Kým človek dospeje k tomu, že dokáže plynule hovoriť, musí prejsť viacerými štádiamivydávania zvukov. Odborníci ich členia zvyčajne takto:
do 3. týždňa po narodení: krik, ktorý je jednotvárny a pripomína zvyčajne hlásku medzi a a e
3. týždeň - dieťa reaguje na hlas matky
6. týždeň -- dieťa dokáže vyjadrovať hlasom pocity
2. -- 3. mesiac: z kričania sa postupne stáva komunikačný krik -- privolávanie rodičov, džavotanie
3. -- 4. mesiac: dieťa začína očami hľadať zdroj zvuku, na hlas blízkej osoby odpová hrkútaním
4. -- 5. mesiac: reakcia na hlasové zafarbenie hlasu blízkych
6. -- 8. mesiac: napodobňujúce džavotanie materinského hlasu, zapojenie sluchu a zraku do komunikácie
10. mesiac: porozumenie reči blízkych, motorická reakcia na pokyny, experimentovanie so zvukmi
1 rok: jednoslovné vety s rôznou intonáciou. Časté tvorenie duplicitných slabík, dieťa dokáže na požiadanie ukázať niektoré časti tela
1 -- 1,5 roka: dokáže tvoriť jednoslovné vety rôzneho typu (oznámenie, otázky, odpovede)
1,5 -- 2 roky: dieťa objavuje hovorenie ako činnosť. Dokáže sa hrať so slovami. Hovorenie ho začína baviť. Jeho slovnú zásobu už tvorí okolo 200 slov
2 -- 2,5 roka: dieťa začína pomaly ohýbať slová, rozumie zápornému tvrdeniu, vie poslúchnuť príkaz, začína tvoriť viacslovné vetičky
2,5 -- 3 roky: dokáže sa predstaviť, povedať svoje meno a priezvisko, dokáže rozlišovať malý -- veľký, blízko -- ďaleko, hore -- dole, moje -- tvoje. Pozná už asi 1 000 slov
3 -- 3,5 roka: dokáže tvoriť súvetia, nastupuje citlivé obdobie tzv. gramatizácie
3,5 -- 4 roky: veľké skvalitnenie kvality reči. Dokáže povedať krátke riekanky, básničky, začína rozlišovať minulý, prítomný a budúci čas. Má schopnosť nadviazať konverzáciu a udržiavať ju.
4 -- 5 rokov: začína obdobie intelektualizácie slovného prejavu. Reč je z gramatického hľadiska správna, čím ďalej tým viac presnejšia. Ovláda 1 500 až 2 000 slov.
5 -- 6 rokov: slovný prejav sa čím ďalej tým viac približuje reči dospelých. Spontánne a súvisle dokáže dlhšie hovoriť
Od 6. roku: reč obsahovo i zvukovo zodpovedá kvalite bežnej komunikácie (len)
