Keď sa ekonomiky ocitnú v recesii, na trhoch sa zvyknú diať veľké veci. Zákazníci menia správanie, staré firmy zanikajú, nové vznikajú, objavujú sa nové substitučné produkty, prekopávajú sa obchodné modely. A keď príde kríza, akú si málokto pamätá, zmeny môžu byť väčšie, ako si dnes vieme predstaviť.
Prvé reakcie firiem na novú situáciu v ekonomike a na trhoch sa už dostavili. Napríklad v sektore IT ich badať hneď niekoľko. Po prvé, veľké globálne podniky doteraz často zákazky na dodávky softvéru a hardvéru kontrahovali aj pre konkrétnu krajinu na nadnárodnej úrovni od nadnárodného dodávateľa. Aj vtedy, ak ten nemal na dodávku v danej lokalite kompetenciu a službu si objednal od subdodávateľa.
Veľké spoločnosti si radšej priplatili, lebo to ich risk manažment vyhodnotil ako bezpečnejšie. Dnes chcú aj nadnárodné koncerny šetriť, takže začínajú vypadávať medzičlánky, ktoré si za málo odvedenej práce ukrajovali veľké marže. Pre miestnych dodávateľov je to dobrá správa, lebo klient ušetrí a oni vedia napriek tomu poskytovať viac služieb.
Druhú zmenu na trhu vidno na charaktere investícií. Kým v minulosti podniky zvyčajne najviac zaujímal komfort, dnes sú to úspory nákladov. A po tretie, podniky budú chcieť čoraz častejšie platiť iba za to, čo skutočne používajú a vyhnúť sa pridlhým viazanostiam.
Každá firma, ktorá chce na trhu prežiť, musí premýšľať, ako nastávajúce zmeny využije. Napokon, aj Darwin hovoril, že prežijú tí najprispôsobivejší, nie najsilnejší -- ako jeho teóriu mnohí mylne interpretujú.
Je čas začať uvažovať nad novými modelmi oceňovania produktov a služieb. Napríklad nad odmenením dodávateľa podľa úspory nákladov, ktoré jeho riešenie zákazníkovi prinesie. Pravda, ide o odvážne myšlienky a ponúknuť ich klientovi vyžaduje od dodávateľa absolútne presvedčenie o hodnote, ktorú prináša.
Novým formám financovania nahrávajú aj tlaky na likviditu, ktoré dnes mnohé podniky pociťujú. Zákazníci potrebujú a chcú svoje systémy rozvíjať naďalej, ale firmy z najpostihnutejších odvetví, napríklad z výroby, začínajú žiadať dlhšie splatnosti záväzkov. A to sú napätia, ktoré môžu menším a kapitálovo slabším dodávateľom spôsobiť vážne problémy.
Heslom dňa počas krízy preto bude "back to core". Doba firmám velí správať sa konzervatívnejšie a byť opatrnejší, napríklad pri úvahách o prieniku do nových segmentov trhu. Rozvážni manažéri sa sústredia na aktivity, v ktorých ich firma vyniká a kde je najväčšia šanca, že konkurenciu porazia.
Možno to nekorešponduje s tým, ako firmy vo všeobecnosti na krízu reagujú. Dokonca je to možno jedna z najposlednejších vecí, na ktorú dnes myslia, ale zámerom našej spoločnosti je využiť obdobie krízy na investície do nášho vlastného výskumu a vývoja. Kto v tejto oblasti nastaví dobré procesy a ciele, uvidí z globálnej krízy vychádzať inovatívnejšiu a prispôsobivejšiu firmu ako bola tá, ktorá do nej vchádzala. A to prinesie úžitok nielen zákazníkom, ale aj otvorí priestor pre rozvoj nápadov vlastných zamestnancov.
