StoryEditor

Inšpekcia bude hodnotiť kvalitu školy od úrovne A po E

22.06.2006, 00:00

Koncom roka 2004 sa naša Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) stala riadnym členom SICI (The Standing International Conference of Inspectorates), ktorá združuje inšpektoráty európskych krajín. Vtedy sa rozhodlo nové vedenie ŠŠI urobiť vo svojej činnosti niekoľko zmien. V prvom rade sme zadefinovali priority ŠŠI na roky 2005 -- 2010, ktoré sú zverejnené na webovej stránke našej inštitúcie a sú orientované na tri kľúčové oblasti:
1. Výkon školskej inšpekcie -- jeho obsah a metódy.
2. Profesionalizáciu práce školských inšpektorov.
3. Efektívne a účinné využívanie personálnych a finančných zdrojov inštitúcie.

Nová metodika

Pri výkone školskej inšpekcie v školách a školských zariadeniach sa zameriame na kontrolu a hodnotenie úrovne implementácie priorít výchovy a vzdelávania zadefinovaných v Národnom programe výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike a v ďalších národných a európskych dokumentoch. Ďalej budeme sledovať úroveň rozvoja kľúčových kompetencií žiakov v procese výchovy a vzdelávania.
Za kľúčový krok pre skvalitnenie výkonu školskej inšpekcie považujeme tvorbu novej metodiky komplexnej inšpekcie, kompatibilnej s metodikami členských krajín Európskej únie a SICI a kvalitnú prípravu školských inšpektorov na jej realizáciu. Návrh novej metodiky komplexnej inšpekcie pripravil v priebehu školského roka 2005/2006 tím školských inšpektorov zostavený zo zamestnancov ústredia školskej inšpekcie a zástupcov školských inšpekčných centier zo všetkých regiónov. Externými vstupmi do tvorby prispelo Metodicko-pedagogické centrum v Banskej Bystrici a kolegovia inšpektori zo Škótska a Írska, ktorí poskytli kvalitnú spätnú väzbu k pracovnej verzii.

Sebahodnotenie škôl

Novou metodikou chceme zvýšiť objektivitu hodnotenia škôl a profesionalitu výkonu školskej inšpekcie. Základnou filozofiou novej metodiky je podpora procesu sebaevalvácie (sebahodnotenia) škôl a všetkých aktivít zameraných na žiaka a jeho rozvoj.
V zmysle zákona budeme naďalej kontrolovať dodržiavanie všeobecne záväzných právnych noriem, vnútorných predpisov a rozhodnutí týkajúcich sa výchovy a vzdelávania. Hodnotiť budeme oblasť pedagogického riadenia, procesu výchovy a vzdelávania a podmienok výchovy a vzdelávania. Pri hodnotení budeme vychádzať z medzinárodne uznávaných modelov dobrej školy a dobrého vyučovania.
Pri hodnotení úrovne riadenia školy budeme zisťovať, či sú ciele školy orientované na žiaka a jeho rozvoj, či v programe výchovy a vzdelávania škola ponúka žiakovi možnosť voľby, či ponúka rozvíjajúce aktivity a podprogramy pre nadaných žiakov, ale aj žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.

Spôsob komunikácie so žiakmi

Pri kontrole priestorovej i materiálno-technickej vybavenosti školy budeme posudzovať úroveň zabezpečenia vzhľadom na ponúkaný vzdelávací program. Za významný ukazovateľ kvality školy považujeme spôsob a formy jej komunikácie so žiakmi, rodičmi a miestnou komunitou.
Pri kontrole vyučovacieho procesu a výchovného pôsobenia budeme sledovať prácu učiteľov s cieľmi školy a cieľmi vyučovacieho predmetu, úroveň rozvoja kľúčových kompetencií žiakov na vyučovaní a v mimoškolských aktivitách. Zverejnením našich hodnotiacich kritérií chceme viesť učiteľov k tomu, aby si starostlivo premysleli ciele a aktivity, ktoré budú na vyučovacej hodine realizovať, aby sa orientovali na vzdelávacie štandardy -- teda aby učili to, čo majú učiť a požadovali výkon, ktorý je v štandardoch zadefinovaný. Budeme oceňovať úlohy vyžadujúce nielen pamäť, ale aj vyššie myšlienkové operácie, ako je tvorivé myslenie či rozhodovacie procesy alebo hodnotenie. V súčasnosti prevládajú klasické formy vyučovania -- pozitívne budú hodnotené všetky aktivity rozvíjajúce sociálne a personálne kompetencie žiakov -- teda učiteľom vytvorený priestor pre rôzne formy individuálneho prejavu žiaka, skupinové práce, projekty a pod. Pri hodnotení vyučovania budeme klásť dôraz na využívanie rôznych foriem hodnotenia a klasifikácie žiakov a dávanie okamžitej spätnej väzby na výkon. Pri posudzovaní vyučovacej hodiny považujeme za dôležité aj spôsob, akým učiteľ podporoval požadované modely správania.

Môžu odporučiť radikálnu zmenu
V správe pre školu navrhujeme jednotlivé oblasti individuálne ohodnotiť v škále od A- po E hodnotiacimi výrazmi, a to od úrovne "školu je možné zverejniť a dávať za vzor" až po hodnotenie "škola vyžaduje radikálnu zmenu".
Novú metodiku budeme v školskom roku 2006/2007 overovať na vybraných školách a dopracujeme ešte nástroje podporujúce objektívnosť hodnotenia školy. Veríme, že nová metodika komplexnej inšpekcie bude jedným zo zdrojov, ktoré skvalitnia sebahodnotiace procesy škôl.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
23. apríl 2024 23:19