StoryEditor

Odškodné od lekára prizná súd

16.09.2009, 00:00
Poškodil vás lekár? Sťažujte sa na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Nemocnica
V prípade, že vás poškodili napríklad v nemocnici, sťažujte sa najprv u riaditeľa tohto zdravotníckeho zariadenia. Žiadosťou o prešetrenie prípadu sa dá predovšetkým napraviť chyba. Buď takzvanou reoperáciou, alebo zabezpečením ďalšieho liečebného postupu v inom zdravotníckom zariadení vyššej kategórie. Sťažnosťou v nemocnici sa dá vyriešiť akútny stav, úrad rieši podnety až v druhom slede,“ vysvetľuje Milan Michalič, hovorca Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Úrad posudzuje správnosť už poskytnutej zdravotnej starostlivosti a ak zistí pochybenia lekárov, ukladá príslušné sankcie - počnúc prijatím nápravných opatrení na odstránenie zistených nedostatkov až po prípadné pokuty. Rozhodnutia o finančnom odškodnení sa však od úradu nedočkáte. Ak budete mať v rukách záver od odborníkov z úradu, že vás lekár poškodil, môžete sa súdiť.

Ako sa sťažovať
Podnet na prešetrenie postupu lekára treba podať písomne na krajskú pobočku úradu pre dohľad. Ak máte pocit, že vás poškodil obvodný lekár, napríklad tým, že vám predpísal nesprávne lieky, a chcete sa sťažovať, obráťte sa priamo na úrad pre dohľad.

Čo urobí úrad
Každým podnetom, ktorý sa týka poskytovania zdravotnej starostlivosti, sa úrad zaoberá. "Okamžite, ako dostaneme podnet, si vyžiadame zdravotnú dokumentáciu od poskytovateľa - od nemocnice, alebo od ošetrujúceho lekára.

Dokumentáciu, v ktorej majú byť zaznamenané jednotlivé liečebné postupy, posudzuje špecialista v príslušnom medicínskom odbore, alebo viacerí špecialisti, ak ide o komplikovanejšie poskytovanie zdravotnej starostlivosti,“ hovorí Michalič. Podnet sa zvyčajne prešetrí do 30 dní, no ak pacienta ošetrovali viacerí lekári alebo vystriedal niekoľko zdravotníckych zariadení, môže to trvať dlhšie.

Sťažnosť na poisťovňu
Na úrad pre dohľad sa ľudia obracajú nielen so sťažnosťami na lekárov a nemocnice. Často takto protestujú proti rozhodnutiam zdravotných poisťovní, najmä ak niečo nechcú preplatiť. Pacienti sa dožadujú preplácania zdravotníckych úkonov, ktoré zaplatili u nezmluvného lekára, sťažujú sa na neuznané kúpele, nepreplatenú prepravu sanitkou, neuhradené zdravotnícke pomôcky alebo na dlhé čakacie listiny na operácie. "Najčastejším problémom v podnetoch sú poplatky akéhokoľvek charakteru. Až 90 percent sťažností na túto oblasť je neopodstatnených,“ uzatvára Milan Michalič.

menuLevel = 2, menuRoute = hnporadna/poradca, menuAlias = poradca, menuRouteLevel0 = hnporadna, homepage = false
07. november 2025 01:26