StoryEditor

Ekonomická dimenzia ovládania jazyka

27.08.2009, 00:00

Väčšina pracovných pozícií, v ktorých sa môže človek v súčasnosti ocitnúť, si vyžaduje jazykovú komunikáciu. Bez toho, aby ste nemuseli niekomu niečo povedať či napísať, asi ani povolania nejestvujú. Hovoriť, písať, čítať, počúvať a porozumieť v nejakom jazyku sú základné kompetencie, ktoré má popri rodičoch poskytnúť dieťaťu v školskom veku škola, ktorú navštevuje.

V jednotlivých školách štátov Európy i sveta je bežné, že výučba prebieha v jazyku, ktorý je oficiálnym štátnym jazykom toho-ktorého štátu. Je prirodzené a nevyhnutné, aby všetci občania v jednom hospodárskom a spoločenskom štátnom útvare mali rovnaký prístup k informáciám a mali na úradoch možnosť dohovoriť sa, aby mali šancu povedať lekárovi, aké majú problémy, aby uspeli u notára, právneho zástupcu, na ulici, v zamestnaní, v komunikácii s úradmi, políciou, susedmi...

Štátny jazyk
Na Slovensku v posledných rokoch cítiť snahy niektorých politikov zvýšiť význam jazyka národnostnej menšiny do tej miery, že prestávajú ovládať štátny jazyk. Dnes nie je výnimkou stretnúť žiaka školy na Slovensku, s ktorým sa nedokážete dohovoriť po slovensky. Jazyk má však dve základné funkcie -- kultúrnu a ekonomickú. Kultúrna funkcia jazyka národnosti nesmie obmedziť hospodársku a spoločenskú funkciu štátneho jazyka.

Ak je kľúčovým komunikačným prostriedkom v Rakúsku a Nemecku nemčina, vo Francúzsku francúzština, v Maďarsku maďarčina, v Poľsku poľština, je celkom prirodzené, že na Slovensku je to slovenčina.

Úlohou školského systému je poskytnúť každému svojmu absolventovi veľmi dobré zvládnutie hlavného komunikačného prostriedku štátu. Ak napríklad absolvent strednej školy neovláda štátny jazyk, nemôže pokračovať v štúdiu na slovenských vysokých školách.

Dva cudzie jazyky
Inou významnou úlohou školy je naučiť žiaka počas štúdia na základnej a strednej škole dva cudzie jazyky tak, ako to odporúča Európska únia. Je to dôležité preto, lebo sme členmi Európskej únie a škola musí poskytnúť svojmu absolventovi aj jazykovú kompetenciu pre európsky trh práce. V odborných kruhoch, ale aj v rodinách sa neraz diskutuje, ktorý jazyk či jazyky by sa mali deti učiť, odkedy začať so štúdiom prvého a druhého jazyka. Sú to veľmi vážne otázky, od správneho riešenia ktorých závisí v budúcom živote človeka veľmi veľa. Dnes totiž zvládnutie komunikácie v cudzích jazykoch je významnou kompetenciou podobne, ako čo najlepšie zvládnutie informačno-komunikačných technológií.

Ovládanie štátneho jazyka ako základného komunikačného prostriedku a základnej všeobecnej kompetencie pre slovenský trh práce a ovládanie dvoch cudzích jazykov pre európsky trh práce spolu s ďalšími odbornými kompetenciami poskytujú absolventovi šancu byť úspešným v osobnom živote i profesionálnej kariére. Školský systém má povinnosť poskytovať rovnaké šance všetkým bez ohľadu na ich národnosť. Ten, kto tomu neporozumie, sa sám oberá o možnosť byť všestranne úspešným.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/moja-kariera, menuAlias = moja-kariera, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
07. december 2025 20:54