrení, ktoré v každom človeku automaticky vyvolávajú negatívne pocity. Čím ich počúva častejšie, tým horšie ich dokáže spracovať, pričom neustály prísun môže spôsobiť psychické i fyzické ťažkosti. Z tohto začarovaného kruhu jestvuje len jediné východisko: používať pozitívne kódy vyjadrovania a nedopustiť, aby akékoľvek negatívne kódy vyjadrovania smerovali k vám.
Je až neuveriteľné, koľko pozitívnej energie môžu vyvolať pozitívne kódy vyjadrovania. A tá, ako je známe, zvyšuje kvalitu života. "To sa vám opäť podarilo! Ako ste to dokázali?" -- takéto konštatovanie v každom človeku automaticky vyvoláva pozitívne pocity, pričom je jedno, kto ho vyslovil. Radosť z tejto vety sa prenáša na adresáta a dodáva veľkú dávku energie. Čím viac uznania, pochvaly a komplimentov vyslovíte, tým lepšie pocity budú mať ľudia okolo vás a nakoniec aj vy sami. Pozitívne efekty takejto radosti určite poznáte: podpora, dôvera, pomoc, priateľstvo.
Hlavným predpokladom pozitívnej komunikácie s okolím je zaradenie pozitívnych kódov vyjadrovania do vlastného slovníka. Ak sami sebe často hovoríte: "Musím..., Mal by som..., Nemôžem..., Mám vždy smolu...," potom je nemožné, aby ste dokázali pozitívne komunikovať s inými.
Základné kamene
Na začiatku zmeny musíte byť vždy vy sami. Pretože čakať, že sa zmenia iní, aby ste sa mohli zmeniť vy, znamená strácať nezmyselne čas. Takže vykročte k aktívnemu ovplyvňovaniu svojho života:
˙ Dávajte si pozor na slovnú zásobu. Kontrolujte už počas rozprávania, či a ako často používate negatívne kódy vyjadrovania.
˙ Zapíšte si negatívne kódy, ktoré používate najčastejšie (napríklad musieť, nejde, nedá sa, už nikdy...).
˙ Rozhodnite sa pre jeden až tri negatívne kódy, ktoré okamžite prestanete používať. Ak ich napriek prísnej kontrole vyslovíte, nahlas sa opravte (napr. "...musieť nie je motivujúce, radšej mi, prosím, povedzte, kedy to môže byť hotové"?).
˙ Snažte sa ustrážiť používanie negatívnych kódov aj vo svojom vnútornom dialógu a vymeňte ich za pozitívne kódy.
Ak sa vám podarí dodržiavať tieto štyri základné kroky, ostatné už pôjde samé. Vaša sebakontrola je nastavená a uvidíte, ako vám pomôže pri odstraňovaní negatívnej komunikácie s inými.
Využite skrytú silu otázok
Vo všeobecnosti existuje niekoľko jednoduchých techník, vďaka ktorým sa môžete naučiť nezačínať reč negatívnymi slovami (napríklad "To je teda hlúposť!"). Skôr, ako niečo poviete, pomôžte si otázkou: "Ako ste prišli na toto riešenie?" alebo "Z akých informácií ste vychádzali?". Váš partner tým získa čas na nadýchnutie a zorientovanie sa. Takýmto spôsobom možno problémy vyriešiť oveľa rýchlejšie.
Alebo iný príklad: Zadali ste kolegovi úlohu a on prácu neurobil načas. Namiesto toho, aby ste mu povedali: "Už opäť ste nesplnili úlohu. Koľkokrát vás mám ešte upozorňovať?", formulujte svoje slová takto: "Nemali ste dostatok času...? Prosím, môžem sa spoľahnúť na to, že to tentoraz urobíte včas?". Ak sa bude takáto situácia opakovať, spýtajte sa na skutočné dôvody a dôrazne požiadajte o okamžité splnenie úlohy.
Stanovte pevné hranice
Kto využíva zásady pozitívnej komunikácie, potrebuje si stanoviť jasné verbálne hranice. Bez hraníc by ste sa totiž mohli ľahko stať večným "dobrákom", s ktorým si každý môže robiť, čo sa mu zachce. Druhí ľudia si veľmi rýchlo všimnú, že málokedy alebo nikdy nepoviete nič negatívne. A určite to mnohí z nich s radosťou využijú -- vedome i nevedome. Tu sú niektoré príklady pravidiel pri stanovovaní hraníc:
˙ Ak na vás niekto bude kričať, nevyjadrujte sa hneď k veci, ale ho požiadajte, aby hovoril tichšie. Ak to neurobí, upozornite ho ešte raz a ak ani to nepomôže, povedzte, že odídete, a aj to urobte.
˙ Ak vás niekto uráža, opíšte okamžite svoje pocity. Spýtajte sa, prečo partner použil práve tieto slová a čo si myslel, že dosiahne. Ani v tomto prípade nepokračujte v danej téme, ak partner nezvolí iný spôsob komunikácie.
˙ Ak z vás niekto verejne urobí hlupáka, opäť nepokračujte v téme, ale jasne mu dajte najavo: "Takto to ďalej nepôjde. Mám dosť vašich výhovoriek."
Ak sa naučíte dôsledne dodržiavať všetky odporúčania, kvalita vášho života sa automaticky zvýši. Ako príjemný dôsledok tejto zmeny sa celkom prirodzene zlepší aj váš profesijný život. To však neznamená, že sa z času na čas neobjaví niečo nepríjemné -- to, jednoducho, tiež patrí k životu. Avšak s takýmto základom zvládnete negatívne situácie lepšie a budete mať dostatok sily na ich prekonanie.
StoryEditor