"Naučili ma viac, ako iní"
Príbeh bývalého zamestnanca
Niekoľko rokov Peter (na jeho žiadosť neuvádzame skutočné meno a priezvisko) pracoval na finančnom oddelení SkyEurope. Že niečo nie je v poriadku zistil koncom minulého roka, keď bolo na celofiremnom stretnutí oznámené, že sa hľadá investor. Keďže sa každodenne stretával s finančnými údajmi, vedel si dať dve a dve dokopy. "My sme to aj videli v hlavnej knihe, že spoločnosť má určité cashové problémy, ale že to smeruje k bankrotu, sme nevedeli."
SkyEurope už v tom čase potrebovala financie na prevádzkové účely: letiskové poplatky, naftu, navigačné poplatky, tak spolu s ostatnými zamestnancami súhlasili so splátkovým kalendárom na mzdy a dúfali, že sa rýchlo nájde nový investor. Pre tých, ktorí mali problémy s hypotékou alebo lízingom, existovala možnosť požiadať o zálohu. Všetko sa podľa Petra riešilo individuálne.
Každý zo zamestnancov sa rozhodoval sám za seba, a tak Peter včas opustil potápajúcu sa loď. I keď si prácu nevedel vynachváliť, z niečoho predsa len treba žiť. "Tí, čo tam zostali, zostali pretože ich tá práca bavila, verili manažmentu alebo boli lojálni voči spoločnosti." Napriek tomu, že výplaty nedostával načas, spomína na výborný kolektív a skvelú prácu. "Cítili sme, že sa môžeme veľa naučiť. Ja osobne som sa tam za krátky čas naučil viac ako za 5 -- 6 rokov v inej spoločnosti."
I keď neverí, že niečo zo zadržiavaných výplat dostane späť, nehádže flintu do žita. "Prihlásim pohľadávku do konkurzu a skúsim sa niečo dostať aj z garančného fondu."
"Zajtra sem už nechoďte"
Príbeh zamestnanca so zmluvou
Juraj (na jeho žiadosť neuvádzame skutočné meno a priezvisko) je technikom v SkyEurope. Teda skôr bol ako je. I keď jeho pracovná zmluva stále platí, do práce jeho tím už nemusí chodiť. Deň po vyhlásení bankrotu dostal pokyn: "Vezmite si svoje personálne veci, od zajtra sa už do hangáru nedostanete."
Situácia bola všelijaká už pár týždňov. "Každý zostával za cenu, že mu nikto nič nedá a dúfal, že hádam to robí sám pre seba, lebo to robí pre firmu a hádam sa tá firma vzchopí a bude to všetko v poriadku a bude si hovoriť, že som rád, že som zostal. Lebo je to zasa fajn." I Juraj Andres dúfal, že sa to azda napraví. Utópia.
Zamestnanci boli podľa neho až príliš lojálni. "Až hádam sprostí, lebo na Západe by to nikto nerobil pre firmu." Všetkých svojich kolegov považuje za hrdinov a veľkých profesionálov. Napriek tomu, že za prácu neboli platení, vykonávali si ju svedomite ďalej. "Ja keď podpíšem niečo na lietadle, že je v poriadku, tak to v poriadku musí byť. Cestujúci nemôže pociťovať to, či my máme náladu alebo nie." Ako vraví, bolo aj v ich záujme udržiavať prevádzku. Keď mašina lieta, tak zarába peniaze. Keď zarába, je väčšia nádej, že z nich niečo uvidia aj zamestnanci.
Aj napriek zložitej situácii sa v kolektíve udržiavala dobrá nálada. "Robili sme si srandu, že sme najväčší aeroklub na Slovensku. V ktorom aeroklube si môžete zalietať na boeingu a ešte za to nemusíte zaplatiť?" Všetci čakali, že buď to bude dobré alebo to krachne. Bohužiaľ to krachlo.
