StoryEditor

Faktúry za mýto budú ako v Rakúsku

07.02.2010, 23:00

Záležitosti okolo mýta premiér Robert Fico minulý týždeň zobral pevne do rúk. Zároveň protestujúci dopravcovia, najprv veľmi odhodlaní, ustúpili. Nevládali ďalej, najmä kvôli policajnému nátlaku. Ten sa nezaobíde bez politických pokynov, o čom svedčí fakt, že pri ich prvom proteste boli policajti zhovievaví. Od koho takéto politické pokyny môžu asi pochádzať?
Dopravcovia protestovali aj preto, lebo chceli vedieť, za čo platia (ako má byť štruktúrovaná faktúra od Sky Toll) a prečo platili napríklad za 5 km, keď spoplatnenú komunikáciu iba križovali. Nakoniec im premiér minulý týždeň v NR SR sľúbil: "Bude to presne tak ako v Rakúsku či v Nemecku. Budú podrobné výpisy a bude to jasné a transparentné."

Táto obchodná komunikácia mala byť jasná, odkedy mýtna legislatíva začala platiť. Treba povedať, že spočiatku snaha bola. Totiž v zákone o mýte z decembra 2006 stálo, že "mýto je elektronická úhrada vypočítanej sumy podľa kategórie vozidla za prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku ciest". Ale v roku 2008 slovné spojenie "prejazdená vzdialenosť" zmizlo a nahradil ho termín "podľa elektronicky získaných údajov". Tento nepresný pojem je v mýtnom poriadku ďalej vysvetlený pojmom "mýtna udalosť". Zahmlievať jasný pojem sa podarilo najprv zákonodarcom, potom úradníkom ministerstva dopravy.

Od koho prišli zodpovední k takýmto definíciám? V demokracii aj proti takejto zvoli úradníkov či politikov existujú obranné mechanizmy -- tlak či lobing občianskych združení. Tu oddávna pôsobí ČESMAD -- zamestnávateľské občianske združenie. Kde bolo, keď zákonodarcovia či úradníci prijali spomenuté princípy namierené proti autodopravcom?

Podobne je to aj s počtom úsekov. Ešte v roku 2008 ich bolo vyše 1 000 a na cestách I. triedy dlhšie ako 6 km neboli. Až v decembri 2009 ministerstvo dopravy vydalo novú vyhlášku, kde definovalo už len zhruba 800 úsekov. Tak sa niektoré predĺžili až na 9 km (netýka sa to diaľnic). Neverím, že o príprave takejto zmeny organizovaní dopravcovia nevedeli. Preto sa niektorí dopravcovia pokúsili založiť nový spolok. Neuspeli. Určite sa im to nakoniec podarí, ale potom už bude mýto fungovať "ako v Rakúsku", takže nebude o čom.

Premiér dopravcom tiež sľúbil, že úseky budú vyznačené aj priamo na cestách. Prečo to nie je definované v zákone?

Rozhodujúca je optika, s akou veľa voličov vníma komunikáciu pána premiéra. Vie to zorganizovať tak, aby bol zvestovateľom iba dobrých opatrení, neprekáža, že by sa mali prijímať automaticky. Mnohí nevidia, že premiér vlastne koriguje úsilie mocných lobistov, pravdepodobne tých, čo mýtnu infraštruktúru získali bez privatizácie rozhodnutím tejto vlády. Keď sa v priebehu januára ukázalo, že mýto nefunguje výborne (opačné tvrdenie vyhlasoval minister dopravy na začiatku roka), u nás iba premiér má takú moc, že dal pokyn na pozastavenie výberu mýta z ciest I. triedy.

Nájde sa analytik či opozičný politik, ktorý zverejní sumu, o ktorú prišli verejné financie v dôsledku tohto kroku? Spomenú si motoristi na tento mocenský krok, keď čoskoro zistia, že cesty nie sú opravené a správne vyznačené?

Juraj Strážnický, ekonóm

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
07. december 2025 10:11