StoryEditor

Z povýšenia môže byť nočná mora

27.08.2009, 00:00

Ak sa vás priamy nadriadený rozhodne povýšiť, prejavuje tým svoju dôveru. A oceňuje vašu predchádzajúcu prácu. Každé rozhodnutie si však vyžaduje čas na rozmyslenie. Preto by ste si ho mali vypýtať. A nevidieť hneď len vyšší plat, ale aj viac zodpovednosti a práce.

Zistite si, čo od vás očakávajú
Čas na rozmyslenie je potrebné efektívne využiť. "Predovšetkým si zistite, čo od vás nadriadení v novej funkcii očakávajú. V čom spočíva zmena vášho pracovného zaradenia, časová náročnosť a čo to bude znamenať pre váš osobný život. A na záver zhodnoťte, či ste to všetko vôbec schopní zvládnuť,“ upozorňuje vrchná riaditeľka Úseku ľudských zdrojov Generali Slovensko Janka Holúbeková.

Ak ste sa rozhodli ponuku odmietnuť, musíte predložiť aj racionálne argumenty. Firma sa totiž potrebuje poučiť, prečo ste toto miesto odmietli, čo zlyhalo v procese výberu kandidáta na povýšenie. Napríklad si uvedomujete, že ešte potrebujete nabrať skúsenosti, rozšíriť si svoje odborné i riadiace zručnosti a vedomosti. V budúcnosti sa váš postoj k povýšeniu môže zmeniť. Dôvodom môže byť aj to, že sa jednoducho nechcete orientovať na kariéru smerom nahor a v povýšení nevidíte podmienku svojej spokojnosti v sebarealizácii. Jednoducho chcete ostať výborným odborníkom vo svojej oblasti a naďalej sa na ňu špecializovať.

V prípade, že kariérny rast odmietnete, môžete pokojne navrhnúť za seba niekoho vhodnejšieho. Prípadne ponúknuť pomoc pri vyhľadávaní vhodného človeka a jeho zabehnutí v novom prostredí. Ak ostane ponúkané miesto neobsadené, existuje ešte možnosť, že túto funkciu budete dočasne zastávať. Tým preukážete ústretovosť v prekonávaní krízovej situácie.

Začiatok cesty
V každej firme patrí medzi najdôležitejšie atribúty komunikácia. Preto aj povýšenie pracovníka by malo byť jasne a včas odkomunikované minimálne dotknutému tímu, úseku alebo divízií. Spolu s oznámením je vhodné zverejniť aj odôvodnenie, prečo bol vybraný práve tento človek a čo firma od neho očakáva.

"Čo sa týka prístupu k povýšenému pracovníkovi, nemyslím si, že by sa zo strany vedenia firmy mal nejako meniť z pohľadu kladených nárokov na výkon a kvalitu práce. Skôr by mal vnímať, že ho naozaj vedenie pokladá za kľúčového človeka adekvátne k jeho funkcii a že jeho povýšenie nebola iba nevyhnutná formalita“, hovorí Vladimír Sedláček, riaditeľ pre segment finančných služieb Logica Slovakia.

Povýšiť niekoho je iba začiatok cesty. Ak chcú v spoločnosti, aby tento krok priniesol aj želaný efekt, musí dotyčnému poskytnúť určitú pomoc. Niektoré firmy majú pre tieto prípady vypracovaný program adaptácie na vyššiu pozíciu. No všetko závisí od skúseností a praxe povýšeného. Vhodnejší je preto individuálny prístup.

Dôležité je, aby povýšený vedel, na koho sa v prípade potreby obrátiť. Pravidelné stretnutia s vyhodnocovaním čiastkových úloh, komentárom k problémovým situáciám a ich riešení sú vhodnou príležitosťou takúto podporu poskytovať. Hodenie do vody totiž znamená nebezpečenstvo pre obe strany.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
07. december 2025 10:51