"Veril som na zázrak. Na Titanicu"
Peter Švec pracoval v SkyEurope vo funkcii letového riaditeľa, neskôr ako kapitán Boeingu 737. Vážne problémy v spoločnosti zaregistroval už v roku 2005 a sledoval "veľmi zvláštny štýl manažmentu a často protizákonné kroky vtedajšieho prevádzkového riaditeľa, ktorý sa neskôr stal generálnym riaditeľom a evidentne má rozhodujúci podiel na krachu firmy". Navonok problémy praskli až koncom roka 2008 pri nevyplácaní miezd zamestnancom. 15.augusta i jeho prekvapil mail, z ktorého vyplývalo: "buď budete súhlasiť s odkladom výplat, alebo potopíte firmu." Keďže spoločnosť už bola pod dozorom správcu reštrukturalizácie Jozefa Griščíka, prekvapenie bolo ot o väčšie.
Podľa Šveca vedenie nemalo od väčšiny zamestnancov dôveru. "Boli sme predmetom veľmi nečestných praktík a takmer nulovej komunikácie." Olej do ohňa prilieval fakt, že časť administratívnych pracovníkov dostávala vyššiu časť svojich príjmov, zatiaľ čo kapitáni doplácali najvyššími stratami. Ibaže ani to zamestnancov nerozdelilo. "V letectve všetci závisíme jeden od druhého a boli sme na jednom potápajúcom sa Titanicu s názvom SkyEurope, čo nás dokonca stmeľovalo." Lojalitu zamestnancov však nevidí v lojalite voči vedeniu, ale voči značke. "Reprezentovala vrchol profesionalizmu a vládli vynikajúce pracovné a medziľudské vzťahy medzi zamestnancami." Sám je presvedčený, že kto využije potenciál bývalej SkyEurope, ten je odsúdený na úspech.
Väčšina Švecových spolupracovníkov bola už v posledných dňoch znechutená a nahnevaná. Nepodporovali firmu, lebo jej vedenie ich bezohľadne zneužívalo. Stále však s kolegami lietali, pretože cítili solidaritu s cestujúcimi, predlžovali si platnosť licencie a nechceli dovoliť, aby vedeniu vyšiel plánovaný podvod v úsilí zvaliť krach firmy na zamestnancov. Krátko po vyhlásení bankrotu sa Petrovi Švecovi mlelo hlavou viacero pocitov. Na jednej strane ľútosť nad podvedenými cestujúcimi, no zároveň mu spadol zo srdca obrovský kameň. ""Napriek realite sme v kútiku duše verili na zázrak. Je to v každom prípade cenná skúsenosť."
Chronológia udalostí v SkyEurope
September 2001 -- Alain Skowronek a Christian Mandl založili nízkonákladovú leteckú spoločnosť SkyEurope Airlines.
Február 2002 -- Aerolínie začali lietať na vnútroštátnej linke Bratislava -- Košice.
September 2005 -- S akciami firmy sa začalo obchodovať na burze vo Viedni a Varšave.
22. júna 2009 -- SkyEurope Airlines vstúpil do režimu ochrany pred veriteľmi, aerolíniám zadržali lietadlo na parížskom letisku Orly.
2. júla -- Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Jason Bitter rezignoval zo svojej funkciu vo firme.
17. júla -- Okresný súd v Bratislave povolil reštrukturalizáciu firmy.
31. júla -- Spoločnosť oznámila, že našla investora, podmienkou však bolo úspešné dokončenie reštrukturalizácie.
11. augusta -- Viedenské letisko na niekoľko hodín prestalo odbavovať lety SkyEurope.
14. augusta -- Zamestnanci firmy pristúpili na návrh vedenia spoločnosti na zadržanie júlových miezd. Pokiaľ by odmietli a dožadovali sa výplaty, súdom stanovený správca by prevádzku aerolínií ukončil.
15. augusta -- Spoločnosť začala odbavovať viedenské lety z Bratislavy.
31. augusta -- Pražské letisko Ruzyně oznámilo, že prestane pre neuhradené platby od utorka 1. septembra odbavovať lety SkyEurope.
1. septembra -- SkyEurope Airlines ukončil prevádzku pre neschopnosť splácať dlhy.
9. septembra -- Okresný súd v Bratislave I vyhlásil konkurz na SkyEurope a zastavil jeho reštrukturalizáciu.
Zdroj: ČTK
