V posledných rokoch sa v rámci sektora aj mimo neho často skloňuje úloha fintechov – či sú alebo nie sú pre banky hrozbou, motiváciou meniť doterajšie modely fungovania, alebo skôr príležitosťou na spoluprácu. Popritom, za menej intenzívnej diskusie, no o to väčšej potreby a dopytu, sme svedkami príchodu ďalších hráčov kľúčových pre finančný trh, tzv. regtechov - alebo firiem využívajúcich technológie a inovácie na zvládnutie regulatórnych požiadaviek. A samozrejme, poskytujúce tieto riešenia a platformy ďalej.
Ich vznik nie je prekvapením. Vo finančnom sektore pôsobím dve dekády a viac ako kedykoľvek predtým platí, že banky na Slovensku musia alokovať najväčší investičný balík nie na služby zákazníkom, ale na zvládnutie regulácie. Spomeniem len jednu – posledná implementácia smernice GDPR a investícia do nej sa iba v našom prípade počíta v miliónoch eur. Súhlasím, že ochrana osobných údajov je mimoriadne dôležitá a jej význam rastie. No zároveň si viem predstaviť, že banky by značnú časť tejto povinnej investície radšej alokovali do iného spôsobu ochrany klientov – napríklad do posilňovania bezpečnostných riešení proti novodobým kybernetickým hrozbám, a nie do umelo vytvorenej potreby klienta európskymi legislatívcami.
Spoločnosť KPMG nedávno vyčíslila, že len za uplynulé dva roky investovali banky vo svete do spolupráce s fintechmi a digitálnych riešení takmer 30 miliárd dolárov. Inovatívnosť bankovníctva však brzdia doteraz značné náklady spojené s reguláciou zameranou na ochranu spotrebiteľa či posilnenie konkurencie na trhu, tvoriace dominantný podiel v investíciách bánk.
Ďalšou kapitolou sú regulatórne požiadavky spojené so stabilitou sektora, kde za poslednú dekádu nastal obrovský posun. V prípade nášho trhu našťastie platí, že sa dlhodobo radí k tým najstabilnejším na svete. Potvrdil to aj včera zverejnený rebríček Svetového ekonomického fóra, kde sme sa v stabilite sektora umiestnili na vynikajúcom 10. mieste v celosvetovom meraní a za rok sme si polepšili o päť priečok.
Zhodneme sa asi na tom, že cieľom regulátorov, bánk aj zákazníkov je vždy bezpečnosť – koniec koncov, nekúpite si ani potraviny, ktoré môžu byť nebezpečné, ani si nesadnete do lietadla, ak máte pochybnosti o leteckej spoločnosti, nezveríte svoje úspory inštitúcii, ktorej stopercentne nedôverujete. O to dôležitejší je následne moment pravdy, ktorý nastáva pri priamom kontakte so zákazníkom. Je len otázkou, či zákazník vtedy ocení viac vaše investície do moderného prístupu a servisu, alebo do neraz veľmi diskutabilných regulácií.