Tento obľúbený slogan ľavičiarov v modifikovanej podobe použil aj prezident republiky v novoročnom prejave. Verbálne sa ho drží Ficova vláda. V súvislosti s prijatím eura pre zabránenie zvyšovania cien vláda pripravila, nazvime to socialisticky, súbor opatrení. V legislatíve rozšírila skutkovú podstatu prečinu podľa § 269 - poškodzovanie spotrebiteľa, sprísnila zákon o cenách, ktorý teraz dáva cenovým orgánom viac možností v regulácii. Vláda navyše morálne podporuje spotrebiteľské organizácie pri prieskumoch, ktoré iniciovala. Najviac prezentovaným nálezom od nich sa stalo zdražovanie ryže v jednom reťazci a hovädzieho gulášu v jednej krčme. Možno je to ich nešikovnosťou. Fakt, že sa zvýšila cena obedového menu vo všetkých reštauráciách, kde sa stravujú nielen turisti, ale väčšina pracujúcich, mimovládky nezachytili, ale ani Štatistický úrad.
Treba však zdôrazniť, že okrem cien energií a liekov podľa inej legislatívy sa zákonom o cenách nereguluje takmer nič. Jednoducho preto, že ešte bývalý "ultrapravicový" minister financií Ivan Mikloš svojimi opatreniami odstránil takmer všetky regulácie podľa zákona o cenách. Ponechal iba reguláciu cien miestneho významu, je v pôsobnosti županov - šéfov VÚC. Týka sa najmä dopravy. Jeho nástupca Ján Počiatek odvtedy nezaviedol ani jednu reguláciu, ak nepočítame reguláciu bytových nájmov. Tá sa vzťahuje len pre prípady, keď sa na výstavbu bytov po roku 2001 využili verejné zdroje. Bytov vo vlastníctve fyzických osôb sa netýka vôbec.
Samosprávy stále usilovne stanovujú maximálne ceny za stráženie parkovísk, za kominárske služby, za čistenie žúmp, za kropenie ulíc, za pohreby a kremácie a za prechodné uloženie zomretých. Ceny za kopanie hrobov sa podľa jednotlivých výmerov líšia medzi obcami či pohrebnými agentúrami o desiatky percent. Zrejme rozdielne miestne podmienky. Chladenie nebožtíka v Bratislave je dvakrát lacnejšie ako v Žiline... Aj prímestskú autobusovú dopravu regulujú župani. Od začiatku roka 2008 vydal každý samosprávny kraj aspoň jeden cenový výmer pre autobusovú dopravu do 100 km: Cena za 50 km jazdy sa pohybuje okolo 2,30 eura plus mínus päť percent. Pozoruhodné je, že takmer rovnakú cenu schválil župan Banskobystrického kraja v júli, keď bola nafta za vyše 40 Sk, a naposledy šéf Košického kraja, keď je aj pod 1,00 eura. Košický výmer platí od začiatku tohto roka. Jazda od 46 do 50 km stojí 2,40 eura. Určite sa nevyhne kritike svojich voličov, keďže nafta zlacnela... Reguláciu cien podľa zmien nákladov má riešiť tzv. vecná regulácia. Aj keď ju socialistickí zákonodarcovia znova vzkriesili tým, že ju opäť doplnili do zákona o cenách, minister Počiatek nemá odvahu ju zaviesť svojím opatrením.
Vecná regulácia cien sa má vykonávať tak, že ministerstvo financií vyhlási "maximálny rozsah prípustného zvýšenia cien vo vymedzenom období", alebo stanoví "záväzný postup pri tvorbe ceny". Zrejme sa zbytočne budeme tešiť na výmery, ktoré by vecnú reguláciu zaviedli. Potom pravdu majú tí, ktorí tvrdia, "trh vyrieši všetko".
Juraj Strážnický, ekonóm
