StoryEditor

Rozlet ázijského hospodárskeho draka

09.12.2007, 23:00
Prudký rozvoj čínskej ekonomiky prináša aj chudobu a ekologické problémy.

Čínsky hospodársky zázrak s rastom priemerne deväť percent za posledných 25 rokov je pre investorov zaujímavý, ale má aj tienisté stránky. Rozdiel medzi bohatými a chudobnými dramaticky narástol a rozdiel medzi mestom a vidiekom je najväčší na svete. Čínska ekonomika je výrazne proexportne zameraná. Napriek tomu rast vývozu nepriniesol viac pracovných miest vo výrobe a príjem továrenských robotníkov plesol nielen relatívne, v pomere k príjmom bohatých, ale aj absolútne. Stovky zahraničných firiem využíva jú nevyčerpateľnú pracovnú silu, ktorá patrí k najlacnejším na svete. Mestské oblasti dostávajú 77 percent investícií na vzdelávanie - vyššie vzdelávanie dostáva viac než základné.
Situácia je zlá, aj pokiaľ ide o životné prostredie. Čína je najväčším producentom skleníkových plynov a nachádza sa v nej sedem z desiatich najznečistenejších miest. Až 60 percent vody v jej hlavných riečnych systémoch nie je vhodných pre kontakt s človekom.
Krajina je dôležitým obchodným partnerom únie, hoci EÚ má s ňou trvalo negatívne saldo obchodu. Európsko-čínske ekonomické vzťahy nie sú bezproblémové.

Bezpečné investície
V roku 2006 Čína dosiahla pozoruhodný hospodársky rast. HDP štátu vzrástol v porovnaní s rokom 2005 o 10,7 percenta, zahraničný obchod sa skončil s prebytkom 177,5 miliardy dolárov, devízové rezervy sa zvýšili na 1066,3 miliardy. Hodnota priamych zahraničných investícií v roku 2006 dosiahla 63 miliárd. Obrovské prebytky chce Štátny čínsky investičný fond (China Investment Corp.) investovať do bezpečných, ale nízko výnosných zahraničných štátnych dlhopisov. Fond začína podnikať so štartovacím kapitálom 200 miliárd dolárov (4,775 bilióna korún).
Peking ešte v marci oznámil zámer lepšie zhodnocovať svoje devízové rezervy, ktoré doteraz investoval len do bezpečných, no nízko výnosných zahraničných štátnych dlhopisov. Na konci prvého štvrťroka 2007 mal štát menové rezervy v ekvivalente 1,2 bilióna dolárov a do konca augusta sa ich hodnota zvýšila ešte o 100 miliárd.

Riziká rozvoja
Medzi riziká ďalšieho hospodárskeho rozvoja štátu možno zaradiť prehrievanie ekonomiky, nadmerné investície a problémy s infraštruktúrou, aj keď v súvislosti s ňou realizovala Čína veľké projekty a krajina sa tak posunula o ďalší krok k trhovému hospodárstvu. Na druhej strane reforma štátnych podnikov postupuje pomaly z obavy zo sociálnych dosahov a záväzky voči WTO neboli splnené v plnom rozsahu.
K pretrvávajúcim rozdielom medzi životnou úrovňou v mestských aglomeráciách a na perifériách prispieva aj fakt, že na čínskom vidieku žije takmer 800 miliónov ľudí, pričom ich príjem bol v roku 2006 priemerne 3,2-krát nižší ako v mestách. Ďalšími vážnymi problémami sú korupcia, nedostatočná ochrana zdravia pri práci, časté pracovné úrazy, ako aj environmentálne problémy.

Strojárstvo na špici
Medzi najvýznamnejšie odvetvia aj z hľadiska možnej spolupráce so Slovenskom patria strojárstvo, ktoré je najvýznamnejší priemyselný sektor. Jeho podiel na HDP je približne 14 percent. Podľa predstáv vlády sa má do roku 2010 stať strojárstvo nosným pilierom hospodárstva. Okolo 75 percent zahraničných investícií do tohto odvetvia je umiestnených v pobrežných oblastiach a iba desať percent na západe.
Konkurenčná schopnosť čínskych strojárskych výrobkov je v porovnaní so zahraničnými relatívne nízka, avšak postupne sa zlepšuje.
Čínsky automobilový priemysel je silne rozdrobený - napríklad v súčasnosti vyrába až vyše 100 druhov áut.
Medzi najvýznamnejších domácich výrobcov vozidiel patria Shanghai Volkswagen Beijing Jeep, Hubei Citroën, Changchun Audi či Guangzhou Peugeot.

V júni 2007 otvorili v Šanghaji aj automobilku Škoda - Octavia.
Čína dokonca začala autá vyvážať. V roku 2005 ich exportovali 170-tisíc, čím sa po prvý raz prekonal ich dovoz do krajiny (v roku 2005 to bolo 160-tisíc). Čínske autá sa v súčasnosti vyvážajú do Afriky, na Stredný východ a do juhovýchodnej Ázie, existujú však ambiciózne plány vývozu do USA a EÚ. Do Číny sa automobily dovážajú najmä z Japonska, Kórejskej republiky, Nemecka, Francúzska, RF a USA.

Príležitosť pre U.S. Steel
K perspektívnym položkám nášho vývozu do Číny patria ploché valcované výrobky, práčky, linky na výrobu pneumatík, zariadenia na výrobu chemických vlákien, zdravotnícka technika, obuvnícke a kožiarske stroje, spaľovacie motory, stroje na spracovanie plastov, ložiská, nakladače, elektrárenské kotly. Možno sem zahrnúť aj komponenty pre jadrové elektrárne a príslušný softvér, ktorý by mohol byť pre čínskych potenciálnych odberateľov veľmi atraktívny.

01 - Modified: 2003-06-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kontrakt na novú irackú armádu 02 - Modified: 2003-06-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Freddie Mac nepriznával zisky
menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/neobjavene-trhy, menuAlias = neobjavene-trhy, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
24. apríl 2024 10:50