Občiansky zákonník široko opisuje práva spotrebiteľa. Problémom je ich vymožiteľnosť. Reklamačné konanie je podľa Danuše Krkošovej zo Slovenskej obchodnej inšpekcie občianskoprávny vzťah medzi predávajúcim a kupujúcim, do ktorého nikto tretí nemá právo zasahovať. Hovorí, že reklamácia je vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim. Inšpekcia môže kontrolovať len to, či si predávajúci splnil zákonom stanovené povinnosti -- či reklamáciu prijal a či zákazníkovi dostatočne včas oznámil jej výsledok. Ak však vec vrátia rovnako zlú, ak ju v servise neopravia alebo budú tvrdiť, že poškodenie spôsobil zákazník, s tým inšpekcia už nič neurobí. Jedinou možnosťou v prípade, že nebudete spokojný s výsledkom reklamácie, je súd. Ten sa oplatí skôr pri reklamáciách hodnotných vecí -- napríklad pri reklamácii stavby.
Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná lehota začína plynúť znova od prevzatia novej veci. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka.
Pri odstrániteľnej chybe má spotrebiteľ právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. O spôsobe odstránenia chyby rozhoduje predávajúci a je povinný chybu bez zbytočného odkladu odstrániť. Spotrebiteľ môže požadovať namiesto opravy radšej výmenu chybnej veci. Pri neodstrániteľnej chybe môžete žiadať o výmenu veci alebo vrátenie peňazí. "Podľa výkladu Občianskeho zákonníka záleží len na kupujúcom, či si uplatní právo na výmenu alebo vrátenie peňazí," tvrdí hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.
Na základe rozhodnutia spotrebiteľa, ktoré z týchto práv si uplatní, je predávajúci povinný určiť spôsob vybavenia reklamácie v závislosti od charakteru chyby ihneď, v zložitých prípadoch najneskôr do 3 pracovných dní. V odôvodnených prípadoch, najmä, ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní od uplatnenia reklamácie.
